Malta: Výlet za synovcem. Jak jsme díky Erasmu objevili evropskou perlu

Malta - telefonní budka.

Kupujeme letenky z Vídně a vyrážíme na prodloužený květnový víkend. Synovec tráví semestr ve Vallettě, kde v rámci projektu Erasmus studuje na Maltské universitě.

Návštěvu domlouvám předem a organizaci programu nechávám na synovce. Díky němu se můžeme podíváme na místa, která bychom sami těžko hledali a vybírali. Nakonec to vyšlo tak, že v pondělí neměl přednášku a mohl cestovat s námi.

Auto jsem ve Vídni zaparkoval na odstavném parkovišti a před odletem jsme si stihli dát na letišti i kousek pizzy.

Foto: Martin Hajný

Pizza - občerstvení ve Vídni na letišti.

Letíme v podvečer a na Maltě přistáváme ještě před západem Slunce. Pěkný a příjemný let. Máme pouze kabinová zavazadla, nemusíme čekat na kufry. Z Vídně a ještě mimo hlavní sezónu létají spoje včas.

Večerní přílet na Maltu

Ubytování jsem našel přes Booking na severozápadě ostrova. V ceně byla snídaně i parkování. Na letišti jsem si zamluvil malý automobil. Na 3 dny stálo půjčovné 800 Kč a za přibližně stejnou částku bylo i havarijní pojištění. Řízení vpravo, provoz však nebyl o nic víc náročný než v Praze či v Brně. Žádná „Indie“. Na většině míst šlo i zdarma zaparkovat.

V nedalekém St. Paul's Bay byl moderní kostel.

Kostel sv. Františka z Assisi, St. Paul's Bay, Malta

Coby bývalá britská kolonie je Malta spolu s Irskem a Britskými ostrovy zemí, kde je oficiálním jazykem angličtina. Domluvit se anglicky zde není problém i když mateřským jazykem je pro místní maltština. V té byla i nedělní bohoslužba.

Adorační kaple na parkovišti před kostelem - St. Paul's Bay, Malta.

Na nedalekém hřbitově v St. Paul's Bay (asi 1 km od místa našeho ubytování) proti benzinové stanici cca 800 m na jih od kostela je pochován P. Alias Vella (1941-2022), řeholník, který navštěvoval i Českou republiku. Hřbitov je otevřený o víkendu a ve středu.

Foto: Martin Hajný

Hřbitov ve St. Paul's Bay, Malta.

V neděli dopoledne máme sraz se synovcem na západě ostrova, kde na jeho doporučení vyrážíme na pláž Singita. Genia loci zde umocňuje nejen klid nedělního dopoledne, ale i místní uvítání: „Zde můžete milovat, co milujete, mít oblečeno cokoliv, co vás vyjadřuje, být tím, kým chcete být. Zde vždy naleznete úsměv a nikdy odsouzení. Vítejte v Singitě.

Pláž Singita, Malta

Voda je v květnu příjemně chladivá. Neodoláme a vrháme se do vln. Když se „vyblbneme“, vyrážíme se projít na vedlejší útes.

Útes Malta. Ukázka visu.

Synovec v sobě nezapře syna horolezce. Já bych tohle nedokázal ani před 25 lety. 😊

Výhled na moře z terasy restaurace Singita.

Zatímco procházíme okolí, švagr nám drží stůl v místní restauraci. Výběr z pizz byl nemalý. Milé místo s krásným výhledem na zátoku, chutné jídlo i příjemná obsluha. Doslova nedělní idyla.

Po obědě pokračujeme na jihozápad. Místo, na které bych se jako normální turista asi nepodíval. Synovec zde byl lozit s partou místních. Sestupujeme stěnou po útesu až k moři. Stupačky a úchyty pro horolezce. Jde to bez lana a je to bezpečné. Pouze znát cestu. Moře nasvícené Sluncem. Čirá nádhera.

Útesy - jihozápad ostrova Malta

Vydržet by zde šlo celý den. Pokračujeme ale dál…

MNAJDRA Temples, Malta

Tisíce let starý (předkřesťanský) chrám reflektující pohyb Slunce. „Jižní chrám je přesně nastaven pro východ Slunce 20.-21. března a 22.-23. září. V tyto dny Slunce vychází v ose chrámu. Ve dnech 21.června a 21.-22. prosince vycházející Slunce dopadá do rohů chrámu. Dovnitř tak proniká pouze úzký paprsek.

Blue Grotto (Modrá jeskyně), Malta

Vyhlídka na mohutný skalní převis Blue Grotto na jihu Malty.

Západ Slunce - Malta, květen 2024.

Maltské souostroví tvoří 3 ostrovy. Největším z nich je Malta, o něco menší je GOZO, nejmenším je ostrov COMINO. V pondělí ráno vyrážíme na GOZO. Ferry jezdí každou půl hodinu. Zpáteční lístek za auto s řidičem stojí jen 15 EURO. Další osoby platí po 5 EURO.

Ferry Malta - Gozo.

Z trajektu pozoruji ostrůvek COMINO. Je nedaleko a je tak malý, že musí jít přejít pěšky. Pokud ho stihneme navštívit dopoledne, mohli bychom vidět jak Gozo, tak Comino. Láká mne to. V přístavu zjišťujeme, kdy jede loď na Comino. Máme štěstí. Lodníci nám ukáží, kde zaparkovat a do 20 minut sedíme v lodi na ostrůvek Comino.

Ostrov COMINO - mapa.

Člun připlouvá na západ ostrova do zátoky „Modrá laguna“. Tak modrou vodu, jako tam, jsem neviděl nikde. Průzračně modrá. Stejně pak kolem celého ostrova.

Ostrov Comino - zvony.

Na severu nacházíme malý kostelík se třemi zvony. Před kostelem mne zaujal kvetoucí kaktus, který měl různé barvy květů.

Kvetoucí kaktus - ostrov Comino.

Počítali jsme čas, ale rozhodli jsme se i tak, že prozkoumáme severní útesy…

Foto: Martin Hajný

Úchyty - severní útes, Comino.

Na skále si všímám úchytů pro horolezce.

Severní útes - ostrov Comino.

Útes pod námi mohl mít odhadem 50-60 metrů. Do jeskyní by mohla zaplout i menší loď. Je to až úctyhodné a vše azurově čisté.

Foto: Martin Hajný

Ještěrka - ostrov Comino.

Ještěrka: Nejsme zde sami. Je zde i nemálo místního života.

Populace - ostrov Comino.

Nejvíce obyvatel na ostrově žilo v roce 1799 (cca 150). Později něco mezi 25-34 obyvateli. V roce 1948 zde mělo znovu žít 68 lidí.

Comino - Blue lagoon

Cestou zpět k přístavu obdivujeme krásné scenérie na jihozápadě ostrova COMINO. Modrá laguna. Název více než příznačný.

Okružní cesta kolem ostrova Comino zpět na ostrov Gozo.

Vracíme se na GOZO a pokračujeme v našem putování. Na severu ostrova jsou zajímavostí solná pole. Bazénky, kde dochází k odparu slané vody, po které zbývají krystaly mořské soli.

Solná pole - ostrov Gozo

Telefonní budka - Malta.

Vliv Britského impéria je přítomný dodnes. Je to však decentní a milé. Telefonní budka, jako v Londýně. 😊

Għasri Church, ostrov Gozo, Malta

Malta je křesťanský stát a je zde velké množství kostelů. Často lze velkolepou stavbu najít i „mezi poli“. Tento vesnický kostel byl postaven na počátkem dvacátého století. Základní kámen byl položen 6. září 1903. 9. ledna 1916 byl kostel zasvěcen Božímu Tělu. Obec zde byla zřízena jako farnost 16. prosince 1921.

Bazilika Panny Marie v Ta' Pinu, ostrov Gozo.

Další z kostelů: Bazilika v Ta' Pinu byla postavena v letech 1920-1931.

Naším záměrem bylo stihnout západ Slunce na západě ostrova. Zbývalo trochu času, proto jsme navštívili i Victorii. Katedrálu a přilehlou „pevnost“ se stejným názvem, jako byla poslední z knih autora Malého Prince – Antonia Saint Exupéryho. Citadela.

Foto: Martin Hajný

Citadela ve Viktorii - celkový pohled.

„Citadela, známá také jako Castello, je hlavní historická pevnost na Gozo, postavená na strategickém místě přímo v centru ostrova. Archeologické důkazy ukazují, že místo bylo osídleno již od pozdního neolitu a bylo opevněno během doby bronzové. V římských dobách bylo povýšeno na privilegovanou obec a opevněné město se proměnilo v komplexní akropoli sloužící jako centrum správní a vojenské činnosti i náboženského života. Akropole byla ve středověku přeměněna na opevněný hrad, který sloužil obyvatelům jako útočiště při útocích korzárů. V 16. století většina obranných zdí hradů zastarala a v letech 1599 až 1622 byla provedena rozsáhlá přestavba jižní strany. Vytyčení severních středověkých hradeb bylo z velké části zachováno a integrováno do vojenské architektury, která přeměnila skromné Castello do impozantní pevnosti se střelným prachem. Dnes se v Citadele nacházejí různé budovy a historická místa, včetně katedrály Nanebevzetí Panny Marie, která byla postavena v letech 1697 až 1711 na místě bývalého středověkého kostela.“

Citadela - model.

Před katedrálou stojí v nadživotní velikosti sochy papežů Pia IX. a Jana Pavla II.

Foto: Martin Hajný

Katedrála Nanebevzetí Panny Marie, Victoria, ostrov Gozo, Malta.

Západ Slunce na západě ostrova Gozo jsme v pohodě stihli. Byl pěkný, jako celý náš den. Ferry nás odvezlo „domů“ na Maltu a my vrátili synovce na studentský campus. Prožili jsme spolu 2 nádherné dny, za které můžeme být vděční.

Západ Slunce, ostrov Gozo, Malta.

Poslední den našeho „prodlouženého víkendu“ jsme již putovali sami. Dopoledne jsme věnovali národnímu akváriu v St. Paul's Bay, a pak jsme se vydali do starobylých uliček centra města Mdina na hlavním ostrově Malta.

Maltské ostrovy předčily má očekávání. Byl jsem ze 3 dnů zde nadšený a vydržel bych zde klidně i déle. Tento blog zdaleka neříká vše a je pouhou „špičkou ledovce“ mých zážitků a dojmů. Malta je perlou evropského Středomoří. Mohu její návštěvu vřele doporučit. Každý si zde určitě najde své.