Hlavní obsah
Seberozvoj

Spokojený dospělák

Foto: Marek Pavlík

Mladí lidé jsou budoucností společnosti

Každý mladý dospívající člověk by rád „vklouzl“ do dospělosti s pocitem vlastní spokojenosti sama se sebou, ale i se spokojeností s ním ze strany jeho nejbližšího okolí.

Článek

Náměty k zamyšlení pro budoucí dospěláky

K takovémuto zamyšlení nás může určitě inspirovat např. dílo úspěšného českého spisovatele Petra Casanova „18 pravd o životě, které by mělo znát každé dítě, než se v 18 vydá do světa“, ve kterém nabízí přímo skvělou „kuchařku“ pro orientaci skorodospěláků.

  • Úspěch je relativní pojem. Určitě bych si měl/a pojmenovat svůj úspěch (cíl) a současně si uvědomit, že co je úspěchem pro mě, může být neúspěchem druhého.
  • O svůj sen se musím postarat. Nikdo za mě naplnění mého snu neobstará, Je to jen a jen můj úděl a z toho plynoucí moje hrdost z vítězství, když naplnění svého snu zvládnu.
  • Talent ze mně nic neudělá. Můj talent se na úspěchu podílí jen 1 %, zbytek závisí na úsilí a tvrdé práci. Základní podmínkou úspěchu je rozvoj talentu a jeho reálné uplatnění.
  • Mám radost z toho, co dělám od srdce. Říká se, že když budu následovat své srdce, tak mě bude následovat spokojenost a štěstí.
  • Měl/a bych dělat to, co mám/a rád. Mnoho lidí nežijí podle svých snů, protože jsou pohodlní a neochotní o své sny dostatečně usilovat. Nesmím padnout do pasti laxnosti.
  • Nesmím se bát svých představ. S narůstajícím věkem se nesmím vzdávat svých představ a snů. Musím být stále kreativní a nesmím rezignovat na své ambice.
  • Nesmím ztrácet spontánnost – ochotu vystoupit z rutiny a zkusit nové přístupy, postupy či věci. Nesmím v dospělosti zradit své vnitřní hravé a stále hledající „dítě“.
  • Nesmím po opuštění školy přestat číst a vymlouvat se, že nemám na čtení čas, a přitom věnovat opakovaně čas filmům a zprávám. Čtením se mozek rozvíjí.
  • Musím více naslouchat než mluvit, protože naslouchat druhým (ne poslouchat) znamená něco se dozvědět. Nemluvit za každou cenu.
  • Nesnažím se sám změnit druhé lidi, neboť lidé zůstanou povětšinou jací jsou, pokud se sami nebudou chtít změnit. Nemá smysl marnit svůj čas obhajováním svých postojů.
  • Všichni jsme odrazem svého okolí, které nás učí vidět svět, příležitosti a svou hodnotu. Měl bych se obklopovat lidmi, které obdivuji a myšlenkami, které mě posouvají.
  • Okruh přátel se mění. Většina přátel se mnou zůstává vždycky jen po určité období. Měl bych si archivovat vzpomínky a vést si kartotéku toho co mě od někoho ponaučilo.
  • Nepřipustit si, že můj potenciál s věkem klesá. Člověk na cestě životem zraje, zúročuje svou minulost, chyby a zkušenosti. Chápat, že chyby nejsou tragédií, ale výzvou.
  • Můj jediný skutečný soupeř je v zrcadle. Překážky nevznikají někde kolem nás, ale ve skutečnosti vznikají v nás. Musím překonávat sebe a neusilovat o překonání druhých.
  • Moje přesvědčení není neměnné, je jen relativní a závisí na tom kde jsem, kým se obklopuji a o co usiluji. Co nejde teď může jít potom při změně okolí a podmínek.
  • Z nadhledu všechno vypadá menší. O úspěchu rozhoduje trpělivost, když jsem dole, a pokora, když jsem nahoře. S odstupem času se jeví úspěchy či neúspěchy menší.
  • Krok může být správný, i když vede k chybě. Budu-li činit to, čemu od srdce věřím, pak na své cestě neobjevím skutečné chyby, ale jen skutečné lekce k poučení.
  • Smysl mého života je ve mně samotném. Smyslem života je především naplnění svých potřeb, využití svého potenciálu a rozvinutí své výjimečnosti. Štěstí tedy začíná uvnitř, ale může směřovat ven – ke spokojenosti, uklidnění a radosti druhých.

VOLBA SMĚRU PROFESNÍHO ROZVOJE

Při volbě budoucí profesní dráhy může být prospěšné zařadit si své zájmy a preference využitím „Profesní typologie“ amerického psychologa a výzkumníka Johna Lewise Hollanda. Jeho členění osobnostních typů sestává z pěti skupin různých pracovních prostředí, které člověka formují.

  • Řemeslné prostředí – realistický typ. Manuální práce s nástroji, stroji či zvířaty. Preference povolání, která, obsahují tvorbu nebo opravu věcí. Skromnost a praktičnost.
  • Intelektuální prostředí – výzkumný typ. Preference biologických nebo exaktních věd.. Zvídavost, obliba učení a nezávislost.
  • Estetické prostředí – umělecký typ. Preference kreativity a nestereotypní aktivity. Rozvoj jazykové, umělecké, hudební či dramatické dovednosti. Uplatnění talentu.
  • Podpůrné prostředí – sociální typ. Preference činnosti obsahující informace, učení a pomoc jiným. Rozvoj schopností práce s lidmi. Obětavost a přátelský přístup.
  • Přesvědčující prostředí – podnikavý typ. Preference tvorby produktů, vedení a ovlivňování lidí. Manažerské, vůdcovské a přesvědčovací schopnosti. Ambicióznost, soutěživost, energičnost a sebevědomí.

Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám