Článek
Klasický problém
Věta - „K čemu se to učí, v životě jim to k ničemu nebude.“ - je takovým školským evergreenem. Ano, je spousta věcí, které se „učíme zbytečně“. Já jsem třeba nepoužil informace o trepce velké, ani Ohmův zákon nebo jsem nikam nepsal NaCl. Tedy? Je to zbytečné, jistě! Vyřaďme to z učiva!
Můžete si stěžovat, že vaše dítě neuspělo u testu, protože nevědělo zbytečnost, kterou nikdy nebude potřebovat. Pravda je však taková, že neuspělo z jiného důvodu. Bylo to proto, že někdo jiný tu úplnou zbytečnost znal…
Proč v Praze nepřijali spoustu dětí
Ano, člověka naštve, když se jeho dítě hlásí na školu, získá 80/100 a nedostane se. Ale to je přece svoboda.
Občas mi přijde, že všichni zapomínáme na základ. Dětem se pořád říká, že mají právo. Všichni ho dnes mají, ale povím vám krutou realitu. Nikdo se nerodí s žádným právem. Práva máme, protože díky nim může fungovat společnost. Ano, máme se právo vzdělávat, protože společnost vyžaduje vzdělané lidi. Proto si společnost váží dospělých, kteří věnují svůj čas další generaci. Potřebujeme dobré lékaře, stavaře, elektrikáře, řidiče.
Pokud máte 80/100, jste vhodný kandidát na gymnázium. Ale pokud je před vámi 50 lidí se skórem 90/100, tak se k tomu studiu asi hodí lépe? Prostě jsou lepší, není na tom nic nefér. Nefér by bylo, kdyby se na školu žák nemohl hlásit, protože tam nebydlí. To by bylo nefér.
Nadávejte, ale vy jste strůjci svého (ne)úspěchu
Stejný typ přijímacích zkoušek se píše už přes deset let, všechny minulé testy jsou navíc přístupné online. Všechno, co potřebujete k přijímačkám, tam máte…
Nic férovějšího mě snad nenapadá.