Článek
V posledních letech jsem se aktivně zapojil do organizování Noci vědců na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Protože jsem povoláním religionista, připravil jsem si program na základě celorepublikového tématu a kontextem byla právě věda o náboženství. Letošním heslem bylo „Bohatství“. Musel jsem se ale zamyslet nad tím, jakým způsobem to celé pojmu.
Jednou věcí jsem si byl jistý, zaměřím se na různorodé spektrum návštěvníků. Moje dosavadní zkušenosti s popularizací vědy a výzkumu jsou hlavně s Univerzitou třetího věku a přednáškami pro vyšší ročníky středních škol. V tomto se cítím více méně jistý a tuším, co se ode mě očekává. Proto jsem se rozhodl nabídnout nějaké religionistické téma tradičnější formou. Na svoje vystoupení jsem chtěl navázat společnou diskuzí, a hlavně využít nějaké předměty z naší katedrové sbírky.

Jsme připraveni na první návštěvníky
Nakonec jsem si řekl, že svým posluchačkám a posluchačům představím bohatství forem islámského umění. Protože skrývá pestrý svět forem, symbolů a významů, které odrážejí náboženské, kulturní i regionální odlišnosti. Během přednášky jsme se vydali na cestu od geometrických vzorů v mešitách přes nádherně zdobené rukopisy až po moderní vizuální kulturu v muslimských komunitách Evropy. Společně jsme odhalili, jak bohatství estetiky slouží nejen kráse, ale i duchovnímu sdělení a společenské identitě.
Byl pátek 26. 9. 2025 a v budově naší fakulty postupně rostlo napětí. Tým tvořený vyučujícími, zaměstnanci, studenty i rodinnými příslušníky se připravoval na start zajímavého programu zaměřeného především na děti. Paralelně s tím se dokončovaly přípravy na moji sérii přednášek o základních charakteristikách islámského umění. ÚV pět hodin to vypuklo. Chodby se proměnily v prostory dobrodružné únikové hry podle populárního televizního pořadu. A to byl teprve začátek.

Na krásném tácu z Íránu jsou připraveny definice klíčových pojmů
Třikrát za sebou přišli také zájemci o islámské umění a já jsem jim mohl představit základní pojmy. Použil jsem přitom volně dostupná elektronická skripta, které jsem před lety napsal pro svoje studentky a studenty. Ideální nástroj pro uvedení do problematiky. Vytiskl jsem definice klíčových termínů a hned na začátku si účastníci akce vybírali jeden lístek s textem. Už při této aktivitě mohli obdivovat zajímavé předměty z naší religionistické katedrové sbírky. Papírky totiž kolovaly na krásném kovovém podnosu z Íránu, který zářil kobaltovou modří. Účastníci tak od začátku drželi v rukou nejen text, ale i kousek jiného kulturního světa.
Když jsme se dostali během výkladu k nějakému pojmu, který byl napsán na lístku, vyzval jsem konkrétního návštěvníka k přiblížení definice. Dověděli jsme se, co je to například mešita, madrasa, citadela, mukarnas nebo kaligrafie. Výklad jsem na závěr doplnil o přesnější popis různých předmětů, se kterými jsem pracoval už předtím. Měli jsme tam krásný talíř s osmanskými květinovými vzory z Turecka, modlitební koberec z Pákistánu, ale také miniaturní Korán vydaný ve Vimperku nakladatelstvím a tiskárnou Johanna Steinbrenera.

Nalevo je Korán v arabském originále a napravo model palácové brány z íránského Isfahánu.
Těším se na příští ročník zajímavé akce a na setkání s pozornými posluchači i jejich zvídavými otázkami. Propagace a popularizace vědy je běh na dlouhou trať a není to disciplína pro každého. Proto jsem rád, že mohu spolupracovat s kolegyněmi a kolegy na společném díle. Bohatství islámského umění ukazuje, že i ve vědě se skrývá krása, která stojí za sdílení.
Vyrazili jste letos na Noc vědců, nebo jste ještě neměli příležitost se podobné akce zúčastnit? Děkuji za Vaše komentáře pod mým blogem.