Článek
Ta nakonec rozdělila diskutující na dva tábory. Jeden se zastává podniku v tom smyslu, že má právo určit si vlastní podmínky pro vstup určité skupiny zákazníků. Ten druhý považuje takové jednání za arogantní a diskriminační.
Téma této diskuze se v pravidelných obměnách vyskytuje na sociálních sítích vcelku pravidelně. Většinou je to chvíli, kdy se nějaký podnik rozhodne upozornit na nevhodnost chování dětských zákazníků v jejich podniku, které překračuje mez, kdy je snesitelná pro ostatní návštěvníky restauračního zařízení nebo kavárny.
S jistou mírou nadsázky se tato diskuze dá nazvat bouří ve sklenici vody, jelikož stále žijeme ve společnosti, kde jsou děti bity, týrány, znásilňovány a za tyto skutky padají dodnes směšně malé tresty. I uplynulé covidové období ukázalo, jak moc společnosti na dětech záleží, když je dokázalo na rok zavřít doma.
Nebylo by tedy od věci, kdyby se podobná vášnivá bouře strhla nad tématem týrání dětí, díky čemuž by společnost dokázala vyvinout dostatečně silný tlak na politiky, aby došlo k potřebné úpravě trestního zákona, který by dokázal ochránit ty, kteří se mnohdy ani nemají možnost bránit.
Proud baby unfriendly podnik a jeho pravidla. Jako začalo mě to bavit teprve, když jsem si slovo dítě nahradila výrazem patner/partnerka. Ukázněnost nade vše🤦♀️ pic.twitter.com/hxych2ivLG
— Klára Vlasáková (@KlaraVlasakova) March 24, 2023
Podle některých přispěvatelů je realita při návštěvě restauračního zařízení s dětmi, ačkoli to ve výsledku nemusí být jen ona, taková, že už při vstupu čelíte nepřátelskému prostředí. Mnozí rodiče se svěřují s tím, že právě při vstupu je jim věnován pohled, který jim není příjemný. Je samozřejmě otázkou, nakolik je to jen jejich osobní pocit a nakolik je to realita.
V tomto případě si ovšem myslím, že je to hlavně o vzájemném respektu. Ovšem nejen ze strany obsluhy, ale také ze strany rodičů, které své děti dokážou držet v určitých mantinelech, aby ty neohrožovaly svou aktivitou obsluhující personál, ale v neposlední řadě hlavně sami sebe.
Už dnes je většina restaurací tzv. Family friendly a velká část těchto podniků je na příchod dětských návštěvníků připravena. Avšak i v tomto případě je nutné přicházet do takto označené restaurace s vědomím, že tam své ratolesti není možné bez kontroly vypustit a ponechat svému osudu.
Jelikož pracuji v restauraci, byl jsem několikrát svědkem nehody, kdy došlo ke srážce obsluhy s běhajícím dítětem, což může mít velmi nepříjemné následky. A věřte mi, že nikdo, kdo se živí obsluhou v jakémkoli restauračním zařízení nechce být přímým účastníkem toho, že něčí dítě třeba polije horkou polévkou. Ve výsledku si to totiž nejvíce vyčítá právě ten číšník nebo servírka s domněním, že měli dávat větší pozor.
Zachovávejme tedy k sobě patřičný respekt a věnujme takto vysokou míru úsilí směrem, kde to bude skutečně ku prospěchu našich dětí.