Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Seznamu nejdražších aut dominují Ferrari a Mercedes. Jde o miliardy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Motohide Miwa / Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Na ilustračním snímku Ferrari GTO z druhé série tohoto modelu. O něco starší aukční rekordman se odlišuje jen v některých technických parametrech a drobnými úpravami karosérie.

Dva zájemci se v polovině listopadu utkali v aukčním souboji o Ferrari 330 LM/250 GTO. Cena 51,5 milionu dolarů značí 3. místo v tabulce nejdražších aut, na první Mercedes 300 SLR však zdaleka nemá.

Článek

Aukční síň RM Sotheby’s měla v minulých dnech až moc „velké oči“, když doufala, že prodá unikátní Ferrari 330 LM/250 GTO za kýžených 60 milionů dolarů. Nakonec to bylo jen 47 milionů dolarů plus aukční přirážka (celkově tedy o čtyři a půl milionu víc). Vzácnost tohoto exempláře s číslem sedm na kapotě spočívala v konstrukčním spojení dvou modelů Ferrari, jak je to ostatně zřejmé z binárního typového označení. Situace na současném trhu, ochlazeném ekonomickou stagnací a konflikty na Ukrajině a v Izraeli, však obchodu až tolik nepřála.

Kultovní řada GTO z let 1962-1964 čítá pouze 36 kusů. Není tedy divu, že v tabulce TOP 10 nejdražších aut všech dob okupuje hned tři pozice. Ale na prvním místě neochvějně kraluje Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955. Loni byl prodán za 135 milionů dolarů (tři miliardy korun). Přímo v muzeu této automobilky ho prostřednictvím Simona Kidstona, vedoucího specialisty na historické vozy z firmy Kidston SA, vydražil neznámý kupec. Vznikla pouze dvě tato kupé, jedno z nich používal i v názvu zmíněný hlavní inženýr firmy Rudolf Uhlenhaut.

Foto: Alexandr Migl / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Exemplář z muzea Mercedes-Benz, další 300 SLR Uhlenhaut Coupé má od loňského roku soukromý sběratel

Na druhém místě ho za polovičních 70 milionů dolarů dýchavičně stíhá Ferrari GTO z majetku německého závodního jezdce Christiana Glaesela. V soukromém prodeji přešlo do vlastnictví amerického magnáta Davida MacNeila. Zbohatl díky firmě na automobilové díly WeatherTech nebo PetComfort produkující vše pro zvířecí miláčky. Vůz nebyl nikdy havarován, což je podle odborníků klíč k jeho nesmírné hodnotě. A bronzový stupínek patří v úvodu zmiňovanému modelu Ferrari 330 LM/250 GTO.

Na chvostu jeden Aston Martin

I pak je to „nuda z Maranella“, neboť čtvrtou pozici z TOP 10 nejdražších aut všech dob okupuje další GTO. Jeho cenu 38 milionů dolarů opravňuje skutečnost, že v něm jezdil závodník Jo Schlesser. Těsně za za ním skončilo neméně rudé Ferrari 335 Sport Scaglietti z roku 1957 s částkou 35,7 milionu dolarů. Čtyři dekády ho vlastnil soukromý sběratel a vyvolalo obrovský zájem, protože s ním jezdili Peter Collins a Maurice Trintignant v roce 1957 v Sebring 12 Hours. Poté soutěžilo v závodu Mille Miglia s německým závodníkem Wolfgangem von Tripsem.

A konečně změna: šestou pozici v miliardovém závodě zatím drží Mercedes W 196 Grand Prix (necelých 30 milionů dolarů). Závodila s ním argentinská legenda Juan Manuel Fangio (1911-1995) a vyhrálo Velkou cenu Německa a Švýcarska. Před deseti lety to bylo nejdražší auto, jaké kdy bylo prodáno v aukci. Závěru tabulky opět dominují tři klenoty z dílny Enza Ferrariho. Závodní model 290 MM (28 milionů dolarů) z poloviny 50. let a civilní kabriolet 275 GTB/4 S NART Spider vyrobený v omezené sérii 10 kusů. Jeho přitažlivost zvýšil fakt, že jej vlastnil herec Steve McQueen a jezdil s ním v thrilleru Aféra Thomase Crowna z roku 1968. Není divu, že se prodal za 27,5 milionu dolarů. Jen o milion méně zaplatil kupec za Ferrari 275 GTB/C Speciale na předposledním místě naší TOP 10. Tento vůz byl sice určen k závodění, ale na trať ve skutečnosti nikdy nevyrazil. A za mimořádnou zachovalost se ve sběratelství platí.

Dominanci značek Ferrari a Mercedes narušuje pouze jeden vůz - Aston Martin DBR 1. Zřejmě nejdůležitější model ve slavné historii Aston Martinu. Je první z pouhých pěti, které kdy byly vyrobeny, a vyhrál 1000 km na okruhu Nürbrugring v roce 1959. Závodili v něm Roy Salvadori, Stirling Moss, Jack Brabham nebo Carroll Shelby. Nepřekvapí tedy, že za nejdražší vůz vyrobený ve Velké Británii někdo složil úctyhodnou částku 22,5 milionu dolarů.

Seznam zdrojů:

https://www.nytimes.com/2023/11/13/arts/design/1962-ferrari-gto-auction-sothebys.html

https://www.autocar.co.uk/car-news/used-cars/most-expensive-cars-ever-sold

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz