Článek
Lyceum je čtyřletý středoškolský obor ukončený maturitní zkouškou, který obsahem vzdělávání stojí mezi gymnáziem a střední odbornou školou. Absolventi nezískávají přímou kvalifikaci pro výkon povolání, ale ve třetím a čtvrtém ročníku se věnují některým odborným předmětům. Podle Wikipedie většina absolventů lyceí v České republice pokračuje dále studiem na vysoké škole.
Radní pro školství Jihomoravského i Středočeského kraje si myšlenku hojnosti lyceí pochvalují. Karel Jurka (Jihomoravský kraj) dokonce zřejmě považuje přimíchání nějakých odborných předmětů do výuky na poslední dva roky studia lycea jako dostačující pro odborně zaměřenou práci: „V případě, že by se absolvent lycea nedostal na vysokou školu, bude mít už nějakou specializaci v konkrétním oboru.“
Učila jsem osm let na střední odborné škole, můj syn chodil na jinou střední odbornou školu, a tak mám trochu přehled, co obnáší odborná příprava na nějaké povolání. Všeobecně vzdělávací předměty se o pozornost, čas a síly žáků přetahují s odbornými předměty, které mají za úkol vybavit je veškerou teorií daného oboru, a k tomu jim ještě hojně dopřát praktické zkušenosti v terénu. Od toho jsou to odborné školy, aby z nich po čtyřech letech vyšli odborníci, kteří mohou rovnou v daném oboru začít pracovat.
Je skutečností, že jen málokterý absolvent střední odborné školy je plně vybaven jak pokud jde o jazyky a všeobecný přehled, tak i ohledně odbornosti – za ty čtyři roky se prostě nemůže naučit všechno a všechno si vyzkoušet v praxi. Nicméně pokud se jedná o kvalitní školu, dostane její žák dostatečnou přípravu na to, aby se pak poměrně rychle v oboru zapracoval.
To ovšem za předpokladu, že skutečně absolvuje celé čtyři roky „plnou parou“. Viděla jsem na vlastní oči, že když v éře covidu přišel jeden ročník v podstatě o dva roky výuky, kdy kvůli opatřením nemohly probíhat praxe (typicky třeba sociální péče, hotelnictví atd.), nebyla šance dvouletý výpadek dohnat a sami žáci byli nešťastní, že z oboru, který si pro studium zvolili, v praxi skoro nic neumějí. Na lyceu té odbornosti bude ještě méně.
Ministerstvo školství zase považuje lyceum za takovou přípravku na další studia. Na webu ministerstva se dočteme, že „Nový obor (= lyceum) výrazně podpoří přípravu žáků na terciární vzdělávání, a to jak na vysokých školách, tak na vyšších odborných školách. Žáci získají širší spektrum znalostí a dovedností, které jim umožní lépe se rozhodovat o své budoucí kariéře.“ Rozumím tomu tak, že lyceum obejme žáky, kteří se nedostanou na gymnázia, a připraví je na další budoucí studium, aby o ně nebyli ochuzeni.
Možná jsem v tomto ohledu škarohlíd, ale vychází mi z toho, že na odborné školy a učební obory se tedy bude hlásit ještě méně žáků než dosud, učební obory budou následně postupně zanikat, a nakonec tu budeme mít zástupy studovaných mladých lidí, kteří nebudou moci najít práci, ale žádné sklenáře, obráběče kovů, zedníky, tesaře nebo pokrývače. O tyto učební obory je totiž už teď čím dál menší zájem.
Ale tak třeba si už brzy budeme úplně všechno tisknout na 3D tiskárnách, které bude obsluhovat AI, a vystudovaní mladí lidé budou mít dost času zabývat se záchranou naší planety. Tak je vlastně všechno v pořádku.
Zdroje:
https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/novy-obor-lyceum-nabidne-kombinaci-vseobecneho-vzdelani-a
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kampus-nova-vseobecna-lycea-daji-studentum-vic-casu-na-rozmyslenou-cim-se-chteji-stat-265492#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/pokryvac-remesla-vymreni-prijimacky-ucebni-obory-skolstvi.A240313_783510_budejovice-zpravy_pkr
https://www.skolaprofi.cz/33/narodni-ustav-o-nektere-ucebni-obory-je-stale-mizivy-zajem-uniqueidgOkE4NvrWuPcrNPYrV2y-ag3YGcXfTyPAg_rzFJ8D5c/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lyceum