Článek
Systém společných tříd, kde jsou pospolu české a romské děti, je dle názoru senátorky krásná myšlenka, ale ve skutečnosti nerealizovatelná. Návrh označuje za přínosný, jelikož by tak nedocházelo k ubližování dětem, které nejsou zvyklé na určité etnikum.
Proti výroku se okamžitě ohradila organizace Romea.
„Vzdělání by mělo být pro všechny děti bez rozdílu etnického původu stejné a nikdo by neměl být segregován z důvodu své etnické příslušnosti. Tento výrok není nic jiného než projev rasismu a segregace. Odsuzujeme tento výrok a důrazně odmítáme jakoukoliv formu rasové segregace ve vzdělávání,“ napsal Štefan Balog, manažer stipendijního programu organizace Romea.
Svůj výrok se senátorka snažila vysvětlit i při svém setkání se zástupci romské komunity, ovšem neúspěšně. Zástupkyně romských matek ji otevřeně obvinila z rasismu a poukázala na fakt, že stejný postoj zastává většina matek, které na schůzi zastupovala.
Jana Zwyrtek Hamplová upozornila na to, že ona sama je osobou, která v politickém životě aktivně vystupuje proti všem formám rasismu. Za své postoje také sklízí opakovaně ostrou kritiku.
Ve večerním pořadu České televize Události, komentáře ji vyzval moderátor Michal Kubal k veřejné omluvě, kterou však odmítla. Na svou obhajobu uvedla, že zveřejněný úryvek je účelově vytržen z kontextu.
Moderátor ovšem poukázal na to, že ve svém projevu mluvila konkrétně o romských dětech, a navíc na půdě Senátu České republiky. V tomto případě tak není na místě údiv, že veřejně čelí nařčení z rasismu.
Sestřih z podivného vystoupení pí.Hamplové a hlavně skvěle pohotový M. Kubal. Za svá slova se neomluvila.❌Prý si neuvědomila, že když se něco řekne v Senátu, tak o tom pak lidé vědí.🙆♂️Její výrok o 50 slovech označuje jako zkratku.🧐 Nejlepší ale byla závěrečná slova M.Kubala👇 pic.twitter.com/2GmWTz3spP
— jirka maso 🇨🇿🇺🇦 🌶️🫑 (@jura_haczek) April 4, 2023
Hamplová takto zvolená slova považuje s odstupem za nešťastná, ale obvinění z rasismu by byla na místě pouze ve chvíli, kdy by se v podobném duchu vyjadřovala posledních dvacet let své praxe.
Situace ohledně integrace romských dětí v České republice není ideální. Romové v ČR jsou vystaveni diskriminaci a sociálnímu vyloučení v mnoha oblastech života, včetně vzdělávání.
Existují však i pozitivní snahy o změnu této situace. V posledních letech se v ČR uskutečnilo několik projektů zaměřených na zlepšení vzdělávací situace pro romské děti, jako je například projekt „Základní školy pro všechny“, který pomáhal snižovat segregaci romských dětí a zvyšovat kvalitu vzdělávání. Vzdělávací instituce a organizace také spolupracují na podpoře kulturní rozmanitosti a na odstranění diskriminace romských dětí.
I přes existenci podobných projektů je však stále potřeba vynaložit další úsilí, aby se odstranily překážky a kulturní bariéry, které brání romským dětem v plném rozvinutí jejich potenciálu a úspěšné integraci do společnosti.