Článek
Ve středu 1.2.2023 přivítaly občany města Jablonec nad Nisou nové autobusy společnosti ČSAD Slaný, s.r.o, většina z nich značky Mercedes-Benz. Nová vozidla jsou vybavena klimatizací, bezplatným Wi-Fi připojením, USB zásuvkami a dokonce výrobci slibují ekologickou šetrnost díky hybridnímu pohonu. I přes to, že náklady na provoz dopravy rostou, ceny jízdného zůstávají stále stejné, včetně slev. Město uzavřelo na základě výběrového řízení smlouvu s novým dopravcem do konce ledna 2028. Cena dopravního výkonu pro letošek činí 62,72 Kč/km, a město přispívá částkou 45,22 Kč/km.
Dopravní kancelář se také neobešla beze změn, její sídlo bylo totiž přesunuto zpět na autobusové nádraží. Je otevřená sedm dní v týdnu a nabízí kompletní služby ohledně prodeje jízdenek. Znovuotevřená je také čekárna, jejíž součástí jsou dva automaty na horké nápoje a jeden na drobné občerstvení.
Poslední spoj společnosti Umbrela Coach & Buses, s.r.o. vyrazil 31. ledna 2023 krátce před půlnocí ve směru Rychnov u Jablonce nad Nisou. Na tuto cestu se vydalo vedení města a na jejím konci primátor Miloš Vele poděkoval dosavadnímu dopravci a zároveň přivítal toho nového. Cesty se účastnili i dopravní fandové či sběratelé jízdenek. Ve 3:40 už však na svoji první cestu vyjely autobusy z řad ČSAD Slaný.
„Všechny linky jezdí, řidiči jsou na svých místech. Zaznamenali jsme jen drobné nedostatky, např. minuté zastávky o pár metrů, občasné výpadky softwaru v palubních počítačích nebo výpadky v hlásiči zastávek. To jsou však všechno drobnosti, které souvisí s prvním dnem provozu a my je okamžitě řešíme,“ uvedl pro Jablonecký měsíčník ředitel jablonecké dopravní Luboš Wejnar.
První dny dopravu výrazně komplikovalo nejen husté sněžení a špatná viditelnost, ale i problémy s palubními počítači. Tyto potíže vedly k tomu, že spoje mívaly zpoždění přesahující 15 minut. Všechny nedostatky ze strany dopravce se však prý podařilo odstranit ve čtvrtek 2. února ještě před polednem.
Další náraz přišel v momentě, kdy autobusy linky č. 103 potřebovaly projet areálem nemocnice, či ulicí Komenského nebo Kostelní, to však nebylo možné. Řešením jsou nyní osobní automobily, jimiž jsou cestující přepravováni ze zastávky Divadlo, ulicí Komenského, přes zastávku OD Central, ulicí Kostelní až na autobusové nádraží, kde mohou přesednout na velké autobusy, změny se však týkají jen některých odjezdů. V areálu nemocnice se situace řeší stejně, kdy jsou cestující ze zastávky Nemocniční až do zastávky Nemocnice přepravováni osobními automobily.
Z řad občanů zní spousta kritiky. Na dotaz, jaké mají zkušenosti s novým dopravcem, se mi dostalo převážně negativních odpovědí. „První den, co tu nový dopravce jezdil, jsme měli lyžák na Bedřichově. Odtamtud jsme měli jet asi ve 13:15, čekali jsme tam, najednou bylo 13:30 a autobus nikde. Bylo nám řečeno, že spoj asi nejede, takže jsme šli pěšky do Janova, ovšem v botách na běžky s lyžemi a hůlkami v rukou. Šli jsme cestou, kterou jede autobus a žádný jsme za celou cestu nepotkali i přes to, že měl ještě nějaký jet. Asi ve čtvrt na tři jsme dorazili na zastávku a čekali do třičtvrtě a stále nic. Dostali jsme pokyn, abychom volali rodičům, jestli by nás nemohli odvézt. Ve 14:50 to konečně jelo, ale člověk totálně prostydl.“ uvedla studentka jednoho z jabloneckých gymnázií. Dle slov dalších dotázaných měly autobusy zpoždění více, jak 20 minut a někteří řidiči odmítají odpovědět na dotaz kudy jedou, protože kolikrát prý sami neví, přes které zastávky vede trasa jejich linky. „Já vyloženě negativní zkušenost nemám, ale syn mojí známé (10 let) měl - vypadla mu Opuska, a když se pro ni shýbal, řidič mu zabouchl dveře před nosem a odjel. Tak volal s brekem mamince a ta mu řekla, že za 20 minut jede další. Měl z toho chudák trauma,“ podělil se o svoji zkušenost další dotázaný. „Můj názor je takový, že je to jedna velká katastrofa. Stávající řidiči, co zůstali, tak paráda, i když musí řídit nové autobusy. Noví řidiči ještě asi nepochopili, že když si člověk zazvoní, že by měl řidič otevřít dveře a ne přejet zastávku. Stále mají zpoždění, protože často jezdí špatně.. Zaměstnání ukrajinských řidičů má taky svůj mínus, stále si vozí své kamarády zdarma, a když se jich někdo na něco zeptá, např. někdo z důchodců, zda autobus jede tam a tam, tak neumí ani odpovědět a jen kroutí rameny, protože buď nerozumí nebo neví. Dopravce i řidiči předtím byli lepší, tohle je tragédie na příštích pět let.“ sdělil mi další dotázaný
Městská hromadná doprava v Jablonci nad Nisou už takto funguje více jak měsíc a z úst občanů zní převážně kritika. Můžeme jen doufat, že s tím bude dopravce něco dělat, v tom nejhorším případě, že zasáhne alespoň město. Jinak je Jablonec odkázán na tohoto dopravce na minimálně dalších pět let.