Hlavní obsah
Zdraví

Míváte migrény? 4 mindsetové kroky, jak je zmírnit už tyhle Vánoce.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Marie Madeja

Photo by Liza Summer: https://www.pexels.com/photo/ethnic-lady-crying-on-sofa-with-tissue-in-hand-6383182/

No… asi tušíme, že vám migrénu tímto příspěvkem nevyléčím. Ale po svých letech zkušeností věřím, že následující 4 tipy, vám můžou hodně ulevit.

Článek

1. Vezměte si zpět svou sílu touhle větou: ‚Je pro mě bezpečné mít migrénu.‘

Tahle věta mi naprosto změnila život a vděčím za ni svojí první koučce. Pokud jste ale aspoň trochu jako já, věta vás příšerně naštve.

Není to přece bezpečné, a ani trochu fér. Nechci už ANI jednu! ANI JEDNU migrénu.

Pravdou ale je, že abychom cokoli změnili, nejdřív musíme být v klidu s tím, co je.

Způsobů jak zpracovat silnou emoci, smířit se, přijmout je samozřejmě celá řada. Mně ale v tomto případě stačil jeden z těch jednodušších postupů, jak emoci zpracovat:

Stačí opakovat větu ‚Je pro mě bezpečné mít migrénu‘ (v hlavu, nahlas, psát na papír, do počítače, …) až do chvíle, kdy už nevyvolává žádné emoce.
Může to trvat hodiny, nebo dny, ale emoce nakonec odejte a věta je jenom věta.

S tímto krokem začněte co nejdřív, pomůže vám už nebýt obětí a vzít si zpátky jakkoli malou část svojí síly. A to je vždy začátek pro boj čímkoli - mít nad situací jakoukoli moc.

2. Migréna je hodně o přetížení smyslů - zjednodušujte.

U mě migréna nastává především přetížením mozku spoustou ‚těžkých‘ myšlenek:

  1. Chci za každou cenu vymyslet řešení VŠEHO, TEĎ.
  2. Mám hodně povinností a trvám na tom, že včera bylo pozdě.
  3. Moc výčitek, hněvu, lítosti.
  4. Moc stimulů - věcí, lidí, vůní, možností.

Tohle všechno je samozřejmě na Vánoce typické. Snaha o zážitky, udržení standardů, stihnutí všeho, nejlepší dárky, jídlo.

Není nutné se toho bát, nebo dělat drastické změny. Často už to přijetí, že toho máme hodně nám pomůže.

Nicméně, zeptejte se - Jaké tři věci, můžu udělat, aby byly svátky uchopitelnější a jednodušší?

3. Nebojujte, hlavně ne myšlenkami.

Tento bod hodně souvisí s tím, proč je věta z 1. bodu tak důležitá.

Kdykoli jsem dříve zacítila první vlaštovky migrény, okamžitě jsem se uchýlila k myšlenkám typu:

'bože, neeeeee, tentokrát ne, proč já? není to fér, ostatní můžou jít normálně do práce, musím jim to zase zrušit, nikdo to nepochopí, jak dlouho to bude bolet, třeba to nebude tak hrozný, panebože já to nenávidím'… yádidádydáá

Roky jsem si to neuvědomovala, ale teď je evidentní proč migréna nevyhnutelně udeřila plnou silou. Mozek, který byl od začátku v háji a přetížený, musel jet na plný výkon.

Ve chvíli, kdy přichází první symptomy tedy nebojujte, ale naopak akceptujte realitu. ‚Přichází migréna.‘

Krásná je věta: ‚Ok migréno, vidím, že jsi tady; uvidíme, co spolu dneska zvládneme.‘

4. Dělejte jednu věc v jednu chvíli, často.

Pro snížení stresu ale i přehlcení smyslů úžasně funguje zařadit do života mindfulness.

Soustředit se plně na moment - stačí jen na pár vteřin. A dělat to často. Ze začátku se to zdá nemožné, po nějaké době je už nemožné to nedělat.

Tip: Snížit objem myšlenek můžete pomocí nějaké mantry. Jednoduše opakujte jakoukoli větu, či slovo, aby se snížil počet procesů v mozku.

Nemusí to být nic nóbl, jen aby to slovo pro vás mělo pozitivní konotaci, klidně ‚Simpsonovi‘.

O každém z těchto bodů by se dala napsat kniha, a jsou tedy zjednodušené, možná až nad únosnou míru. Nicméně za sebe jsem chtěla shrnout 4 hlavní věci, které stály na začátku konce nadvlády mých migrény nad mým životem.

Pokud máte nějako další kroky, nebo s některým naopak nesouhlasíte - napište do komentářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz