Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vzestup a pád „královny galerií“. Šidila daně a Baldwinovi prodala padělek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Gage Skidmore / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license

Herec Alec Baldwin koupil v Mary Boone Gallery falešný obraz za 190 000 dolarů, ale odhalil to.

V první polovině 80. let minulého století se Mary Booneová pyšnila titulem „královna newyorských galerií“. Žádný strom však neroste do nebe a před několika lety i ona zažila drsný pád.

Článek

Věci se rodí malé a slabé, umírají velké a silné. Tak praví čínské přísloví a totéž by se dalo říct o kariéře Mary Booneové (71), bývalé hvězdě obchodu s uměním. Dravá galeristka, po svém nástupu na newyorskou scénu přezdívaná „královna SoHo“, bohémské čtvrti na Manhattanu, věděla jak vydělávat i utrácet. Do rekonstrukce svého luxusního bytu investovala 800 000 dolarů, dalších 14 000 dolarů utratila za šátky Hermés a třeba u svého kadeřníka z kreditky odepsala 24 000 dolarů.

Nic zvláštního, pokud na to máte. Nebo si tyto osobní výlohy nedáte do účetnictví jako daňově uznatelné položky. Přesně to však Booneová udělala, dále prováděla fiktivní převody mezi účty označované jako „provize z prodeje“ v celkové výši výši 9,5 milionu dolarů. A to všechno s jediným cílem - zaplatit co nejméně na daních. Následný soud s ní neměl žádné slitování (ani když v její prospěch svědčil např. prominentní čínský výtvarník a disident Aj-Wej-wej) a Booneová šla v roce 2019 na 30 měsíců do vězení. Nepomohlo jí ani vyznání, že chodí na mše do kostela a je alkoholička závislá na kokainu potřebující docházet na odvykací terapie.

„Budeš bohatá,“ sliboval jí Basquiat

Zpět na začátek. Když přišla do New Yorku v 19 letech, tak dcera chudých egyptských přistěhovalců ještě neměla ve své šatně přes 200 párů bot, jak se chlubila později. Po absolvování studia dějin umění a krátké stáži ve (zkrachovalé) soukromé galerii se dohodla se skupinou investorů a vznikla Mary Boone Gallery. To se psal rok 1977. Stejně jako punk v hudbě, tak rovněž luhy a háje výtvarné tehdy vymetla neurvalá vichřice. Říkalo se tomu neoexpresionismus, graffiti nebo transavantgarda. Doslova „noví divoši“ jako Julian Schnabel, Jean-Michel Basquiat nebo Eric Fischl (v Evropě např. Francesco Clemente či Georg Baselitz) ukončili éru krotké figurace, konceptualismu a minimalismu 70. let. A na této vlně s nimi prorazila i přidrzlá Mary Booneová.

Během první Schnabelovy výstavy v roce 1979 se jeho tahy štětcem po rozbitých porcelánových talířích (původně myl nádobí v restauraci) prodávaly za tři až čtyři tisíce dolarů. O dva roky později se už ceny těchto artefaktů daly násobit deseti, a po dalším roce horečka okolo nich vystoupala až na 90 000 dolarů za kus. Jenže pak Booneovou opustil ve prospěch zavedenější Pace Gallery. „Neboj se, udělám tě mnohem bohatší a slavnější než Julian,“ slíbil jí tehdy výše zmíněný pouliční malíř Basquiat. K takovému sebevědomí měl pádný důvod, protože sice zemřel v 27 letech na předávkování heroinem, ale před šesti roky se v aukci jeho obraz Bez názvu (Lebka) prodal za 110 milionů dolarů.

Baldwin ucítil faleš

Realitní krize z roku 2008 se však přelila i do obchodu s uměním. Booneová látala díry v podpalubí všemi prostředky, dokonce podvedla i herce Aleka Baldwina. Ten velmi toužil po obrazu ze série Moře a zrcadlo malíře Rosse Blecknera z roku 1996. Galeristka mu ho sice opatřila za 190 000 dolarů, ale hollywoodská hvězda projevila doslova čich na padělky. Dodané plátno se jevilo být světlejší než na fotografii, kterou vlastnil, a podezřele nezaschlá olejomalba byla cítit (Booneová to vysvětlila nutností vyčistit ji od nikotinového filmu po předchozím kuřáckém majiteli).

Dalších šest let v Baldwinovi hryzalo podezření, až po konzultaci s odborníkem aukční síně Sotheby´s a přímém dotazu u Blecknera odhalil, že se jedná o napodobeninu. Následovala žaloba na galeristku, kterou stáhnul v roce 2017 až po složení vysokého odškodnění. O dvě léta později putovala Booneová za v úvodu článku zmíněné delikty do vězení, z něhož byla se štěstím propuštěna kvůli šíření covidové epidemie. V souvislosti s obdobným případem známé televizní kuchařky (usvědčené z podvodu při obchodování s cennými papíry a maření spravedlnosti) k této životní lekci Booneová řekla: „Prožila jsem 49 úžasných let v umění, pokud se stanu Marthou Stewartovou v uměleckém světě, doufám, že to udělám se stejnou pokorou, humorem, grácií a inteligencí jako ona. Snažím se být optimistou a chápat to jako poučnou zkušenost.“ Upřímně: v jejím věku a s takto pošramocenou pověstí se však Mary Boone Gallery, v hibernaci od dubna 2019, pod jejím vedením už asi nikdy neotevře.

Seznam zdrojů:

https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/mar/21/mary-boone-gallery-prison-false-tax-returns

https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-rise-fall-mary-boone-revolutionary-art-dealer-going-prison-tax-fraud

https://www.culturedmag.com/article/2022/11/22/alec-baldwin-mary-boone-art-forgery

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz