Článek
Výzva upozorňuje na chybějící plošná pravidla pro využívání mobilů ve školách, Česko se podle ní vyhýbá diskuzi o vlivu mobilů na děti a je jednou z posledních evropských zemí, která plošná pravidla používání mobilů dosud nezavedla.
„V Česku máme sklon problémy spojené s chytrými mobily podceňovat, což se ukazuje i na tom, kolik dětí je používá rizikově. Proto chceme propojit rodiče, které téma stejně pálí, vnést do české debaty nový pohled: že zvyšovat věk, ve kterém děti dostávají chytrý mobil, a zároveň snižovat čas, který na něm tráví, není nic divného, ale naopak zdravého,“ uvedla členka iniciativy Anna Uhnák Kárník.
Podle návrhů iniciativy by ministerstvo mělo vytvořit národní standard se zavedením zákazu používání mobilních telefonů během vyučovacích hodin a o přestávkách. Výjimkou by měly být zdravotní důvody a telefony by měly být využívány jen ke vzdělávacím účelům, pokud k tomu učitel děti vyzve. Měla by být zavedena i metodická podpora systematického vzdělávání žáků zaměřené na odpovědné používání digitálních technologií a preventivní programy, které budou zaměřena na rizika spojená s digitálními závislosti.
Z průzkumu vydavatele učitelských průkazů ITIC, společnosti GTS Alive vyplývá, že se zákazem mobilů na školách souhlasí 73 procent českých učitelů základních škol. Výsledky průzkumu byly zveřejněny letos na jaře.
Podle iniciativy v současnosti má nebo chystá nějakou formu plošné regulace již 20 z 27 zemí EU, 39 z 50 amerických států a desítky dalších po celém světě včetně technologických velmocí: Dánsko, Švédsko, Nizozemí, Izrael, Brazílie, Jižní Korea, Čína a mnoho dalších.
„Denní realitou v naší ambulanci je, že část dětí tráví on-line více času než se svou rodinou nebo kamarády. Výsledkem není propojení, ale naopak rostoucí osamělost, úzkosti a pocit vykořenění. Když děti hledají přijetí v anonymním on-line prostředí, jsou zranitelnější i vůči manipulaci a škodlivým obsahům. Školy by proto měly být bezpečným místem, kde si děti odpočinou od tlaku on-line světa a kde jim jasná pravidla pomohou podpořit duševní zdraví. Při tvorbě těchto pravidel však považujeme za nutné zohlednit věk a z něj plynoucí rozdílné potřeby dětí a dospívajících i ve vztahu k on-line světu,“ vysvětluje klinická psycholožka Zuzana Pavelcová.
Nijak nechci snižovat snahu iniciativy, která je jistě záslužná, nicméně se domnívám, že vše by mělo začít především v rodině. Rodiče jsou nebo by měli být příkladem pro děti, a pokud dítě vidí své rodiče neustále s mobilem v ruce, jen těžko jim budeme vysvětlovat nebezpečí a negativní důsledky neustálého používání digitálních technologií.