Hlavní obsah
Věda

Religionista z Českých Budějovic se představuje. Náboženství přece nepatří jen do muzea

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Klapetek

Předměty z religionistické sbírky se používají jako studijní pomůcky.

Věda o náboženství je etablovaným akademickým oborem. Na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích ji lze studovat v prezenční i kombinované formě.

Článek

Dnes se chci čtenářům svého blogu představit jako garant bakalářského studijního programu Religionistika.

Co mě na religionistice baví?

Díky studiu religionistiky jsem se dověděl spoustu zajímavých informací o náboženstvích a lidech ze vzdálených kultur. Zároveň mi to pomohlo v mém přemýšlení nad tím, jaká je vlastně současná Evropa. Například jestli je náboženství jen bezvýznamnou záležitostí a patří tak maximálně do muzea, nebo je to jinak. Poslední desetiletí ukazují, že je to stále zajímavé téma.

V čem je religionistika podle mě inspirací pro další obory?

Na studiu náboženství je skvělé, že vyžaduje spolupráci celé řady humanitních a společenskovědních oborů. V posledních letech se ke slovu dostávají například kognitivní vědy a další. Religionistiku pak osobně chápu jako prostor, ve kterém se tyto obory setkávají a navzájem se obohacují v diskuzi.

Foto: Martin Klapetek

Je důležité mít oči otevřené. Třeba i na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem.

Co se mi líbí na Českých Budějovicích?

Pocházím z Beskyd kousek od Ostravy, během svých vysokoškolských studií jsem žil v Brně a v posledních letech jezdím často pracovně i soukromě do Prahy. V Českých Budějovicích žiji už sedmnáct let a musím se přiznat, že mi město přirostlo k srdci. Především je to kulturní život a okolní příroda, každý si může najít zábavu podle svého.

Jaké vidím výhody studia religionistiky na teologické fakultě? Věda o náboženství se přece v Česku vyučuje především na filosofických fakultách.

Teologickou fakultu JU považuji za dobré místo pro studium a odbornou práci třeba i díky knihovně, kterou máme přímo v budově. Na této fakultě se religionistika studuje například s filosofií, ale mám příležitost se potkávat s budoucími teology, pedagogy nebo sociálními pracovníky. Svoje oblíbené téma pak mohu vidět i z jiných úhlů pohledu.

Foto: Martin Klapetek

Centrum Českých Budějovic nabízí krásné sakrální umění.

Měl jsem hned jasno o svém oboru studia?

Musím se přiznat, že já vlastně ano. Na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži mě bavil dějepis a základy společenských věd. Proto jsem si jako studijní obory zvolil historii a religionistiku. Líbilo se mi, že se oba přístupy mohou protnout v tématech z českých i evropských dějin či současnosti.

Jak se lze uplatnit s religionistikou?

Všude tam, kde je potřeba široký přehled o dění u nás i ve světě a schopnost analyzovat souvislosti. Dovednost klást správné otázky a nalézat pravdivé odpovědi je možné úspěšně využít při mnoha pracovních příležitostech. Religionistiku využije sociolog, psycholog, novinář, státní úředník, umělec nebo humanitární pracovník.

Jaké jsou předpoklady pro to být religionistou?

Určitě není předpokladem být věřící, nebo nevěřící. Jinými slovy vám religionistika neodpoví na otázku, jestli Bůh existuje, nebo neexistuje. Podle mého názoru je předpokladem chuť poznávat něco nového a být otevřený v diskuzi formovat svůj názor.

Foto: Martin Klapetek

O Berlínu jsem psal už několikrát. Tady jsem v roli turisty.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz