Hlavní obsah
Cestování

Pavlínino údolí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Kučera

Pavlínino údolí

Přírodní rezervace s krásným Griesselovo rybníkem a rusalčinou jeskyní.

Článek

Pavlínino údolí, přírodní rezervace ležící jihozápadně od Rynartic, bylo mým výchozím bodem pro zářijový výlet. Volba parkoviště u Jetřichovického koupaliště byla ideální, protože příjemné podzimní teploty znamenaly, že nebude problém s parkováním.

Vypravil jsem se po červené trase s názvem Severní via Czechia. První, co mě překvapilo, byl nádherný Griesselův rybník, známý také jako vodní nádrž Pavlínka.. Rozlohou 1 hektaru nepatří mezi největší ale vynahrazuje to druhovou rozmanitostí svých přírodních obyvatel. V minulosti zde fungovali i romantické vyjížďky lodiček. Všiml jsem si že voda v rybníce je velice čistá a nebyl problém dohlédnout až na dno. Voda je sem přiváděna z Chřibské kamenice ,která protéká celým údolím a její šumění vám dělá společnost téměř celý výlet.

Foto: Martin Kučera

Malebný Griesselův rybník

Foto: Martin Kučera

Jeden z obyvatelů okolí rybníka

Dnešní budova pod hrází slouží jako škola v přírodě. Dříve tu stál mlýn, hostinec a továrna na nitě. V okolí tohoto malebného rybníka můžete spatřit čápa černého, ledňáčka, netopýry a neúnavně klovající datly. Ve vodě se může objevit pstruh nebo u dna kráčející skorec a plovoucí mihule.

Od rybníka jsem se přes polorozpadlou lávku vydal směrem k Rusalčině jeskyni. A rusalku tu opravdu najdete, jen tak houpající se na houpačce v jeskyni.

Foto: Martin Kučera

Polorozpadlá lávka od rybníka k jeskyni

Foto: Martin Kučera

Rusalka

Severní stezka via Czechia vás vede dál podél Chřibské kamenice. Po cestě mě překvapila dokonalá souhra lesa a řeky. Místní les zrovna prochází obměnou druhů. Lidé se zde snaží zbavit nepůvodních druhů a vysazují zde ty původní. Takže na cestě je spousta překážek v podobě popadaných stromů a několik lesních školek původních druhů stromů.

Foto: Martin Kučera

Harmonie lesa a řeky

Foto: Martin Kučera

Někdy trochu překážková dráha

V okolí cesty a řeky jsou jako šachy rozestavěny skalní věže. Strážce Chřibské kamenice, Kamzičí bobek, nebo docela zajímavý název Estebáček.V těchto místech romantiky ubývá a přibývá obtížnosti. Na rozcestí Pavlínino údolí jsem odbočil doleva na modrou hřebenovku směr Rynartice. Zde se jde po hřebenu údolí náročnější cestou. V půlce hřebenovky vám energii dodá sám Ježíš Kristus na svatém obrázku ve skále. Toto místo zřejmě slouží k pomodlení za pevné plíce k výstupu který pak následuje. Ježíš na obrázku má svůj klasický útrpný pohled. Slabší jedinci ho budou mít po výstupu na hřeben taky. Odměnou je pohled na Rynartice se svou trpasličí skálou.

Foto: Martin Kučera

Ježíš v těchto místech patronem turistů

Foto: Martin Kučera

Strážci údolí

V Rynarticích jsem prošel chatovou oblastí pod trpasličí skálou a zamířil jsem okolo prasečí rokle na tesanou cestu, kde na mě čekala další přírodní zajímavost.

Kamenný úvoz je jakási soutěska o které se moc neví jak vznikla a k čemu sloužila. Podle jednoho názoru se jednalo o starou obchodní cestu dle jiných názorů cesta sloužila ke svážení dřeva a rýhu uprostřed cesty tak vybrousily kopyta koní. Chcete znát můj názor? Třeba tam děti jezdili v minulém století na nějakých starodávných saních a lyžích a nebo se tam zrovna tak mohli vozit na těch kládách- to už se asi nikdy nedozvíme. Každopádně je to místo velice zajímavé a věřím že i dnešní děti by se tam dokázali zabavit. Pod kamenným úvozem ještě můžete navštívit skalní kapličku z roku 1820.

Foto: Martin Kučera

Kamenný úvoz

Po tesané cestě jsem dorazil zpět na Jetřichovické koupaliště. V Pavlínině údolí jsem toto podzimní odpoledne potkal jen pár lidí. Tatínka s dcerkami stavějící si domeček s kůry různých stromů. Tandem hůlkových babiček, sem tam kolem mě profrčel cyklista, žádná zalidněnost se nekonala. V okolí Jetřichovického koupaliště se pohybovalo plno trampů. Měl jsem radost z toho že tato záliba přeci jen nevymřela. Akorát polovina trampů mě zdravila: číííís a gútnták. Vzpomněl jsem si na hlášku Bohumila Stejskala: Němci se tu proháněj jak za války. Určitě by vás to ale nemělo odradit od návštěvy tohoto překrásného místa.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz