Článek
Přesto Britové několik svých obrněných vozidel do Jižního Atlantiku vyslali. Byly jimi vyzbrojeny dvě průzkumné čety (3. a 4.) z B Squadron jízdního pluku Blues and Royals pod velením poručíka Marka Coretha. Mezi nasazenými vozidly byly čtyři FV101 Scorpion (nízkotlaký kanon L23A1 ráže 76 mm), dále čtyři FV107 Scimitar (automatický kanon RARDEN L21 ráže 30 mm) a jedno lehké vyprošťovací vozidlo FV106 Samson. Jednalo se o vozidla souhrnně označovaná jako CVR(T) - Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked).
B Squadron pluku Blues and Royals na Falklandy přepravila loď pro obojživelné operace HMS Fearless a jednotka se vylodila 1. června 1982 v zátoce San Carlos. Blues and Royals podporovaly v bojích o lagunu Bluff Cove a San Carlos Královskou námořní pěchotu, která se zde vylodila. Podpora to byla účinná, protože velitel 5. pěší brigády brig. gen. Tony Wilson prohlásil: „Potřebovali jsme podporu tanků, tak jsem nařídil, aby se k nám připojily. Nikdy jsem nečekal, že to zvládnou tak rychle. Vidět je uhánět po úbočí byl pohled, na který nikdy nezapomenu.“ Podle plánu se měla vozidla CVR(T) k brigádě přidat během dvou dnů, ale stihly to během pouhých šesti hodin.
Z 11. na 12. června 1982 podporovala vozidla FV101 Scorpion palbou svých kanonů ráže 76 mm noční útok 3. praporu výsadkového pluku na Mount Longdon. O den později podporovala 3. četa B Squadron (dvě FV101 a dvě FV107) útok 2. výsadkového praporu na Wireless Ridge, zatímco 4. četa poskytovala palebnou podporu 2. praporu skotské gardy při diverzním útoku na Mount Tumbledown. Do akce se zapojila i námořní děla ráže 4,5 palce z fregat HMS Ambuscade a HMS Active. Následující den se Argentinci vzdali. Při této akci najel jeden FV101 na minu a byl poškozen. Osádka byla ohlušena výbuchem, jinak se jim ale nic nestalo a vozidlo bylo evakuováno vrtulníkem Chinook HC.1. Osádka jednoho FV107 Scimitar si dokonce nárokuje sestřelení argentinského letounu A-4 Skyhawk, a to pomocí kanonu L21 RARDEN ráže 30 mm.
Během celé operace najezdily CVR(T) kolem 560 km ve velmi těžkém, kamenitém a blátivém terénu. Díky svému nízkému měrnému tlaku na půdu však i přes počáteční nedůvěru, obstály na výbornou na rozdíl od argentinských kolových vozidel Panhard AML 90, která díky svým problémům s mobilitou zůstala v hlavním městě Port Stanley a do bojů se prakticky vůbec nezapojila.
Zdroje:
https://www.thinkdefence.co.uk/british-army…/the-eighties/
Military Revue 11/2018