Hlavní obsah
Aktuální dění

Toyota zavírá, protože jsme z aut udělali smartphony Made in China

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Internet

Čipy jsou malé a hezké, ale když je jich v něčem moc, tak to může být příliš.

Koronavirové uzávěry v Číně způsobily nedostatek elektronických součástek do aut, Škodovce se kupí rozdělané vozy a v Toyotě je teď pro jistotu ani nevyrábějí. Je obecná digitalizace cestou do pekel?

Článek

Kolínská pobočka Toyoty ohlásila odstávku výroby. Možná po celý únor nesmontuje žádná nová auta, prý nemá čipy. Tytéž vleklé problémy konkurenční Škody způsobují, že si na některé její modely počkáte šest až třináct měsíců. Proč to? Kde je pověstné jádro pudla vleklé automotive krize, která hrozí stáhnout nejen Česko do hospodářské krize?

Odpovíme další otázkou. Víte, že máte, nebo dokonce musíte mít, ve svém novém automobilu čipovou verzi Mládkovy písničky o zkratkách? Namátkou: systém ABS zabraňuje blokování kol při brzdění, ESP udržuje jízdní stabilitu, abyste se nepřevrátili, jeho kamarádka ETC hlídá prokluzování kol během rozjezdu nebo zrychlení. A jakýmsi „centrálním mozkem vozu“ je CAN-Bus, datová směrnice propojující řídící jednotky vozidla. Nebylo by fér zapomenout na ochranářský HSA, který vás spasí v případě samovolného couvnutí při rozjezdu do kopce, nebo kolegáčka VSM řídícího stabilitu vozidla za prudkého brzdění.

Je toho hodně, po pravdě ještě mnohem víc, k čemuž se dostaneme. A to není dobře! Zvláště, když si takto prošpikované auto chcete koupit, jenže ono je bez čipových šémů pouze mrtvou hromadou plechu a plastu. Prý za to může koronavirus, resp. karanténní uzávěry dodavatelských podniků v Číně, ale ve skutečnosti… Totiž jenom poptávka, zvláště je-li nezřízená, dává život jakékoli nabídce. A z toho plynoucí závislosti.

Kdyby nyní přiletěli Marťané, asi by žasli, v jak zuboženém stavu lidstvo zastihli. Můžeme za to my řidiči, nebo spíš marketéři světových automobilek? Ještě před několika dekádami jsme byli schopni otevřít kufr auta stiskem tlačítka, ale dnes na to máme bezdotykový EASY CLOSE (ovládání švihnutím nohy). Dále jsme pozbyli schopnost v autech zaznamenat déšť, takže se neobejdeme bez senzoru jeho kapek na čelním skle, který obstará i tempo pohybu stěračů. Do téhož místa byla složitě integrována náš jemnocit rušící anténa, jejíž další díly pokračují ve skrytu střechy. Místo jednoho „trčáku“ tolik rafinované uhlazenosti! Tentýž estetický problém s výstupky řeší nezbytný KEYLESS GO (odemknutí automaticky se vysouvajících klik dveří), byť nesmí moc mrznout, jinak se dovnitř dostanete jen s pomocí smartphonu.

Neúplný výpis dalších lidských nezbytností:

SMARTGATE přenáší více než 40 telemetrických dat z auta přes Wi-Fi do smartphonu

CAN ACTIVE, vyšší systém audiosystému umí spolupracovat s palubním počítačem, multifunkčním volantem a klimatizací

LED MATRIX je víceprvkový čelní světlomet, jehož chytré kamery snímají dění před automobilem a zhasínají jednotlivé body jen tam, kde zaregistrují protijedoucí automobil

DIGITAL LIGHT může mít až dva miliony takových bodů a umožňuje promítat na vozovku symboly a text (např. navigační pokyny nebo varování před nepříznivým počasím)

CORNER je funkce natáčení předních světlometů během zatáčení nebo parkování

NIGHT VISION, systém nočního vidění, termovizní kamera zachytí objekty před vozidlem rychleji než lidské oko

PREDIKTIVNÍ ADAPTIVNÍ TEMPOMAT čte vozovku před vozidlem a automaticky upravuje např. rychlost při nájezdu do zatáček

TERRAIN RESPONSE optimalizuje nastavení převodovky, škrtící klapky, pneumatického zavěšení a kontroly trakce podle jízdního povrchu

FRONT SCAN je prvek bezpečnosti integrovaný do aktivního tempomatu, monitoruje situaci před vozidlem. V případě hrozící kolize upozorní řidiče a připraví automobil na nehodu.

BRZDOVÝ ASISTENT snímá rychlost a sílu stlačení pedálu v kritických situacích (podle typů se označuje MBA, EBA nebo HBA), nalezneme ho v elektronickém stabilizačním systému ESP

PRE-SAFE IMPULSE SIDE je určen ke zmírnění dopadu bočních nárazů, senzory zaznamenají blížící se náraz a tlumiče bok vozu lehce nadzvednou. Náraz pak směřuje více na podlahu.

HEAD UP DISPLEJ může v lepším případě nahradit celou palubní desku, je to buď průhledná nebo poloprůhledná obrazovka, údaje se také promítají přímo na čelní sklo

ASISTENT SLEDOVÁNÍ DOPRAVNÍCH ZNAČEK s pomocí vestavěné kamery spustí varování mj. při překročení povolené rychlosti

PASIVNÍ ASISTENT VEDENÍ V JÍZDNÍM PRUHU varuje před jeho opuštěním, LANE ASSIST už sám provede příslušnou korekci protipohybem řízení

Dobrý konec by vše napravil, ale ne v tomto případě. Podle lehce apokalyptické studie auditorské firmy Deloitte v roce 2000 představovala elektronika 18 % celkových nákladů na vozidlo, nyní je to 40 %. A v roce 2030 se očekává, že náklady dosáhnou 45 procent. Výše uvedené téměř nesmysly nám, údajně homo sapiens, prodražují auta až o polovinu jenom proto, že chceme být tak neuvěřitelně digi a smart. Skončeme tuto úvahu stejně, jako to kdysi ve svých fejetonech činil režisér Jiří Menzel: Tak nevím…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz