Článek
Ozvali se však i obhájci tradic. Nebo snad „tradic“?
Jako by se společnost neměla vyvíjet dopředu a zuby nehty se držet něčeho, o čem víme, že není správné.
Proč se před Vánocemi objeví davová psychóza a davy se bezhlavě vrhají do hromadného zabíjení kaprů? Co tak fascinuje lidi, že je nutí dívat se na zakrvavený pult? Navíc to dělají lidé, kteří, jak je rok dlouhý, kapra do huby nedají. Z toho se dá usuzovat, že jim zas až tak moc nechutná.
Tradice? Kapr s tradicí nic moc společného nemá, je to marketingový produkt, stejně jako Svatomartinská husa. Nastěstí husy nikdo veřejně nepopravuje neodborným způsobem na náměstí.
Pokud si vybavuji tradici kapra, tak za socialismu bylo takřka společenskou nutností přinést si kapra v síťovce a týden se nekoupat, protože ve vaně živořilo to ubohé zvíře. Kupodivu tuto tradici za socialismu komunisté propagovali, nějak se ti kapři zřejmě prodat museli.
Kapr tedy slouží jako „exotický“ pokrm, který se jí výhradně na Vánoce? Ve skutečnosti stejně většina lidí kapra neumí připravit tak, aby jim skutečně chutnal, a dokonce ho ani neumí jíst, takže na pohotovostech jsou v pohotovosti šikovné ruce a nástroje k vytahování kostí z krku.
Tuhle rádoby tradici by bylo snadné opustit s lehkostí a ušetřit si pro mnohé dokonce poněkud nechutný a pro další dokonce nebezpečný pokrm. Když už kapr, dá se jíst po celý rok a existují mnohem lepší způsoby přípravy než obalování a smažení.
Ryby je nejvhodnější zabít a upravit hned po vylovení, vystresovaný kapr z kádě není krásná tradice, ale právě naopak, dokonce i pro většinu tradičních vánočních pojídačů kaprů.
Stejně tak silvestrovské petardy a ohňostroje. Tradice? Ale kdeže. Bohužel to je opět něco, co ubližuje zvířatům. Co nás tedy nutí a pudí zabít sousedovic milovaného Alíka, jaké zalíbení nalezáme v tom, že zahynul milovaný kůň, proč někdo radostně zahubil obdivovaného a opečovávaného šimpanze v ZOO?
Protože můžeme konečně zabíjet? Byť zprostředkovaně a anonymně? Nikdy se nezjistí, čí petarda zabíjela. Byla to ta vaše?
Nikdy nepřijmete vinu za smrt zvířat, s principem kolektivní viny se žije snadno, to já ne, to on. Ve skutečnosti to byl každý, kdo cokoliv odpálil a vyděsil zvířata, ať už divoká, nebo domácí.
Kůň patří na pastvinu, proč by měl být zavřený pro něčí nekonečně hloupou zábavu? Proč by měl za hloupou zábavu zaplatit životem?
Za vlastní hloupou zábavu draze zaplatí i lidé svým zdravím a majetky.
Pokud odpalování smrtících koktejlů chemikálii, vytvářejících smrtící hluk, je „tradicí“, je nejvyšší čas tyto tradice opustit a najít vhodnější, které nezabíjejí, nezraňují a netýrají.
Co místo hluché obhajoby vyvinout usilí k tomu vytvořit nové tradice? Je nejvyšší čas. Bez opouštění tradic a nepovedeného chování se ještě střílíme a propichujeme v soubojích, nebo zahalujeme ženské kotníky v krinolínách.
O nic nejde, jen o to přiznat si, že něco, co zabíjí, není nejlepší tradice a často přiznat i sami sobě, že nás to vlastně ani až tak moc nebaví, jen jsme se připojili k davu.
Nekažme si Vánoce ani Silvestra něčím, co zabíjí a co mnohdy vlastně ani dělat nechceme, nechceme zabíjet a zraňovat sebe ani zvířata. Obhajobou ohňostrojů a petard člověk přiznává, že je mu osud bližních lhostejný, ale cena za pár vteřin, nebo minut je ve skutečnosti vysoká, znamená smrt a zmar, o kterém se dozvídáme ještě několik dní poté, co „radost“ a alkoholové opojení dávno vyprchá.
Nejde jen o domácí zvířata, ta divoká nedokáže ochránit nikdo a nijak. Údajně je to hysterie. Nu, já mám za hysterii a davovou psychózu se z předstíraně slušného člověka jeden den v roce urvat ze řetězu, opít se, jak zákon káže a poté si nechat utrhnout prsty petardou, pozabíjet pár nevinných zvířat, vyspat se z kocoviny a poté se obhajovat, že se vlastně nic moc nestalo. Až tedy na ty zraněné, mrtvé a pár požárů.
Někteří obhájci ohňostrojů se ani nenamáhali si ověřit fakta o mrtvých zvířatech, to je obzvláště smutné. Udajná „stará gorila“ nebyla gorila, ale šimpanz a nezemřel přirozenou smrtí. Obhajoba v duchu toho, že zvířata umirají každý den je opět jen smutnou zprávou o vnímání některých lidí. Je snad správné přivodit svým chováním smrt? Souvislost mezi petardami a smrtí zvířat je snad zdokumentovaná dostatečně.
Nevolám po zákazu, ale po uvědomění si důsledků vlastního chování, tedy smrti, zranění a škod na majetku jiných lidí.
https://www.ekucharka.cz/clanek/59-kde-se-v-cechach-vzala-tradice-vanocniho-kapra
https://www.lp-life.cz/silvestrovske-oslavy-neni-jiz-pyrotechnika-prezitkem
https://cnn.iprima.cz/zvireci-obeti-pyrotechniky-na-ustecku-se-polekal-kun-a-nevstal-vydesenou-fenku-srazil-vlak-457620
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/zoo-simpanz-dingo-dvur-kralove-silvestr-rachejtle-zvire-smrt.A250105_103617_hradec-zpravy_idh
https://equichannel.cz/clanky/nehody-a-prevence/ohnostroje-toxicka-show-s-neunosnymi-nasledky
https://medium.seznam.cz/clanek/blogerka-terka-hysterie-kolem-mrtvych-zvirat-kdyz-za-vsechno-muze-udajne-silvestr-ale-je-to-jinak-110740