Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Diplom za nepořádek: Nápaditá pedagogika, nebo nesmyslné ponižování dětí?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Adobe Stock (licence zakoupena)

Jedná se o efektivní metodu výchovy, nebo neakceptovatelné ponižování našich dětí? Příběh ze školy v přírodě, který způsobil rozruch.

Článek

Ve světle aktuální události, kdy učitelky z jedné pražské základní školy udělily „diplomy za nepořádek“, je nemožné ignorovat širokou veřejnou debatu, která následovala. Nedělá se opět z komára velbloud?

Odpovědět si na tuto otázku záleží na perspektivě, kterou si zvolíme. Vznáší se řada otázek: Je to ponižování, nebo prostě jen zábavná výchovná metoda? Jsme svědky nežádoucího nárůstu „ochrany“ dětí na úkor jejich sebevědomí a nezávislosti? Nebo jsme svědky legitimního problému, který by měl vyvolat hlubší změny v našem vzdělávacím systému?

Musíme si uvědomit, že ochrana dětí před šikanou je samozřejmě důležitá. Veřejné ponižování, zejména mezi vrstevníky, může zanechat trvalé jizvy a nikdo by se neměl cítit méněcenný na základě svých chyb. Zároveň musíme zvážit, zda tato soutěž skutečně zahrnovala ponižování, nebo jestli byla jednoduše zábavným způsobem, jak děti učit zodpovědnosti a sebekontrole.

Neustálá ochrana dětí může mít nežádoucí následky a může vést k nepřiměřenému tlaku na pedagogické pracovníky. Učitelé a učitelky musí mít svobodu kreativity ve své práci, aby mohli děti učit nejen teoreticky, ale také prakticky. Soutěž o „nejhůře uklizený pokoj“ může vypadat na první pohled nespravedlivá, ale pohledem učitele, který se snaží učit děti základním dovednostem a zodpovědnosti, může být tato soutěž cenným nástrojem.

Nicméně, i když je zdravá debata o pedagogických metodách nezbytná, musíme se vyhnout zbytečnému hysterickému reagování na každou nepříjemnost, které jsou děti vystaveny. Nepříjemnosti a chyby jsou součástí života, a tím pádem také součástí výuky. Pokud budeme děti chránit před každým pádem, jak se pak mají naučit se sami zvednout a bojovat?

A tak se dostáváme k hlavní otázce, kterou tato debata vyvolala: Jak chránit naše děti, aniž bychom je zbavili příležitosti naučit se cenné lekce z neúspěchů? Můžeme tuto soutěž považovat za šikanu, nebo je to prostě praktická lekce, kterou si děti odnesou do svého budoucího života? Tyto otázky jsou komplexní a vyžadují hlubokou reflexi od všech zúčastněných, učitelů, rodičů, odborníků i veřejnosti.

Konečně, jak tuto situaci vnímají samotné děti? Možná bychom měli také naslouchat jejich hlasům v této debatě. Pro některé z nich může soutěž o „nejlépe uklizený pokoj být zábavným způsobem“, jak se naučit se postarat o své věci a být zodpovědný. Pro jiné může být tato zkušenost ponižující a může vytvořit pocit méněcennosti. Je na nás, abychom naslouchali, učili se a přizpůsobovali naše metody tak, aby všechny naše děti mohly růst a učit se v podpůrném a pozitivním prostředí.

Ano, ochrana dětí před šikanou je nesmírně důležitá. Ale stejně tak je důležité děti naučit se vypořádat s neúspěchem a zodpovědností. Musíme najít rovnováhu mezi těmito dvěma póly a vytvořit výchovné prostředí, které naše děti připraví na úspěšný a šťastný život. A to zahrnuje i učení se z chyb, i když to občas může být nepříjemné.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz