Hlavní obsah
Aktuální dění

Velikonoční beránek jako politická zbraň

Foto: Emilia_Baczynska - Creative Commons PD

Různá srovnání toho, jak si za různé položky v současné době připlatíme, se nám začíná stávat jakýmsi evergreenem. Nyní se politickým terčem stal i symbol křesťanských Velikonoc, velikonoční beránek.

Článek

Prvopočátkem takovýchto srovnání byly ceny paprik, které během zimních měsíců nabraly strmý růst. Tohoto faktu se rozhodl využít Karel Havlíček, který se v té době začal více prezentovat směrem k voličům a převzal spolu s kolegyní Alenou Schillerovou pomyslnou štafetu svého předsedy, který do té doby byl hlavní tváří hnutí ANO.

Bývalý premiér Andrej Babiš se rozhodl stáhnout stranou a vsadit na dva věrné spolupracovníky, kteří se zároveň těší značné oblibě u voličů této parlamentní strany. Cílem je udržet si stávající voliče a pokusit se zaujmout další, převážně z řad SPD.

Tomu odpovídá styl prezentace na sociálních sítích. Není den, aby aspoň jeden z hlavních představitelů nepřispěchal s nějakým tím srovnáním, že za Andreje Babiše bylo lépe.

Karel Havlíček si velmi oblíbil koláže. Tento typ nástroje se zřejmě osvědčil, a rozhodl se tak v těchto grafických ilustracích pokračovat a názorně voličům ukázat, kolik stálo např. lečo za Babiše a kolik stojí za Fialy.

V prvním případě to vypadalo jako zajímavý nápad a bývalý ministr průmyslu tím rozhodně zaujal. Ačkoli čelil zákonitě také kritice, která většinou zaznívala v tom tónu, že si vybíral pro srovnání sortiment, který je díky dovozu v zimním období ve vyšší cenové hladině, své voliče tím však dokázal utvrdit v tom, že za vlády Petra Fialy se lečo vyrábět prostě nevyplatí.

Díky tomuto úspěchu se rozhodl takto servírovat další nápad a jeho terčem se staly ceny toaletního papíru. Opět sortiment, kde jeho cenu může stávající kabinet jen horko těžko ovlivnit. Jedná se o komoditu, která je silně závislá na importu a jeho cenu tak více ovlivňuje situace na světovém trhu. Výrobci papíru jsou odkázáni na dodávky od světových zpracovatelů dřeva. Ruské dodávky břízy jsou pozastaveny úplně a kanadské pily významně snížily těžbu. Tuto mezeru na trhu se nyní snaží vyplnit dodávky převážně ze Švédska, a cena toaletního papíru se tak dostává do normálu.

No a do třetice tu máme křesťanský symbol, velikonočního beránka. V tomto případě Karel Havlíček srovnává cenu komodit potřebných pro pečení tohoto oblíbeného dezertu v roce 2021 a roku letošního. Ve své novém příspěvku se tak dozvíme, že za Babiše nás beránek vyšel na 125 Kč. Podle matematiky ANO nás ovšem nyní, díky Fialově vládě, vyjde na 198 Kč.

Je pravdou, že loni v Česku rostly ceny potravin nejrychleji v Evropské unii. Přesné příčiny není lehké odhadnout, ale panuje shoda na několika faktorech. Jednak se do cen promítly obavy z toho, že porostou ceny energií a jednak vzrůstala nejistota ohledně dodávek surovin z Ukrajiny.

Některé průzkumy ovšem odhalily, že ve velkém měřítku se na vysokých cenách podílí také samotní výrobci a obchodníci. Těm je dáváno za vinu, že aktuální situaci neúměrně využívají ve svůj prospěch a je v jejich silách ceny pro konečné spotřebitele významně ovlivnit.

Není na škodu poukázat na jeden zajímavý fakt. Je to právě předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který ovládá 20 % potravinářského průmyslu v ČR a je tak v jeho možnostech významně ovlivnit cenu potravin. Je však potřeba mít na paměti, že Andrej Babiš je v prvé řadě byznysmen a z aktuální situace tak značně prosperuje.

V loňském roce stoupl zisk koncernu Agrofert na 5,8 miliardy korun. Za výrobky, služby a zboží utržil 185 miliard.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz