Článek
Náměty k zamyšlení pro budoucí dospěláky
K takovémuto zamyšlení nás může určitě inspirovat např. dílo úspěšného českého spisovatele Petra Casanova „18 pravd o životě, které by mělo znát každé dítě, než se v 18 vydá do světa“, ve kterém nabízí přímo skvělou „kuchařku“ pro orientaci skorodospěláků.
- Úspěch je relativní pojem. Určitě bych si měl/a pojmenovat svůj úspěch (cíl) a současně si uvědomit, že co je úspěchem pro mě, může být neúspěchem druhého.
- O svůj sen se musím postarat. Nikdo za mě naplnění mého snu neobstará, Je to jen a jen můj úděl a z toho plynoucí moje hrdost z vítězství, když naplnění svého snu zvládnu.
- Talent ze mně nic neudělá. Můj talent se na úspěchu podílí jen 1 %, zbytek závisí na úsilí a tvrdé práci. Základní podmínkou úspěchu je rozvoj talentu a jeho reálné uplatnění.
- Mám radost z toho, co dělám od srdce. Říká se, že když budu následovat své srdce, tak mě bude následovat spokojenost a štěstí.
- Měl/a bych dělat to, co mám/a rád. Mnoho lidí nežijí podle svých snů, protože jsou pohodlní a neochotní o své sny dostatečně usilovat. Nesmím padnout do pasti laxnosti.
- Nesmím se bát svých představ. S narůstajícím věkem se nesmím vzdávat svých představ a snů. Musím být stále kreativní a nesmím rezignovat na své ambice.
- Nesmím ztrácet spontánnost – ochotu vystoupit z rutiny a zkusit nové přístupy, postupy či věci. Nesmím v dospělosti zradit své vnitřní hravé a stále hledající „dítě“.
- Nesmím po opuštění školy přestat číst a vymlouvat se, že nemám na čtení čas, a přitom věnovat opakovaně čas filmům a zprávám. Čtením se mozek rozvíjí.
- Musím více naslouchat než mluvit, protože naslouchat druhým (ne poslouchat) znamená něco se dozvědět. Nemluvit za každou cenu.
- Nesnažím se sám změnit druhé lidi, neboť lidé zůstanou povětšinou jací jsou, pokud se sami nebudou chtít změnit. Nemá smysl marnit svůj čas obhajováním svých postojů.
- Všichni jsme odrazem svého okolí, které nás učí vidět svět, příležitosti a svou hodnotu. Měl bych se obklopovat lidmi, které obdivuji a myšlenkami, které mě posouvají.
- Okruh přátel se mění. Většina přátel se mnou zůstává vždycky jen po určité období. Měl bych si archivovat vzpomínky a vést si kartotéku toho co mě od někoho ponaučilo.
- Nepřipustit si, že můj potenciál s věkem klesá. Člověk na cestě životem zraje, zúročuje svou minulost, chyby a zkušenosti. Chápat, že chyby nejsou tragédií, ale výzvou.
- Můj jediný skutečný soupeř je v zrcadle. Překážky nevznikají někde kolem nás, ale ve skutečnosti vznikají v nás. Musím překonávat sebe a neusilovat o překonání druhých.
- Moje přesvědčení není neměnné, je jen relativní a závisí na tom kde jsem, kým se obklopuji a o co usiluji. Co nejde teď může jít potom při změně okolí a podmínek.
- Z nadhledu všechno vypadá menší. O úspěchu rozhoduje trpělivost, když jsem dole, a pokora, když jsem nahoře. S odstupem času se jeví úspěchy či neúspěchy menší.
- Krok může být správný, i když vede k chybě. Budu-li činit to, čemu od srdce věřím, pak na své cestě neobjevím skutečné chyby, ale jen skutečné lekce k poučení.
- Smysl mého života je ve mně samotném. Smyslem života je především naplnění svých potřeb, využití svého potenciálu a rozvinutí své výjimečnosti. Štěstí tedy začíná uvnitř, ale může směřovat ven – ke spokojenosti, uklidnění a radosti druhých.
VOLBA SMĚRU PROFESNÍHO ROZVOJE
Při volbě budoucí profesní dráhy může být prospěšné zařadit si své zájmy a preference využitím „Profesní typologie“ amerického psychologa a výzkumníka Johna Lewise Hollanda. Jeho členění osobnostních typů sestává z pěti skupin různých pracovních prostředí, které člověka formují.
- Řemeslné prostředí – realistický typ. Manuální práce s nástroji, stroji či zvířaty. Preference povolání, která, obsahují tvorbu nebo opravu věcí. Skromnost a praktičnost.
- Intelektuální prostředí – výzkumný typ. Preference biologických nebo exaktních věd.. Zvídavost, obliba učení a nezávislost.
- Estetické prostředí – umělecký typ. Preference kreativity a nestereotypní aktivity. Rozvoj jazykové, umělecké, hudební či dramatické dovednosti. Uplatnění talentu.
- Podpůrné prostředí – sociální typ. Preference činnosti obsahující informace, učení a pomoc jiným. Rozvoj schopností práce s lidmi. Obětavost a přátelský přístup.
- Přesvědčující prostředí – podnikavý typ. Preference tvorby produktů, vedení a ovlivňování lidí. Manažerské, vůdcovské a přesvědčovací schopnosti. Ambicióznost, soutěživost, energičnost a sebevědomí.
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor