Hlavní obsah
Umění a zábava

Geniální triky malíře Zdeňka Buriana: Kompozice

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Lavay

Kompozice, aneb Jak můžete krmit hyenu dlouhým provazem, drtit pilota trupem letadla a topit diváka jako malé kotě…

Článek

Světoznámý zpodobňovatel pravěku a ilustrátor stovek dobrodružných knih, Zdeněk Burian (1905–1981), stvořil dílo (více něž 13 000 maleb a kreseb), které je rodinným stříbrem České republiky. Přesto zůstává poněkud nedoceněným géniem a zaslouží si více pozornosti.

Po článcích:

se dnes můžete podívat, jak tvořil Zdeněk Burian často i velmi neobvyklé kompozice obrazů: promyšleně rozmísťoval jednotlivé postavy a předměty na plátno či papír tak, aby na sebe vzájemně působily a vytvářely určitý dojem či pocit. P. S. Obrazy jsou řazeny podle data vzniku.

Revoluční experimenty s umístěním ilustrací na stránce
Ve dvacátých letech dvacátého století (i v dalších desetiletích poté) bylo módní, když text v knize určitým způsobem zasahoval – prolínal – do ilustrace (a naopak). A mladý, začínající malíř, Zdeněk Burian, se do těchto experimentů s chutí zapojil.

  • Plenitelé Polynésie (1929): Hrdinové na stromě spouštějí po laně, přes celou stránku až dolů k hyeně, zavěšené maso ODKAZ.
  • Zpívající šíp (1935): Daleko vlevo obklíčili nebezpeční medvědi bizona, v bezpečí vpravo pozorují scénu mladí indiáni ODKAZ.
  • Zpívající šíp (1935): Hlavní hrdinové vlevo spěchají k ležící dívce vpravo s šípem v krku ODKAZ.
  • Po neznámé řece džungle (1936): To je on! Had nalevo a muž s mačetou napravo ODKAZ.
  • V zemi otrávených šípů (1936): Extrémně dlouhý had se plazí kolem textu knihy a straší čtenáře ODKAZ.
  • Dvacet tisíc mil pod mořem (1949): Dlóóóóóóóóuhý žralok ODKAZ.
  • Lovecká dobrodružství z celého světa (1947): Dělí tygra (vlevo) a lovce (vpravo) dostatečné množství tištěného textu? ODKAZ.

Originální, nejenom kompoziční nápady
Skladebné principy, rytmus, symetrie, kontrast, pravidlo zlatého řezu, pravidlo třetin, hloubka ostrosti… Zdeněk Burian především vynikl při tvorbě samotné kompozice.

  • Tři nezvěstní (1935): Vrak letadla se noří do písku zleva doprava a svrchu dolů, záměrně stejným směrem hledí i hlavní hrdinové na ležícího pilota. Obě souběžné kompoziční linky se navzájem zesilují ODKAZ.
  • Třetí důstojník (1937): Burian rád využíval kontrastu fotogenických neživých předmětů (v tomto případě lodní komín se stupadly a lany vlevo) a živých postav (vpravo). Postavy hledí netradičně ven z obrazu, muž je ponořen do svých myšlenek ODKAZ.
  • Stateční kapitáni (1937): Dokonalá kompozice vytvářející prostorovou hloubku v kajutě ODKAZ.
  • Mexický odvážlivec (1938): Až komicky dokonalá jednoduchá kompozice s mrtvolou ODKAZ.
  • Sloužím vlasti (1950): Tohle se Burianovi moc nepovedlo: kříže a čtverce neboli letoun (v popředí) chaoticky propletený s lopatkami větrného mlýna (v pozadí) ODKAZ.
  • Robinson Crusoe (1956): Vyvážená kompoziční klasika ODKAZ.
  • Robinson Crusoe (1956): A ještě jednou: mohutná pec vlevo vzadu a výrazný Robinson vpravo vpředu: nastolená rovnováha ODKAZ.
  • Lovec jaguárů (1956): Experiment: zkusil už někdo načrtnout neobvyklou kompoziční linku s pomocí šikmo roztočených jihoamerických kamenů bola a svislého kaktusu? ODKAZ.
  • Velrybář Petr (1948): Filmařský záběr, kdy vám kamera „uřízne“ nohy od kolen dolů (nejpřirozenější pohled jednoho člověka na druhého) se jmenuje „americký plán“. Kompozice kresby, kdy kreslíř uřízne hlavnímu hrdinovi ruce, by se mohl jmenovat „Burianův námořnický šplouch“ :o) ODKAZ.
  • Zamrzlá loď kapitána Flinta: Pád ze saní a zdánlivý kompoziční chaos, který ovšem působí překvapivě vyváženě. Burian i tentokrát experimentuje s uříznutými končetinami (vlevo nahoře i vlevo dole) ODKAZ.

Dokonalá kompozice portrétů

  • Tekumtha – poslední veliký Shawnee (1938): Indián s pery a náhrdelníkem z medvědích drápů – kompoziční dokonalost ODKAZ.

Podhled, nadhled
Burianova další silná zbraň. Posuďte sami…

  • Tajemná jeskyně (1934): Medvěd útočí na dívku – nadhled kvůli přehlednosti ODKAZ.
  • Syn prérie (1935): Cítíte, jak voní tráva? Podhled – Burian nás položil přímo na zem ODKAZ.
  • Do země mandarinů (1936): Lovci shlížejí z plošiny na stromě na slona. Opět nadhled kvůli přehlednosti ODKAZ.
  • Za poklady El Dorada (1938): Nádech – a vlajka stoupá k výšinám ODKAZ.
  • Taje amazonských pralesů (1939): Ptáci obvykle vysedávají ve větvích vysoko nahoře ODKAZ.
  • Vinnetou (1939): Ještě jednou slavný obraz: Old Shatterhand a Vinnetou. Mírný podhled dodává scéně vznešenosti ODKAZ.
  • Nový hrabě Monte Christo (1941): Vysoká věž je z podhledu opticky ještě vyšší ODKAZ.
  • Tajemství pralesa (1942): Sedící muž je záměrně namalován z úrovně pasu, vyniká tak jeho sebevědomí ODKAZ.
  • Čing – ptačí král (1944): Leť! ODKAZ.
  • Nechtěli jsme jet na moře (1948): Mistrovsky rafinovaný podhled: voda je blízko, vlastně všude kolem nás a divák se, stejně jako kotě, topí ODKAZ.
  • Podivuhodná dobrodružství výpravy Barsacovy (1951): Hlubina vypadá z nadhledu ještě hlubší ODKAZ.
  • Planeta tří sluncí (1954 asi): Přes překážky ke hvězdám ODKAZ.
  • Černý mustang (1968): Podhled: potupený náčelník jakoby se chtěl opticky vrhnout do propasti ODKAZ.

Originální pozadí

  • Na březích Nilu (1933): Opticky propletené stožáry a lana lodí (ale i kmeny palem) vytvářejí neobvyklé pozadí ODKAZ.
  • Ztracení lovci (1936): Malířská pohádka o propleteném roští ODKAZ.
  • Nepřátel se nelekali (1938): Originální „popředí“ z pokrouceného ostnatého drátu ODKAZ.

Prostor, velikost
Jak stvořil Zdeněk Burian vhodným rozmístěním postav a předmětů na ploše prostor, velikost, rozlehlost, mohutnost?

  • Červenomodrý Methuzalém (1933): Dlóóóuhý visutý most přes propast ODKAZ.
  • Na březích Nilu (1933): Nad Káhirou. Malíř posunul horizont úmyslně dolů a nebe ponechal prázdné ODKAZ.
  • Za zlatem do země Siouxů (1933): Pod horou ODKAZ.
  • Za zlatem do země Siouxů (1933): Nad hřmícím vodopádem ODKAZ.
  • Tajemství navajského kaňonu (1934): Představte si obrovský skalní masiv, ale skutečně obrovský skalní masiv… (souvislá plocha kontrastuje s miniaturními postavičkami) ODKAZ.
  • Supové Mexika (1935): Obří hora, moře písku a opět miniaturní postavičky ODKAZ.
  • Supové Mexika (1935): Pueblo ve vysokých horách, navíc s typicky měkce vykreslenými obrysy postav na koních na pozadí hlubokého stínu ODKAZ.
  • Kamarádi ze slunečního kaňonu (1935): Vysoko nad kaňonem. Nadhled, volné nebe… ODKAZ.
  • Černý ráj (1948): Mohutná masa vody zaplavuje palubu. Mistr si při jejím modelování pomohl namalováním náznaků vyčnívajících předmětů: lan, řetězů… A přidal, jako kouzelný lektvar, burianovskou dynamiku ODKAZ.
  • Syn pouště (1948): Zhluboka nadechnout se dá i na pastvině (jenom pozor na velbloudí trus :o) ODKAZ.
  • Odkaz lovce tajgy (1956): Prostor dokázal Burian stvořit i ze zdánlivých maličkostí: podhledem, sbíhajícími se pahýly stromů a oblaky v pozadí ODKAZ.
  • Deti slnca a mrazu (1956): Hra s vodorovnými a svislými liniemi ve vězeňské hale ODKAZ.
  • Himálajští tygři (1958): Jeden z nejúchvatnějších Burianových obrazů! Impozantní, velkolepé, nejvyšší výšiny Země, studené a chladné světlo Měsíce (všimněte si ozářené kolmé stěny vpravo nahoře bičované větry) a nad tím vším – nekonečné hlubiny Vesmíru. Samota, opuštěnost, vyčerpání, ale i nezdolnost a triumf hrdinů… ODKAZ.
  • Himálajští tygři (1958): ODKAZ.
  • Himálajští tygři (1958): ODKAZ.

Jak Zdeněk Burian namaloval nenamalovatelné:
Mistr dokázal v divákovi obdivuhodně vyvolat iluzi prostoru, ve svých obrazech ale jako kouzelník zhmotnil i zvuky, extrémní vedro a třeba i zdánlivě nenamalovatelný nepřítomný pohled…

  • Za poklady El Dorada (1938): Prásk! Prásk! Slyšíte ty zvuky výstřelů? ODKAZ.
  • U králů temné pevniny (1941): Skutečnost? Fotografie? Nebo Burianovo dokonalé spodobnění reality? ODKAZ.
  • Příběhy mužů a hor (1958): Jinovatka (zdánlivě „obyčejná“ jinovatka). A to prosím jen několika tahy štětce! ODKAZ.
  • Příběhy mužů a hor (1958): Extrémní žár. Tenhle obrázek se dá při rozmrazování pověsit na ledničku :o) ODKAZ.
  • Ocelové město (1954): Silný proud pod hladinou ODKAZ.
  • Návrat Bílé vydry (1981): Kdo dokáže jednoduše (několika tahy) namalovat pohled „do blba“? Mistr zvládl i tenhle geniální kousek. ODKAZ.

Pokračování příště: Kuriozity, pikantnosti, mistrovy chyby, logické a technické nesmysly, utopenci, oběšenci i zakázané ilustrace…

Martin Lavay

P. S. Tento článek jsem mohl napsat díky možnosti čerpat obrazové odkazy z mimořádně pečlivě zpracovaných a neustále aktuálně doplňovaných webových stránek „burianologa“ Jiřího Šimona Daildeli.cz, Daildeca.czDaildeko.cz. Velké díky za ně :o)

Aktuální zajímavost

Nejvěrnější obdivovatelé Zdeňka Buriana se scházejí několikrát ročně ve Štramberku, kde se i tento víkend (od pátku 28. až do neděle 30. června 2024) uskuteční společná akce „Siddie Burka“. Jste na ni srdečně zváni…

Foto: Muzeum Zdeňka Buriana ve Štramberku

Siddie Burka 2024

Další odkazy:

Přečtěte si také další články autora:

Všechny články autora si můžete přečíst zde

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz