Hlavní obsah
Lidé a společnost

Toxic, hype nebo chill. Rozumíte slovníku mladé generace?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Gába s pomocí Ideogram AI

Slovníky ležící vedle sebe na pracovním stole

Slovní zásoba se napříč jednotlivými generacemi značně liší. Některá slova zanikají a nová zase vznikají. Ve slovnících Generace Z by rozhodně nechyběla slova, na něž si posvítíme v článku. Znáte všechna?

Článek

Vibe

Kdybychom chtěli překládat doslovně, dostali bychom „vibrace“, avšak Generace Z používá toto slovo pro vyjádření pocitů, nálady nebo atmosféry.

Příklady: Tohle místo má opravdu dobrý vibe. Z Karla nejdou vůbec dobré vibes.

Trash

Překladač by nám napsal „odpad“ a nemýlil by se. Použití tohoto slova si však mladá generace schovává pro hodnocení někoho nebo něčeho. Většinou se jedná o lidi, hudbu nebo film, který se danému jedinci nelíbí.

Příklad: Ten český rap je fakt trash, to se nedá poslouchat.

Toxic

Možná jedno z nejčastěji používaných slov dnešní mladé generace. Nejčastější je možná proto, protože si mladí lidé myslí, že jim pořád někdo ubližuje, dělá naschvály nebo po nich zkrátka jen neustále něco chce. Slovo lze použít pro označení někoho, kdo je vadivý, otravný nebo konfliktní.

Příklady: Proč je dneska ta učitelka tak toxic?

Random

Troufnu si tvrdit, že českou variantu tohoto slova za pár let mladí lidé znát vůbec nebudou. Už dnes by si možná děti na základních a středních školách těžko vybavovaly slovo „náhodně“, namísto všude se vyskytujícího „random“.

Příklady: Ten Vojta je úplně random člověk. To, co se teď stalo, bylo fakt random.

Hype

Další anglické slovo, které se dostává do slovní zásoby stále více lidem. Generace Z toto slovo používá ve spojení „mít hype“, což znamená „je slavný/populární“. Další variantou je skloněné „hypovat“, znamenající zase „vzbudit rozruch“.

Příklad: Markéta si založila YouTube kanál a má teď docela hype.

Hejt/hejtovat/hejtr

Další slovíčko pomalu vkrádající se do českého jazyka. Už při čtení slova „hejt“ jste si mohli všimnout, že jsem zvolil „český“ přepis namísto anglické varianty „hate“. „Hejt“ vyjadřuje odpor nebo kritiku k něčemu nebo někomu. „Hejtovat“ potom můžeme někoho systematicky delší dobu a „hejtr“ je ten, na něhož sedí předchozí dvě definice.

Příklady: Dostal jsem za ten referát hrozný hejt. Přestaň mě už hejtovat, nic jsem ti neudělal. V komentářích na YouTube je to samý hejtr.

Feelovat

Tohle slovo by se dalo přeložit jako „pocitově prožít“ nebo „cítit“. Stejně jako již zmíněné „hejt“ nebo „random“ je i toto slůvko pomalu, ale jistě zasazováno stále hlouběji do hlavy Generaci Z a vytlačuje českou variantu slova.

Příklad: Dneska tu párty vůbec nefeeluju.

Flex/flexit

Spousta lidí se chlubí ať už na sociálních sítích nebo ve skutečnosti svými novými značkovými věcmi. Jednoduše bychom tedy mohli říct, že „flexí“.

Příklad: Matěj zase flexí se svým novým iPhonem.

Cringe

Pokud jste rodiče a máte náctileté dítě, možná už jste si od něj někdy vyslechli, že jste „cringe“. V angličtině je „cringe“ slovesem a nese úplně jiný význam než v češtině, proto se zde angličtinou řídit nemůžeme. Mladá generace použije slovo „cringe“ spíše jako podstatné nebo přídavné jméno k vyjádřeni pocitu trapnosti.

Příklady: Učitelka chtěla být vtipná, ale byla spíš cringe.

Chillovat

Odpočívat, relaxovat nebo si užívat pohody – asi takto by zněl překlad do češtiny. Mladé generaci však i v tomto případě bude spíše naskakovat anglické „chillovat“, které je v této době v komunikaci hojně využíváno.

Příklady: Dáme si na chvíli chill a potom půjdeme pracovat. Dneska budu jen chillovat.

Když jsem tento článek psal, Word mi všechna tato anglická slova podtrhal. Je však velmi pravděpodobné, že za pár let tato slova dostanou český přepis a budou součástí některých slovníků.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz