Článek
Většinou ano, mnoho lidí jednoduše finance na pořízení nového auta nemá a na vysoký úvěr nedosáhne, nebo ani dosahovat nechce, protože kvůli novému autu si nechce odpustit jiné požitky.
Co si budem povídat, při průměrném platu v ČR by splátka hypotéky, či placení nájmu a splátka za nové auto „sežrala“ velkou část příjmu domácnosti, a komu by se chtělo úplně obětovat nejen malé radosti v podobě dovolené, výletů, nebo večeře v restauraci. Mnohdy by to zasáhlo i běžné výdaje na potraviny, nebo jiné základní potřeby.
Zřejmě už notně upadá i volba auta jako statusové záležitosti pro sousedy, střední třída chudne a musí se přizpůsobit. Když už, tak raději sáhne po dobře vybavené ojetině, než po novém autu bez výbavy.
Nemám nic proti elektromobilům, ale já jsem v oblasti aut absolutní negramot, co mi dáte, tím pojedu. Naštěstí všichni okolo vědí, co jsem zač, takže nové auto mi nikdo nepůjčí. Ještě že tak, se všemi těmi asistenty všeho možného. Jediné, co by se občas hodilo, aby to podélně zaparkovalo samo, z toho mám úzkosti tři dny předem, a abych se tomu vyhnula, raději obejdu půl města.
Mnozí elektromobilům jednoduše nefandí, jejich ekologický přínos považují za sporný, přípravu v podobě nabíjecích stanic za nedostatečnou a cena spolehlivě odradí váhavé a nerozhodnuté.
Už je to vidět i na prodejích, kdy se trh, obsahující vcelku málo nadšenců, nasytil a automobilky, drsně přinucené k výrobě zvenčí, strádají.
Někdo zase má rád řízení pod vlastní kontrolou a nebral by ani automat, natož všechny vychytávky v podobě různých asistentů. Proč by si to kupoval, aby si to za další peníze nechával vypnout?
Nejsem malá a blbá, aby na mně muselo auto zuřivě pípat, když si nezapnu pás, protože potřebuji popojet metr po zahradě.
Někteří si koupí ojeté auto z nouze, jiní proto, že starší model je vybavený přesně tak akorát pro ně a víc nepotřebují, je už dostatečně pohodlný, ale ještě není otravný, dokonce jsou odhodlaní si ho hýčkat, aby jim vydržel co nejdéle.
Nikdo si však nekupuje ojetinu někomu naschvál, ani ekologickým aktivistům, ani automobilkám navzdory, aby je připravil o zisk. Politická rozhodnutí v oblasti trhu obvykle nadělají víc škody, než užitku a názory kupců a spotřebitelů také nezmění.
Co se obvykle osvědčilo ve všech oblastech lidského rozhodování v oblasti nákupu a prodeje, dát tomu čas a vyčkat, až se trh sám přizpůsobí novinkám. Časem všechna auta, produkující nadměrné emise, ze silnic zmizí sama a většina ortodoxních zastánců klasických motorů a živočišného řízení s povzdechem přejde na nové.
Ostatně, mladí řidiči už prý spíše dají přednost automatu a zřejmě jim nebudou vadit ani výchovní asistenti všeho řízení v autě. Zřejmě tedy nebudou mít nic ani proti elektroautům, pokud ovšem budou cenově dostupná.
Zatím, přes všechnu jejich teoretickou progresivitu, končí u notně ojetých „škodovek“. Teorie o zelené planetě na tom nic nezmění. Trh se časem přizpůsobí, jen politici sladce spí na svých vavřínových věncích vševědoucnosti.
Tak mi tu elektriku buď přihrajete jako dostupnou pro materiálně průměrného občana, nebo ne a podle toho budu volit, bohužel si zatím vaše zelené ideály nemůžu dovolit, a přepravovat se s věcmi autobusem se třemi přestupy fakt nehodlám.