Hlavní obsah
Názory a úvahy

Glosa: Olympijské medaile pod dohledem zbrojařů

Foto: Petr Kratochvíl/ Creative Commons ( CC0 1.0 )

Podpora sportu je skvělá věc, jenže když generální partner staví impérium na zbraních, symbolika olympijských her dostává zcela novou definici.

Článek

Když jsem si přečetl, že se Český olympijský tým dočkal generálního partnera, nejdřív mě to zahřálo u srdce. Jenže pak přišlo tvrdé vystřízlivění. Oním partnerem je Czechoslovak Group. Ano, zbrojařský gigant, který staví své impérium na výrobě věcí, které by měly zůstat mimo sportovní stadiony. A já si říkám: to vážně máme podporovat mír prostřednictvím těch, které velmi dobře živí pravý opak míru?

No jasně, chápu to. Piva se každoročně vypije méně, cigarety jsou drahé a ten obvyklý přísun peněz do sportu jaksi pokulhává. Ale je to trochu paradoxní – výprava na hry, jež mají být symbolem mezinárodního souznění a fair play, teď jede pod patronátem společnosti, která by zrovna s mírem nemusela mít úplně blízký vztah. Z pohledu financí asi věc logická, ale morálně je to jako dát ruskému vojákovi roli nositele olympijského ohně.

Při představě sponzorského loga na dresu mě to nutí přemýšlet, co tím vlastně podporujeme? Mladé sportovce, nebo marketingové PR, které ví, že právě sport a Olympiáda dobře prodává? V olympijském areálu se budou měřit rychlost, vytrvalost a síla, zatímco zástupci generálního partnera budou sedět ve VIP lóži a počítat, kolik na tom vydělali a kolik si můžou ještě dovolit „investovat do budoucnosti českého sportu“.

A přitom by stačilo trochu citu. Když vybíráte generálního partnera, není na škodu se zamyslet, co vlastně symbolizuje. Olympiáda má být poselstvím míru a fair play, ne logistikou zbrojního byznysu. Možná jsem jen idealista, ale čekal bych, že alespoň trochu morálního rozměru se najde i při rozhodování o tom, kdo může stát za našimi sportovci.

Konec konců tedy nezbývá než si přát, aby to našim skutečně pálilo ostrými.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz