Článek
Stejně jako náš severní soused se i Česko potýkalo s problémem, co s nevyužitými tratěmi a jak naložit s restrukturalizací veřejné dopravy. Ačkoli se nám to na první pohled nemusí zdát, veřejná doprava v ČR se za několik posledních let dostala na velmi vysokou úroveň kvality. Je celkem logické, že i v dnešním systému bychom našli nějaké ty mouchy, ale co se týče celkového dojmu, je cestování veřejnou dopravou v ČR pohodlné a rychlé.
Netýká se to jen samotného komfortu, kde hlavní roli hraje zdravá konkurence na jednotlivých tratích a autobusových linkách, ale také hustoty pokrytí obslužnosti jednotlivých krajů. Ty ve výsledku hrají ve veřejné dopravě nezastupitelnou roli, když krajská veřejná doprava je řešená určenými úředníky na úrovni jednotlivých krajů, nikoli centrálně z pražského dispečinku.
Zásluha krajů je neoddiskutovatelná. Plánovaní je mnohem logičtější, když spoje na sebe logicky navazují, a hlavně jsou dostatečně posílené spoje v dopravních špičkách. Ve většině případů tak první ranní spoje vyjíždějí tak, aby byla zajištěna doprava pracujících do různých fabrik a také studentů do škol, které se nacházejí i ve městech mimo daný kraj.
Velmi se osvědčilo také vytvoření tzv. přestupních uzlů. Ve městech, kde je forma přepravy řešena vícero dopravními prostředky, jako jsou autobusy, vlak a tramvaj, jsou jízdní řády upraveny tak, aby i tyto spoje na sebe navzájem navazovaly.
Zgadzam się z artykułem. A myśle, że znam korzenie sukcesu Českých drah, które na początku lat 90-tych niewiele od PKP. ČD przeszły przez:
— Jurek z Czech 🇺🇦🇵🇱✌️🇨🇿🇺🇦 (@CzechJurek) April 16, 2023
- gruntowną restrukturyzację
- informatyzację
- w 1994 zadecydowano o prywatyzacji 125 lokalnych dróg
Więcej post 👇https://t.co/76nJa2X1bP
Všímá si toho i redaktor polského deníku Onet, který chválí právě hustotu dopravy v České republice, ale i logičnost přestupních uzlů a komfort jízdného, kdy v rámci kraje můžete cestovat na jeden jízdní doklad vícero dopravními prostředky. Za jistých okolností se dá říct, že se veřejnou dopravou pohodlně dostanete na jakékoli i velmi vzdálené místo a do všech koutů republiky.
Stejně jako česká železnice prošla jistou obměnou také železnice polská. V obou zemích bylo mnoho lokálních tratí zrušeno, ale oproti Polsku byly také takové tratě, které byly prodány do soukromých rukou, nebo si je do své správy převzal kraj, do kterého daná trať spadá. V Polsku byla většina podobných tratí zrušena bez jakékoli náhrady.
Redaktor deníku Onet tak poukazuje na jeden důležitý fakt, že pokud bydlíte na venkově, tak se ve většině případů bez auta neobejdete. Samozřejmě i v Česku nalezneme místa, kde k obslužnosti auto potřebujete, ale oproti našim sousedům je těchto místo skutečně malé množství.
Zajímavostí je také cestování cyklistů. V letních měsících je neodmyslitelnou součástí autobusových a vlakových spojů možnost během přepravy umístit bezpečně jízdní kolo, ať už přímo v dopravním prostředku v blízkosti místa, kde sedíme, nebo jeho uložení na speciálně upravených místech.
Redaktor polského listu se svěřil i s vlastním zkušeností, když v polském autobuse je mnohdy problém přepravit i dvě jízdní kola, v tom českém se setkal i se situací, kdy při zavedení náhradní autobusové dopravy při výluce na trati přijel autobus, který nebyl uzpůsoben pro přepravu jízdních kol. V tu chvíli řidič autobusu uskutečnil krátký hovor, aby chvíli na to byla před autobus přistavena dodávka, do které byla kola naložena.
Je tedy evidentní, že když jsou některé logické věci převedeny do správy jednotlivých krajů, může to být jen ku prospěchu věci. Veřejná doprava je toho krásným příkladem a nejvíce je to vidět právě během letních měsíců.
A jak jste na tom ve svém městě vy? Jste spokojeni s veřejnou dopravou? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi.
Zdroj: Smoglab.pl, Onet.pl