Článek
Ve světle aktuální události, kdy učitelky z jedné pražské základní školy udělily „diplomy za nepořádek“, je nemožné ignorovat širokou veřejnou debatu, která následovala. Nedělá se opět z komára velbloud?
Odpovědět si na tuto otázku záleží na perspektivě, kterou si zvolíme. Vznáší se řada otázek: Je to ponižování, nebo prostě jen zábavná výchovná metoda? Jsme svědky nežádoucího nárůstu „ochrany“ dětí na úkor jejich sebevědomí a nezávislosti? Nebo jsme svědky legitimního problému, který by měl vyvolat hlubší změny v našem vzdělávacím systému?
Musíme si uvědomit, že ochrana dětí před šikanou je samozřejmě důležitá. Veřejné ponižování, zejména mezi vrstevníky, může zanechat trvalé jizvy a nikdo by se neměl cítit méněcenný na základě svých chyb. Zároveň musíme zvážit, zda tato soutěž skutečně zahrnovala ponižování, nebo jestli byla jednoduše zábavným způsobem, jak děti učit zodpovědnosti a sebekontrole.
Neustálá ochrana dětí může mít nežádoucí následky a může vést k nepřiměřenému tlaku na pedagogické pracovníky. Učitelé a učitelky musí mít svobodu kreativity ve své práci, aby mohli děti učit nejen teoreticky, ale také prakticky. Soutěž o „nejhůře uklizený pokoj“ může vypadat na první pohled nespravedlivá, ale pohledem učitele, který se snaží učit děti základním dovednostem a zodpovědnosti, může být tato soutěž cenným nástrojem.
Žáci první třídy dostali diplom s prasetem za neuklizený pokoj na škole v přírodě.
— Alex (@PanUcitel89) May 23, 2023
„Žáci začali brečet, pak dala pokyn pro ostatní, aby na ně hromadně začali křičet ,fuj‘, a jako trest jim předala velký smeták a lopatku a nechala je pozametat schody."https://t.co/Zg242xCItX
Nicméně, i když je zdravá debata o pedagogických metodách nezbytná, musíme se vyhnout zbytečnému hysterickému reagování na každou nepříjemnost, které jsou děti vystaveny. Nepříjemnosti a chyby jsou součástí života, a tím pádem také součástí výuky. Pokud budeme děti chránit před každým pádem, jak se pak mají naučit se sami zvednout a bojovat?
A tak se dostáváme k hlavní otázce, kterou tato debata vyvolala: Jak chránit naše děti, aniž bychom je zbavili příležitosti naučit se cenné lekce z neúspěchů? Můžeme tuto soutěž považovat za šikanu, nebo je to prostě praktická lekce, kterou si děti odnesou do svého budoucího života? Tyto otázky jsou komplexní a vyžadují hlubokou reflexi od všech zúčastněných, učitelů, rodičů, odborníků i veřejnosti.
Konečně, jak tuto situaci vnímají samotné děti? Možná bychom měli také naslouchat jejich hlasům v této debatě. Pro některé z nich může soutěž o „nejlépe uklizený pokoj být zábavným způsobem“, jak se naučit se postarat o své věci a být zodpovědný. Pro jiné může být tato zkušenost ponižující a může vytvořit pocit méněcennosti. Je na nás, abychom naslouchali, učili se a přizpůsobovali naše metody tak, aby všechny naše děti mohly růst a učit se v podpůrném a pozitivním prostředí.
Ano, ochrana dětí před šikanou je nesmírně důležitá. Ale stejně tak je důležité děti naučit se vypořádat s neúspěchem a zodpovědností. Musíme najít rovnováhu mezi těmito dvěma póly a vytvořit výchovné prostředí, které naše děti připraví na úspěšný a šťastný život. A to zahrnuje i učení se z chyb, i když to občas může být nepříjemné.
Zdroj: SeznamZprávy, denik.cz