Hlavní obsah
Cestování

Úcta k učitelům i malý hrdina. Čína se po třech letech otevřela světu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Hajný

Hory - Severozápadní Čína.

Po dlouhé době lze navštívit město Urumchi a linkovým autobusem pokračovat 200 km na východ do městečka Qitai.

Článek

Na čínské poměry jde o velmi malé město, o kterém neslyšela většina obyvatel Číny. Pohoří se táhne od Urumchi na východ a Qitai leží severně od pásma hor.

Foto: Martin Hajný

Qitai - pohled na hory

Klima je ovlivněno pouští. Během mého pobytu bylo přes den 35 °C. Před mým odjezdem v první polovině června vystoupily teploty na 40 °C. V nadmořské výšce cca 900 m n. m. překvapivé. Pohled na zasněžené vrcholky hor byl doslova dechberoucí.

Foto: Martin Hajný

Qitai - hlavní cesta z města

V celé zemi je jednotný čas. Na severozápadě Číny proto den začíná i končí v později. Na radar jezdím v 9 hodin ráno. Studenti přijíždí na desátou a na oběd jezdí kolem půl druhé. Během prvního týdne školení jsme bývali v některých dnech na stanovišti až do půl sedmé.

Foto: Martin Hajný

Qitai - pohled z věže

China is challenging.“ Na každé z instalací nás něco překvapí. V roce 2019 mne zarazily hromosvody. Ve směru hromosvodů dochází k rozptylu elektromagnetických vln a radar z těchto směrů vykazuje zvýšený výskyt falešných detekcí. Tehdy zákazník naši teorii nevěřil. Proto jsme ho přesvědčili, aby pomocí jeřábu 3 ze 4 hromosvodů sundal. Následné výsledky „hypotézu“ potvrdily. Letošního kurzu se shodou okolností účastnil také člověk, který tehdy test s hromosvody organizoval.

Foto: Martin Hajný

Qitai - dálnice.

Letošní instalace vykazovala velké množství reflektorů, tj. míst, kde systém předpokládá, že dochází k odrazům radarového signálu, resp. signálu z odpovídačů letadel. Na sever je dálnice a kolem ní mnoho reklamních ploch. Toho jsem si všiml hned, když jsem vylezl na ochoz věže. Jiné vysvětlení pro odrazná místa severně od radaru jsem nenašel.

Foto: Martin Hajný

Qitai - pozdní oběd.

V sobotu navečer připravil zákazník pohoštění jak pro školitele, tak pro komisi provádějící (během víkendu) testy zařízení. Setkání více než milé. Jsme přibližně stejně staří a známe se už z doby, kdy jsem v Pardubicích školil první skupinu čínských odborníků na provoz českých radarů.

Foto: Martin Hajný

Jedeme na výlet

V neděli mám volný den, využívám nabídky a jedeme na výlet do hor. Stačilo pouze říci, že bych se rád do hor podíval a zrodil se plán. Nechávám výběr trasy na místních. Nebude to do placeného resortu pro turisty na vrcholky hor, ale cesta k vodopádu do údolí, kde žijí místní lidé. V neděli dopoledne přijíždí kolega před hotel a nabírá mne a můj doprovod do malého hrdiny, tj. do elektromobilu, který na plné nabití ukazuje dojezd 160 km. Trochu mne to překvapilo, čekal jsem spíše off-road.

Foto: Martin Hajný

Cesta do hor.

Jedeme na jih, do hor. Zasněžené vrcholky jsou vidět blíž a blíž.

Foto: Martin Hajný

Cesta do hor.

Nejsme jediní, kdo k horám dnes míří. Potkáváme i několik místních aut.

Foto: Martin Hajný

Osada

U osady čekáme na druhé auto s dalšími dvěma kolegy.

Foto: Martin Hajný

Jurty

Cestou vidím jurty. Pochopil jsem, že jde o letní obydlí pro pastevce.

Foto: Martin Hajný

Ptáci - zoom.

Na mostě přes horskou říčku fotím ptáky. Můj Canon mi je „přizoomuje“.

Foto: Martin Hajný

Říčka

Říčka téměř, jak Úpa v Peci pod Sněžkou.

Foto: Martin Hajný

Elektromobil.

Dojíždíme na konec cesty. Dál to již nejde. Najeli jsme cca 50 km. Z původních 160 km ukazuje auto dojezd 54 km. Trochu adrenalin. Stoupali jsme do kopce. Cestou z kopce se však baterie bude dobíjet.

Foto: Martin Hajný

Slíbený vodopád i první sníh.

Místní 3 technici a s nimi já (fotí můj doprovod).

Foto: Martin Hajný

Zaléhám a pokouším se o foto hor s trávou.

Foto: Martin Hajný

Z údolí stoupáme výše.

Foto: Martin Hajný

Horské luční kvítí.

Foto: Martin Hajný

Lebka.

V horách prý žijí medvědi i vlci. Toto foto není příliš povzbudivé. Na skupinu 5 lidí si divoká zvířata zaútočit nedovolí. I tak vypadá lebka u cesty lehce strašidelně.

Foto: Martin Hajný

Srub.

Horské sruby pro pastevce ovcí. Cestou jsme jich potkali několik.

Foto: Martin Hajný

Hory.

Zde je nás pět. Včetně mého doprovodu. Za námi na horách již leží sníh.

Foto: Martin Hajný

Snow Mountains

Pokračujeme na jihozápad. Po cca hodině se dostáváme na hřeben, odkud jsem předpokládal výhled na zasněžené vrcholky hor. Počasí se rychle mění a začíná pršet, resp. chvílemi jde o zmrzlý déšť se sněhem. To jsou hory. Přesně takové, jaké mají být. Pravidla „hry“ zde určuje příroda, ne člověk. „Nechtějí nás zde.“ komentuje situaci překladatel. Dokonce v nitru hor dvakrát zahřmělo. Náš vůdce a jeden z místních kolegů obrací zpět. Já se vydýchávám a sleduji mraky. Mohla to být pouze „přeháňka“. Po chvíli mám štěstí a směrem na jih se objevuje malá „ochutnávka“.

S ohledem na nejisté počasí i zbytek výpravy to i my zbylí 3 otáčíme zpět. Bude to minimálně 2 hodiny zpět a nechceme riskovat. Vítr byl svižný a studený. Přes čepici z Kolumbie jsem si v dešti nasadil kapuci. Po cca půl hodině je na vrcholu opět jasno. To už tam však nejsme.

Foto: Martin Hajný

Údolí

V údolí je opět jasno a slunečný den. K mému překvapení, cestou zpět kolem vodopádu, zahlédnu i dron (DJI Mavic 3). Úžasné scenérie. Vůbec se nedivím tomu, že i místní si chtějí hory zde natočit.

Foto: Martin Hajný

Malý hrdina.

Na konci silnice čeká náš hrdina. Když jsme odjížděli, ukazoval dojezd 54 km, když jsme se vrátili do města, stále indikoval dojezd 46 km, protože cestou z hor se baterie dobíjí. Pochopil jsem, že cena nového elektro auta je cca 30 000 Juanů, což je cca 100 000 Kč. Výrobce prý uvádí životnost vozu 250 000 km nebo 8 let (dle počtu cyklů nabití, resp. životnosti baterie). To možná nemusí platit v podmínkách extrémních teplot (v létě +40 °C, v zimě -30 °C), ale i tak. Jde o cenu podstatně nižší, než za jakou lze elektromobil pořídit v Evropě.

Foto: Martin Hajný

Zmrzlina.

Zmrzlina je pro mne v neděli během služebních cest téměř „rituál“. Po šťastném návratu do města ji objednávám všem, kdo se výletu zúčastnili. Byl to úžasný den.

Foto: Martin Hajný

Diplomy.

V pátek po našem výletu rozdávám diplomy. Mám radost, že jsem mohl místním technikům předat něco z našeho „know-how“ a naučit je používat českou techniku. Je to milé potkávat mladé a šikovné lidi, kteří v Číně na radarových stanicích pracují. Výlet do čínských hor můj dojem ještě umocnil.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz