Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vlastní gól premiéra Fialy. Antikampaň znamená další ztrátu voličů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Veronika Rose - Úřad vlády ČR

Tohle se vážně nepovedlo. Jestli měla být zvolená antikampaň jistou recesí nebo jen poukázat na narativ hnutí ANO, to netuším. Ale co vidím určitě, je to, že zvolená forma má spíše opačný efekt. Ztrátu dalších voličů.

Článek

A to je zrovna to, co nynější vládní kabinet kolem Petra Fialy potřebuje ze všeho nejméně. Místo toho, aby se snažili další voliče získávat pozitivní kampaní, prezentováním úspěchů vlády, se sníží ke kampani, která nemá se slušností vlastně nic společného.

Slušnost a jasná vize. To je přesně to, co nám premiér sliboval. A zřejmě se jednalo o hlavní důvody, proč lidé dali svou důvěru právě vládní koalici. Už nechtěli nadále vládu zmatků. S velkou pravděpodobností se jim zajídala také politická kultura, která už hraničila spíše s hospodskou nekulturou. Lidé chtěli změnu v mnoha oblastech a tohle snad má být ona změna, která přinese politické kultuře vlídnější tvář?

Marketingový tým Petra Fialy se snížil k něčemu, co pravicoví voliči nechtějí vidět u svých lídrů. Tam takovéto chování, které volí hnutí ANO nebo SPD, jednoduše nepatří. Neměla by tam mít své místo.

Jestli tím chtěl premiér získat nové voliče, obávám se, že to má spíše opačný efekt. Nebo snad tímto krokem chtěl získat na svou stranu nerozhodnuté voliče, případně voliče SPD nebo hnutí ANO? Copak je pravděpodobné, že by někdo z těchto dvou táborů přešel díky podobné kampani na druhou stranu? Nejsem politolog, ale obávám se, že je to nesmysl.

Rozhodně je na svou stranu nezískají díky podobným kampaním. Premiér si musí uvědomit, koho v předvolebních kampaních nebo antikampaních chce oslovit. Je totiž zásadní rozdíl v tom, na koho podobnou kampaní cílíte. V případě Andreje Babiše je cíl jasný, pokusit se přetáhnout na svou stranu voliče jiných stran. Ale on má oproti Fialovi obrovskou výhodu.

Díky zvolené rétorice se mu otevírají dveře do tábora hnutí SPD, nebo třeba strany PRO Jindřicha Rajchla. To jsou vody, do kterých se Andrej Babiš může vydat lovit své nové voliče. Proto ona zvolená protivládní rétorika, která nemá úplně za cíl útočit na cokoli, co se týká Ukrajiny, ale zvolený styl jazyka může mnohé, podobně smýšlející voliče, oslovit. Rozhodně se nejedná se o tábory, kde by měla vládní pětikoalice sebemenší šanci brát potřebné hlasy.

Když si projdete nespočet diskusí pod články, týkající se právě oné antikampaně, tak zjistíte, že si s největší pravděpodobností premiér střílí do vlastních řad. Místo toho, aby nové voliče získával, spíše ztrácí už i ty nejloajálnější, kterým tato rétorika není po chuti a jsou rozhodnutí raději k volbám ani nejít. Nenabízí se jim totiž vhodná alternativa.

Tito voliči chtěli slušnost a jasnou vizi. Místo toho jim je servírován opět chaos a urážky politických oponentů. A to si, pane premiére, slušní lidé nezaslouží. Pokud ve volbách koalice Spolu neuspěje, nebude za to moct nízká volební účast nebo snad ruský kybernetický útok, ale viníka je třeba hledat ve vlastním týmu. Hlavně je třeba si přestat dávat vlastní góly.

Použité zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz