Článek
Něco na tom bude. Obsluha u kasy je součástí prodeje, je k tomu potřeba člověk, který bere mzdu. Na této mzdě může obchodník ušetřit a to opravdu hodně, budou li samoobslužné pokladny hodně využívány.
Obsluhu u kasy nepotřebuji, sama naopak samoobslužné pokladny využívám vždy, když mám volbu. Jen mě poněkud otravuje, že vždy, když kupuji desinfekci, musí přiběhnout obsluha a potrvrdit můj věk. Alkohol chápu, ale dezinfekce? Netuším, čím může být tak nebezpečná, ale co už, jejich volba.
Na samoobsluhách skoro nikdy není fronta, nikdo do mě nestrká, ani se na mě nelepí, zboží musím vyložit a uklidit tak, jako tak. Když není fronta, mohu si zboží v klidu uložit rovnou do tašky, což u běžné pokladny nedělám, abych zbytečně nezdržovala.
Dokonce jsem si všimla, že samoobslužné pokladny začínají využívat i senioři. Více tedy muži, zřejmě jsou statečnější a vydávaji se odvážněji do neznámých vod. Ostatně, také mi to chvilku trvalo, než jsem se odhodlala a napoprvé mě pozlobily rohlíky. Potřebovala jsem pomoc.
Zdá se tedy, že nic nebrání tomu, aby do budoucna samoobslužné pokladny využívala většina zákazníků. Dokonce už existují i celé obchody bez obsluhy. Otevřete si kartou, zaplatíte na pokladně, kamery zajistí bezpečnost. Obsluhující personál není potřeba.
Tak co bude s tou slevičkou za ušetřenou práci pokladních? Určitě by se hodila. Obávám se, že to zatím není úplně na pořadu dne, ale brzy přijde doba, kdy bude samoobslužné pokladny využívat většina lidí stejně samozřejmě, jako většina obsluhuje své peníze s kartou, či v telefonu. Banky sice zrušily mnoho poboček a s nimi mnoho pracovních míst, ale že by zlevnily své služby, to ani náhodou.
Až veřejný mediální pranýř je přiměl k tomu, aby začaly pomalu a neochotně banky rušit různé nesmyslné poplatky.
Je tedy zcela na místě, že zákazníci dávají najevo svou nespokojenost za to, že nejsou odměněni za svou ochotu šetřit obchodu práci pokladních.
Na druhou stranu, zatím se ve velkých řetězcích, které samoobslužné pokladny zavedly, nepropouští a stále se hledají zaměstnanci. Obchodníci tedy zřejmě zatím příliš nešetří a investice do samoobslužných pokladen také jistě nebyla úplná maličkost. Tato investice se musí vyplatit. Zatím se zřejmě kýžené slevy nedočkáme.
Je však pravděpodobné, že personál, obsluhující pokladny, postupně ve velkých supermarketech vymizí a pak bude obchodník pociťovat příznivý přínos na ušetřených mzdách. V tu chvíli už je požadavek na odměnu v podobě slevy oprávněný. Jsem upřímně zvědavá, jestli se ho skutečně dočkáme.
Úplně po dobrém to asi nebude, takže nevidím nic špatného na tom, že zákazníci se už začínají ozývat a dávat jasně najevo, že se nechtějí nechat obírat bez protestu.
Dokonce by to obchodníci neměli svádět ani na kulturu prodeje. Ve větším supermarketu vám často nikdo není schopen poradit ani s tím, kde mají smetanu, natož například s obsahem zboží. Zakopávání o paletové vozíky a krabice se zbožím i bez, také není moc kulturní a v pozdějších hodinach už často nikdo ani nedoplňuje zboží, takže v regálu nemají ani mrkev.
Tak co bude s tou slevou? Nějaké to procento by to mohlo hodit, co říkáte, milí obchodníci?