Článek
U každého titulu v nabídce filmů je uvedeno tlačítko koupit, ve skutečnosti je poskytována pouze licence na sledování.
Běžnou praxí je při koupi filmu ke shlédnutí třeba za 99 Kč, že náhle se film ztratí z nabídky z důvodu vypršení licence pro Amazon. Tituly mizí prakticky denně a divák se cítí podveden, protože někdo tvrdil, že si kupuje film, na který najednou ztratí právo. U každého filmu je sice uvedeno úplně dole drobným písmem, že člověk získává licenci k videu a souhlasí s podmínkami, ale toho si skoro nikdo nevšimne.
Obhajoba Amazonu v tvrzení, že zákazníci moc dobře vědí, že si kupují pouze licenci, smetl soudce ze stolu a celá záležitost putuje tedy přímo k soudu. Hromadná žaloba proti Amazonu byla podána v pátek minulý týden u federálního soudu ve Washingtonu a předmětem žaloby je návnada a záměna, ve které Amazon údajně spotřebitele uvádí v omyl ve víře, že si koupili obsah nikoliv pouze licenci ke sledování, která může být kdykoliv zrušena. Společnost je obviněna ze zkreslování povahy filmových a televizních transakcí během nákupu.

ilustrační foto
Soudní spor pravděpodobně ovlivní nedávné legislativní změny. Začátkem letošního roku vstoupil v platnost kalifornský zákon se zákazem inzerce transakcí jako nákup, pokud zde není nabídka neomezeného vlastnictví produktu. Podle nového zákona musí prodávající získat od kupujícího potvrzení, že si je vědom, že si ve skutečnosti kupuje jen omezenou licenci filmů či televizních pořadů. Podle žaloby došlo k porušení kalifornských zákonů o nekalé soutěži, klamavé reklamě a spotřebitelských opravných prostředcích a požaduje náhradu škody včetně vrácení zisku a sankční náhradu škody za údajné úmyslné škodlivé jednání.
Vypadá to jako nebezpečný precedens, který může dopadnout i na Apple či Google, protože tato praxe není ničí novým a podobných případů budou pravděpodobně stovky, ne-li víc.
I když je jasné, že si zákazníci kupují pouze licenci, měly by to společnosti uvádět přesně a upozornit na případné ukončení licence, možná v některých případech, pokud je to možné, uvést i konec termínu licence. Domnívám se, že jej většinou znají předem. Pokud licence koupeného filmu platí pár let, pravděpodobně se zákazníci bouřit nebudou, ale nelze se divit, když možnost sledovat film se zavře v krátké době.