Hlavní obsah
Cestování

Kývající se rozhledna Krudum a magická zřícenina kostelu sv. Mikuláše

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Kučera

Rozhledna Krudum

Rozhledna Krudum se nachází na stejnojmenném vrchu. Vrch Krudum je 835 metrů vysoký a rozhledna je vysoká 60 metrů. Vyhlídková plošina je ve výšce 29,5 metrů.

Článek

Pro svůj srpnový výlet jsem si vybral rozhlednu Krudum na Sokolovsku. Jednak jsem byl zvědavý, co je pravdy na jejím kývání, a nedaleko od ní se nachází zbytky starobylého kostela sv. Mikuláše.

Foto: Martin Kučera

Zbytky kostela sv.Mikuláše

K rozhledně vedou dvě turistické trasy, červená a žlutá. Pokud budete chtít navštívit zříceninu kostela tak jako já, vydejte se po žluté. Po zelené je to kratší - pro ty, co vyloženě neprahnou po návštěvě kostela, jasná volba. Nejlepší je zaparkovat v chatové osadě Třídomí. Mají tu celkem pěkné přírodní neplacené parkoviště a řekl bych, že se sem vejde víc aut, než je v osadě chatiček. V Třídomí mají i stejnojmenný rybník, který je z části obklopen lesem. Nechal jsem auto po 100kilometrové jízdě odpočinout na parkovišti a vydal jsem se směrem na rozcestí Třídomí-Hájovna. Tady jsem se vydal po žluté trase, která je zároveň i cyklostezkou (pouze směrem na Hruškovou, k rozhledně po žluté by na kole jel snad jen blázen).

Foto: Martin Kučera

Po žluté cyklostezce směrem ke kostelu

Směrem k bývalému kostelu procházíte loketským a chrudimským lesem. Stromy jsou tady letité a co jsem tak vypozoroval, tak i zdravé a nenapadené kůrovcem. Přemýšlel jsem, proč to zde už nespadá pod CHKO Slavkovský les? Anebo špatně čtu v mapách :-)

Foto: Martin Kučera

Krásné Loketské lesy

Zbytky kostela sv. Mikuláše jsou hned kousek od rozcestí „Pod Krudumem“. Na místě jsem se dočetl, že původní stavba zde stála zhruba v 12.-13. století a v 15. století zanikla společně ze starověkými obchodními stezkami. Poté se o kostelu mluvilo pouze v místních legendách a příbězích. Kostel znovuobjevují archeologové v 21. století. Postavili ho z původního zbylého materiálu do dnešní podoby. Místo působí fakt zajímavě, jen mě zamrzelo, že tam zrovna byla rodinka a děti po troskách lezli jako po dětské prolézačce. Udělal jsem pár fotek. Při poslední fotce na mě za klenbou kostela vykoukl asi 5letý kluk a říká: „Mami, tady je pan foťák“. S úsměvem jsem rezignoval na další focení a nechal rodinku v idylce za zády a vyrazil zpět přes rozcestí na rozhlednu.

Foto: Martin Kučera

Klenba starověkého kostela, kde na mě vzápětí vykoukl 5.letý kluk

Doposud se mi zdála cesta v pohodě. Předjelo mě i pár cyklistů a předešel jeden turista, co měl víc energie jak já. Na odbočce k rozhledně začalo okamžité stoupání. Cesta je hezky ušlapaná a v podstatě nelze zabloudit. Pro jistotu je zhruba na každém desátém stromu žlutý trojúhelník, abyste věděli, že ten „golfák“ opravdu vede na rozhlednu. Prošel jsem Chrudimským lesem na úbočí hory Krudum, zdolal skoro 200 metrů převýšení a byl jsem na místě.

Foto: Martin Kučera

Srdce bije o závod a kila jdou dolů…

Rozhledna působí velmi monumentálně. Celá je smontována z kovových dílců. Přišel čas na mojí zkoušku. Pověsti nelžou, při výstupu se opravdu rozhledna nepatrně kýve (měl jsem ten pocit). Na vyhlídkové plošině to jde cítit už znatelně. Byl jsem tam zrovna sám, ale jestli mě někdo sledoval, musel se pobavit. Neustále jsem se držel zábradlí a pustil jsem se jen, když jsem potřeboval fotit. Výhledy jsou tady překrásné. Slavkovský les máte doslova na dlani. Zahlédnete i Krušné a Doupovské hory. Při sestupu z vyhlídkové plošiny po schodech dolů se tu najednou objevil energický turista, co mě předešel v lese. Nahoru na plošinu šel tak energicky, že moje cesta dolů byla zase plná obav.

Rozhledna je zpřístupněna od roku 2008. V roce 1932 zde stála její předchůdkyně Kempfova rozhledna, která byla bohužel v 70. letech minulého století kvůli havarijnímu stavu stržena. Jako památka je tu jakýsi pomník ze zbytkem předchozí rozhledny.

Foto: Martin Kučera

Výstup na Krudum

Foto: Martin Kučera

Slavkovský les jako na dlani

Zpět jsem se vydal po zelené přes osadu Milíře, směrem zpět k vesničce Třídomí. Cesta je z větší části asfaltová. Minul jsem pár opuštěných chat a na některých to pro změnu žilo grilováním a letním veselím. Jde se stále po okraji Slavkovského lesa. Tudy je to vhodné především pro cyklisty a rodiny z dětmi. Pár rodin jsem zde i potkal, dokonce i s kočárky. Kdežto na žluté jsem vyjma jednoho turisty nepotkal nikoho. Na rozhledně jsem potkal pouze pár, který byl zrovna na odchodu a pak již zmíněného turistu.

Foto: Martin Kučera

Zpět po zelené

Foto: Martin Kučera

Milíře

Rozhledna Krudum se zříceninou kostela sv. Mikuláše mají své kouzlo. Kdo chce zažít adrenalin s kývající se rozhlednou a tajemno zbytků starobylého kostela, měl by to zde navštívit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám