Hlavní obsah
Lidé a společnost

Výjimečný letoun Hawker Hurricane: Stroj, který přispěl k úspěšné obraně Británie

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Během druhé světové války se v britském letectvu prosadily dva výjimečné letouny: Supermarine Spitfire a Hawker Hurricane. Každý z těchto stíhacích letounů měl odlišné vlastnosti. Spitfire svým designem posunul hranice inovací stíhacích letounů.

Článek

Zatímco Spitfire ohromil svou elegancí a inovacemi, Hurricane si díky své robustní spolehlivosti vydobyl zvláštní místo v historii. Dne 6. listopadu 1935 se Hawker Hurricane poprvé vznesl do vzduchu, a to znamenalo to významný milník v historii letectví. Hurricane byl vyvinutý podle specifikace ministerstva letectví, a byl ukázkou vyspělé techniky. Sehrál důležitou roli ve druhé světové válce.

Moderní design založený na tradici

V roce 1934 zahájil Sydney Camm navrhování letounu Hurricane a položil tak základ jeho budoucího úspěchu. Hurricane vycházel ze zkušeností získaných při vývoji předchozích letadel a tak navázal na řadu dvouplošných stíhaček, které Hawker zdokonaloval po celá 20. léta. Jedním z klíčových prvků konstrukce Hurricanu bylo použití pístového motoru Rolls-Royce. Tento výkonný motor, později známý jako Merlin, se stal synonymem pro tento letoun, který poháněl. V návaznosti na uznávanou tradici Rolls-Royce pojmenovávat letecké motory po dravých ptácích si vysloužil svůj kultovní status Merlin. Kombinace Cammova návrhu a ohromného výkonu motoru Merlin vyvrcholila vytvořením Hurricanu, který se během druhé světové války díky své robustní konstrukci, a bojové efektivitě ukázal být ohromnou silou.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Rozkazy ministerstva letectví

Ministerstvo letectví si přálo vyvinout jednoplošný stíhací letoun, a tak byla společnost Hawker oslovena, aby vytvořila novou verzi na základě svého stávajícího dvouplošníku Fury. Tím začala pozoruhodná cesta Hurricanu. Výsledný letoun, původně pojmenovaný Fury Monoplane, byl navržen jako jednomístný stíhací letoun. Hawker se rozhodl držet osvědčené konstrukční metody a použil trubkovou kovovou kostru potaženou látkovým potahem. Křídla později dostala kovový potah. Navzdory tomuto tradičnímu přístupu se Hurricane pyšnil moderními prvky, včetně posuvného krytu kabiny a plně zatahovacího podvozku. Byl vybaven čtyřmi kulomety Colt-Browning a v každém křídle disponoval tak impozantní výzbrojí.

Vliv Hurricanu

Koncem října 1935 byl dokončen prototyp nové stíhačky, který byl následně převezen z továrny Hawker na závodní okruh Brooklands. Tam se Hurricane pod zkušeným vedením pilota Hawkeru P. W. S. Bulmana vznesl do vzduchu ke svému prvnímu letu. Letouny Hawker Hurricane sehrály klíčovou roli ve druhé světové válce, zejména během bitvy o Británii. Jak se konflikt na nebi nad Británií zintenzivňoval, stal se Hurricane páteří stíhacího velitelství Královského letectva (RAF). Ukázal se jako odolný a všestranný letoun, který bránil britské ostrovy před neúnavnými útoky německé Luftwaffe.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Spitfire dokázal Hurricana předstihnout i v tom, jak rychle dokázal vystoupit do jiné výšky, takže se stal nejobávanějším stíhačem mezi piloty Luftwaffe. Hurricane však měl stabilnější zbraňovou platformu, a to mu umožňovalo přesnější střelbu. Mohl také absorbovat mnohem větší poškození než Spitfire, dal se snadněji opravovat a obecně byl považován za odolnější a spolehlivější z obou letounů.Odolnost Hurricanu v kombinaci s jeho palebnou silou a přizpůsobivostí mu umožňovala účinně zasahovat proti nepřátelským letounům, a významně přispěl k úspěšné obraně Británie v kritické fázi války.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz