Hlavní obsah
Víra a náboženství

Moje přednáška o islámu pro maturanty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Klapetek

Gymnázium Jírovcova v Českých Budějovicích jsem s přednáškami navštívil už několikrát.

Od roku 2011 jezdím především po jihočeských gymnáziích s přednáškami z religionistiky. Někdy se podaří vytvořit podnětnou atmosféru i se třídou, kterou znám jen krátce.

Článek

Před třinácti lety jsem poslouchal projev tehdejšího rektora Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (JU). Už si vlastně nepamatuji, při jaké příležitosti to bylo. V hlavě mi ale zůstala jeho výzva, abychom se lépe připravili na budoucí roky. Demografická křivka klesala a s ní i počty studentů nastupujících do prvních ročníků bakalářských oborů. Co s tím ale mohu dělat právě já?

Napadla mě zajímavá myšlenka. Když jsem studoval historii a religionistiku na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, úspěšně jsem absolvoval i tzv. pedagogické minimum. Součástí přípravy byly také praxe v hodinách dějepisu a základů společenských věd. Co kdybych využil svoje dosavadní zkušenosti a navrhl několik témat pro vyšší ročníky středních škol? Připravil jsem si prezentace a nabídl svůj čas gymnáziím především v jižních Čechách.

Foto: Martin Klapetek

Přednáška o islámu v Evropě, Gymnázium Třeboň.

Postupně se vykrystalizovala spolupráce se školami v TřeboniPrachaticích. Z těch českobudějovických je to hlavně Gymnázium Jírovcova. Některá témata jsem přednášel jen jednou jako například „17. listopad“ nebo „Hinduismus a buddhismus“. Jiná byla hodně populární jako třeba „Nová náboženská hnutí“ nebo „Islám v Evropě“. V poslední době jsou to především „Základní pilíře islámu a jejich vliv na kulturu“. Rád vám tento námět blíže představím.

Název přesně vystihuje obsah přednášky. Nejdříve hovořím o tom, jak muslimové vnímají koránský text. Pak si představíme tzv. pět pilířů islámu. Mezi ně patří vyznání víry, modlitba, almužna, půst v měsíci ramadánu a pouť do Mekky. Následuje popis základních typů zahalení žen. V minulých letech to bylo studenty často diskutované téma. Nakonec si představíme pojmy jako je mešita, madrasa, bazar nebo karavansaraj. Zajímá nás tedy náboženský život, vzdělávání i obchod.

Foto: Martin Klapetek

Korán v originále z našich religionistických sbírek.

Obvykle pracuji se skupinou okolo dvaceti studentek a studentů semináře základů společenských věd. K dispozici mají podklady, do kterých si mohou dělat poznámky. Pokud se během výkladu objeví nějaký zajímavý dotaz, můžeme se zastavit u konkrétního problému. Výraznější prostor na diskuzi a komentáře je ale až na konci druhé vyučovací hodiny.

Pokud bych měl jen powerpointovou prezentaci, bylo by to pro současné posluchače trochu málo. Proto s sebou nosím předměty ze sbírky Katedry filosofie a religionistiky Teologické fakulty JU. Studenti si mohou prohlédnout výtisk koránu v arabštině, Ruku Fátimy (hamsa), modlitební koberec nebo korále na rozjímání tzv. devadesáti devíti krásných jmen Božích (tasbíh). Moje dosavadní zkušenosti s použitím těchto objektů jsou pozitivní. Ideálně se totiž doplňují s probíranými tématy.

Foto: Martin Klapetek

Ruka Fátimy a modlitební korále z naší religionistické sbírky.

Jak vzpomínáte na výuku základů společenských věd na své střední škole? Věnovali jste se při té příležitosti také dějinám filosofie a světovým náboženstvím? Děkuji za vaše komentáře.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz