Hlavní obsah
Věda a historie

Postižená byla i celá obec: jak komunisté v 50. letech bojovali s církví

Foto: Marie Michlová, ChatGPT

Po převzetí moci komunisty v roce 1948 se vztah státu k církvím změnil v otevřený konflikt, protože režim vnímal katolickou církev jako ideologického i politického rivala schopného mobilizovat věřící.

Článek

V noci z 13. na 14. dubna 1950 režim spustil rozsáhlou akci, dnes známou jako Akce K (Akce Kláštery), při níž byly 219 mužských klášterů po celém Československu násilně obsazeny, asi 2 300 mnichů internováno a jejich majetek zkonfiskován. Účelem nebylo pouze zatčení jednotlivých osob, ale rozvrat duchovního života a autonomie církví jako celku. Následně během Akce Ř v létě a na podzim roku 1950 totéž postihlo ženské řády – tisíce jeptišek byly odvlečeny, soustředěny do státních zařízení nebo poslány na nucené práce mimo duchovní službu. Tyto operace měly devastující dopad na náboženské společenství a na kulturní dědictví církevních institucí.

Tyto brutální zásahy však nebyly izolovanými policejními údery – propagandisticky i právně je režim zasazoval do širšího rámce „politických procesů“, jejichž cílem bylo vytvořit obraz církve jako „nepřítele státu“. Režim upravoval zákony tak, aby mohl kriminalizovat náboženskou činnost jako „ohrožení lidově demokratické republiky“ a využíval justiční aparát k maskování represí jako „spravedlivého soudního řízení“.

Symbolickým a tragickým případem této logiky byl případ faráře Josefa Toufara v Číhošti. V prosinci 1949 během bohoslužby se údajně pohnul oltářní kříž. Komunistické orgány tento jev využily nejen k útoku na církevní autoritu, ale i jako záminku k politickému procesu. Toufar byl v lednu 1950 zatčen státní bezpečností, brutálně mučen a donucen k falešnému přiznání, a nakonec 25. února 1950 na následky zranění zemřel. Tento případ se stal jedním z nejsilnějších symbolů perzekuce duchovních v padesátých letech.

Další složkou represí byly „monstrprocesy“ spojené s lokálními událostmi, jako byla tragédie v Babicích v roce 1951. Po ozbrojeném útoku, při němž byli zabiti komunističtí funkcionáři, režim inicioval soudní procesy, které měly z incidentu vykreslit „protistátní spiknutí“ zahrnující místní věřící či skupiny považované za sympatizanty církve. Dopad na obec byl ničivý: desítky obyvatel byly zatčeny či odsouzeny, rodiny postižených čelily vystěhování, ztrátě zaměstnání a dlouhodobé společenské stigmatizaci. V obci se rozšířil strach, narušily se sousedské vztahy a lidé se vyhýbali otevřeným projevům názorů či víry.

Když vnímáme tyto události v širším kontextu, nejde jen o sérii technických zásahů, ale o systematickou kampaň, která spojovala policejní násilí, justiční manipulace, propagandu a právní úpravy. Církevní instituce se ocitly pod permanentním dohledem a kontrolou, duchovní byli sledováni, zatýkáni a trestáni, věřící byli odrazováni od otevřeného vyznávání víry. Svědectví pamětníků popisují náhlé zásahy do rodinných životů, noční zatýkání, ztrátu domova i komunity, což mělo psychologický dopad daleko za hranice samotných klášterů.

Zdroje:

https://www.cirkev.cz/od-zahajeni-akce-k-v-dubnu-uplynulo-73-let_22897; https://edu.ceskatelevize.cz/video/6531-protikatolicke-akce-na-zacatku-50-let; https://www.usd.cas.cz/publikace/akce-k-likvidace-klasteru-v-roce-1950-1-cast-dokumenty-o-perzekuci-a-odporu/; https://magazin.pametnaroda.cz/doba/perzekuce-komunisty/akce-k-aneb-bartolomejska-noc-klasteru

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz