Hlavní obsah
Finance

Chcete levnější potraviny? Stačí přestat podporovat konglomeráty jako Agrofert

Foto: Adobe Stock (licence zakoupena)

Přemýšleli jste někdy nad tím, že naše každodenní rozhodnutí, co koupit v supermarketu, může významně ovlivnit celý trh s potravinami?

Článek

V posledních dnech se opět rozjela vášnivá diskuse nad cenami potravin. Ty by měly od nového roku růst zhruba o pět až deset procent, ačkoli mnoho produktů spadne do nižší sazby DPH, cena pohonných hmot je na předválečné úrovni a růst mezd je minimální. Je zajímavé, že k významnému zdražení se rozhodli hlavně největší hráči na českém trhu s potravinami jako je Agrofert nebo Madeta. Právě v jejich případě často opomíjíme jednu zásadní věc. Jsou to tito velcí hráči, kteří mají ve svých rukou konečnou cenu potravin.

Pojďme se na to podívat trochu blíže. Možná si říkáte, že naše volba v supermarketu, který výrobek zakoupíme či nikoli, má na situaci na trhu pramalý či zanedbatelný vliv. Ale nemusí to tak být ve skutečnosti. Když si představíme trh s potravinami jako velký orchestr, každý z nás je svým způsobem jakýmsi dirigentem. Právě konečné rozhodnutí nad výběrem produktů je takt, který určuje, jakou hudbu bude orchestr hrát. A není nás zrovna málo a je dobré vědět, že každý z nás má tu moc ovlivnit to, jak se bude trh chovat.

Když se podíváme na příklad Německa, tak zjistíme, že trh ovlivnit lze. Chvíli to trvá, ale změny to můžou být významné. Nákupní chování německých zákazníků se v jednu chvíli změnilo tak významně, že mnoho bio produktů se dostalo na cenu těch konvenčních jednoduše proto, že ty konvenční lidé přestali kupovat.

Musíme si uvědomit, že jedno ze základních tržních pravidel zní, že poptávka tvaruje nabídku. A pokud je některého produktu na trhu více, protože po něm není poptávka, dojde zákonitě ke snížení ceny. A věřte mi, že producenti na tento tržní vývoj budou reagovat bleskově.

Jen si to představte, že bychom v Česku začali masivně ignorovat produkty velkých hráčů, jako je Agrofert nebo Madeta. Co myslíte, že by následovalo? Tyto firmy by byly donuceny reagovat. A to buď snížením samotné ceny, nebo zlepšením kvality nabízených produktů. A proč? Protože by se snažily získat zpět ztracené zákazníky a postavení na trhu, které dnes připomíná oligopol.

Samozřejmě, je tu jeden problém, který je pro mnohé z nás velmi nepohodlný. Mnoho produktů těchto velkých hráčů není snadné identifikovat. Jsou totiž skryté pod privátními značkami supermarketů. Ale i tento problém má dnes své řešení. Stačí věnovat trochu více pozornosti tomu, co nakupujeme a hledat informace. Dopomoci vám k tomu může například aplikace Bez holdingu.

Zjednodušeně se dá říct, že snížení cen potravin není kdovíjaká věda. Je to jen otázka našeho každodenního rozhodování. Příště, když budete v obchodě nadávat na vysoké ceny potravin, pomyslete na to, že právě váš výběr má větší vliv na cenu, než si možná myslíte. A když své nákupní chování změní většina z nás, tak věřím, že jednoho dne se v novinách dočkáme titulků, které nebudou hlásit zdražování potravin, ale naopak jejich zlevňování.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz