Článek
PŘÍSTUP KE KARIÉROVÉMU PORADENSTVÍ
V rámci svého přístupu ke kariérovému poradenství využívám tři základní způsoby podpory:
- Semináře pro kariérové poradce ze ZŠ a SŠ,
- Mentoring kariérových poradců na školách,
- Koučink studentů SŠ (a jejich rodičů) při výběru profesní dráhy.
Zastávám názor, že nejlepší kariérová podpora probíhá tehdy, když se v jednu chvíli rozvíjí jak dítě, tak kariérový poradce – tedy když tato dvojice dosáhne maximálně možného vzájemného pochopení. Při výběru vhodného povolání či dalšího studia se ve své poradenské praxi řídím třemi základními principy:
- Uvědomění si vlastního talentu, vášně, dovedností a kompetencí,
- znalost kompetenčních požadavků konkrétních profesí či studijních oborů,
- schopnost co nejobjektivněji slaďovat první dva principy s cílem vybrat optimálni variantu shody (pro dané dítě, ne výhradně pro jeho rodiče).
Bohužel některé školy své žáky vybaví pouze informacemi o různých školách a profesích (což není samo o sobě chybou), ale pro nejvhodnější volbu další kariéry dítěte zcela absentuje jeho sebepoznání, které by mělo vždy vlastnímu výběru profese či pokračujícího studia předcházet.
Na kariérovém poradenství se samozřejmě velkou mírou podílejí rodiče žáků. Měli by si společně se svými dětmi odpovídat například na následující otázky ale v žádném případě jim nevnucovat své odpovědi.
- Co vaše dítě dělá opravdu s nadšením? Co mu jde lépe než ostatním spolužákům?
- Co se učil/a rychle a bez problémů na 1. stupni ZŠ?
- Jaký má vaše dítě vztah ke škole? Jaké má rád/a předměty?
- Jak vaše dítě komunikuje s jinými dětmi/lidmi? Jaké má vztahy ve třídě? Jak řeší konflikty?
- Kde se cítí vaše dítě nejlépe a nejbezpečněji? Kde se může nejlépe koncentrovat a relaxovat?
- Jaký má zájem o IT, internet a sociální sítě?
- Čemu se věnuje ve volném čase?
- Jak vaše dítě ovlivňuje profese, kterou vykonávají rodiče, prarodiče, apod.?
Následující témata doporučuji rodičům a školám se studenty procházet:
1. SEBEPOZNÁNÍ: Hodnoty, Štěstí x úspěch, Talenty, Flow, Dotazníky.
2. TRH PRÁCE A POVOLÁNÍ: Práce rodičů, Moje vzory, Ruce x hlava, Výkon x vztahy, Zaměstnanec x volná noha, Sektor - soukromý, veřejný, neziskový.
3. ŠKOLY A STUDIUM: SŠ – gymnázia, lycea, odborné školy, učiliště, VŠ – teoretické x praktické, Studium ČR x zahraničí, Další vzdělávání mimo školy (mentoring), Samostudium.
4. DOVEDNOSTI: TOP 10 dovedností (jak je rozvinu, pomocí koho,
jak zjistím že jsem se zlepšil/a).
Váše uvedené oblasti (1 – 4) tvoří témata, která jsou podle mých zkušeností potřebným základem, které by dítě mělo získat od školy a svých rodičů. Oblast 4 (dovednosti) je během na delší trať (získávání především od 14 – 30 let), kterou je ale třeba urazit, pokud chce mladý člověk uspět na trhu práce. Dovednosti se bohužel na českých školách přiliš nevyučují, a tak je na každém, aby se v tom rozvíjel.
Universita Stanford (USA) tvrdí, že v roce 2030 bude nejpořebnějších těchto deset dovedností:
- Komunikační dovednosti – umět si říci co chci/nechci
- Time management – být efektivní
- Prezentační dovednosti – umět něco představit
- Strategické myšlení – umět předvídat budoucnost
- Tah na branku (drive) – být aktivní/ energický ve svém konání
- Schopnost změny – umět přijmout rychle změnu
- Stress management – umět se vyrovnat s nezdary
- Síla osobnosti – integrovaná osoba – vědět co chci
- Vedení lidí – umět vést jiné lidi k výsledku
- Selfbranding – umět „prodat“ co umíte
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor