Hlavní obsah

Naučná stezka Zapomenuté pohraničí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Kučera

Hraniční kámen.

Zajímavá a méně známá naučná stezka.

Článek

Naučná stezka je dlouhá asi 25 km takže projít jí celou je opravdu na celý den. Začíná na Děčínském sněžníku a končí v obci Adolfov. Já jsem se rozhodl jít po části zvané Rájecké údolí. První co vás zaujme jsou všude přítomné rájecké skály které nejsou ani zdaleka tak přístupné jako ty nedaleké v Tisé. Kdo chce cestu si k nim ale najde. Není to nic složitého ani nebezpečného ale upřímně žádná kočárková cesta k nim nevede.

Foto: Martin Kučera

Rájecké skály

Rájecké údolí je velice zajímavé tím že lesy působí dost pralesně.Když se vydáte po červené nebo žluté trase tak z větší části procházíte právě bývalým pohraničím.Občas se objeví zbytek nedávných dob v podobě hraničních kamenů a trosek plotu s ostnatými dráty.Vydal jsem se schválně po cestě pohraničí kterou máte vyznačenou jak na místní mapě tak i na té internetové-i když u ní je problém.Buď tam jsou ještě někde pozůstatky rušiček signálu a nebo se na tuhle oblast zkrátka digitálně zapomnělo.Mobilní signál je tu velice slabý a ten internetový takřka vůbec.Když jste v lese kde není signál,míjíte staré pohraniční ploty tak zkrátka máte pocit že jste mimo civilizaci.Celé to místo vás nutí přemýšlet nad tím jak to tam asi tenkrát vše fungovalo,hlavně v době tuhé totality.

Foto: Martin Kučera

Kdysi se po těchto cestách procházela finanční stráž a později pohraničníci hlídající výdobytky komunismu.

Po nějaké době jsem dorazil ke skále s výstižným názvem Strážce.Skálu jsem obešel s tím že mě zaujala další skála naproti.V tu chvíli se ozval mobil z sms vítejte v Německu.Právě jsem nevědomky překročil čáru do Německa.Pro mě jen poznatek,pro lidi co utíkali do Německa to muselo být daleko větší potěšení.Skála v Německu se jmenovala Grenzwächter,což je v překladu pohraniční stráž.Potom jsem se vrátil zpět na cestu směrem po žluté na rájecké rašeliniště.Příroda je tam opravdu nádherná a vybízí k trampování jako za starých časů.

Foto: Martin Kučera

Remízek který láká k posezení na břehu a trempský pokec

Na trampování je to oblast jak dělaná.U některých skal byli i pozůstatky v podobě tábořišť,které byli z mého pohledu celkem čerstvá.Historie Rájeckého údolí je velice zajímavá a po cestě se lze z mnoha informačních cedulí leccos dozvědět.

Foto: Martin Kučera

Krajina trempům zaslíbená

Jako cíl cesty jsem si vybral Ostrovský rybník který má svou atmosféru a v pozadí se skálami působí hodně dobrodružně.V okolí rájeckého a ostrovského údolí se nachází hodně možností ubytování i občerstvení.Jejich funkčnost jsem ale nezjišťoval.

Foto: Martin Kučera

Kdo chce trošku nasát trampské atmosféry,dozvědět se něco o životě v pohraničí a poznat málo dotčenou přírodu,měl by toto klidné místo navštívit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz