Hlavní obsah
Knihy a literatura

Poznali se na Facebooku a uskutečnili skvělý projekt - Pohádky výjimečných hrdinů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: nakladatelství Rýče

Parta lidí, aniž by se mnozí osobně znali, vytvořila na Facebooku soukromou skupinu, a spustila projekt, jenž nejenže dospěl ke zdárnému cíli, ale rovněž získává silnou zpětnou vazbu od veřejnosti.

Článek

Desítky lidí. Mnoho týdnů a měsíců příprav. Každý měl přidělený svůj díl a všichni byli na sobě závislí. Přicházely opravy, předělávky, nové podněty. A vedle toho kritická část. Aby se vše mohlo realizovat, je také potřeba to nějak zaplatit. Byl to už druhý díl. První sklidil úspěch, ale setrvá zájem veřejnosti podílet se i na pokračování?

Spustil se crowdfunding na stránkách nakladatelství Rýče. A zájem byl skutečně obrovský. Vybralo se téměř 250 000 korun.

Fakticky by se dalo říci, že u startu a obecně hnacím motorem byla Mariana Andltová, která již stála za první knihou Pohádky výjimečných hrdinů I. A díky ní, mnoha autorům, ilustrátorce, korektorům, nakladatelství a všem lidem s dobrým srdcem, kteří se rovněž podíleli, nakonec mohl v květnu vyjít i tento druhý díl.

Naprostá jedinečnost a originalita těchto knih je v něčem, co se nedá nijak nakopírovat, protože každý jednotlivý příběh je cílený a psaný jiným autorem. A velká emoční síla je obecně v tom, že je třeba si uvědomit, že žádný z hrdinů svých příběhů není zdravé dítě, a přesto může být součástí krásné, dobrodružné či poetické pohádky, může mít svůj sen a být šťastné.

Hrdinou příběhu se totiž stávají ti, k nimž Štěstěna nebyla stejně vstřícná jako k ostatním. Jsou jiní… Když zaťukáte na okno, abyste se s nimi lépe seznámili, zde vám otvírám pár příkladů z medailonků, jež byly napsány právě o těchto výjimečných hrdinech:

Jsem Mia, velká milovnice papoušků, jejichž přítomnost mě naplňuje radostí. Hned po narození se mi v hlavičce začal hromadit mozkomíšní mok a musela jsem podstoupit několik operací. To vše způsobilo, že mě mé tělo neposlouchá tak, jak bych si přála. Mám i centrální vadu zraku a epilepsii.
Foto: Kateřina Vašíčková

Daneček z pohádky: Daneček a rozběhané království, ilustrace Kateřina Vašíčková

„Jmenuji se Daneček a jsem bojovník se srdcem plným smíchu a odvahy. I když mi život nadělil na cestu pár překážek, nechávám se jím unášet s úsměvem na tváři. Mým věrným kamarádem je můj vozík a spolu s ním prozkoumávám svět. Mám totiž vzácného společníka, který si říká Alternující hemiplegie, stejnou nemoc má jen každý jeden z miliónu, a tím jsem výjimečný.“

„Jsme trojčata a už nás nebavilo mačkat se u maminky v bříšku, a tak jsme před sedmi lety přispěchaly předčasně na svět. Od začátku musíme bojovat se spoustou zdravotních problémů, které ovlivňují náš pohyb, zrak a sluch. I přes těžkosti, s kterými se potýkáme, jsme plné nezdolné vůle. Většinu času se pohybujeme pouze po kolenou, což je výsledek neúnavné práce našich rodičů, kteří s námi intenzivně cvičí. Jejich, ale hlavně naším snem je, abychom jednou mohly chodit.“

Jsem Anička, začátek mého života nebyl vůbec jednoduchý, museli mě resuscitovat a první noc byla kritická. Ale co vám budu povídat, jsem tu, abych vám řekla, jak moc je život úžasný. Když jsem začala pořádně vnímat, zjistila jsem, že je pro mě svět trochu jiný než pro ostatní. Vidím ho jinýma očima a někdy je to docela zábava. Hlavně když mě nic nebolí, to se pak raduju a směju celý den. Mám dětskou mozkovou obrnu, a tak každý den cvičím.

První kniha vznikla zcela náhodně

Mariana Andltová pracovala jako dobrovolnice ve skupině Mám srdce pomáhám. Před Vánoci v roce 2021 ji napadlo, že by bylo hezké, aby hendikepované děti ve skupině měly své vlastní pohádky. Oslovila české autory, kteří se do nápadu zapojili. Tehdy ještě netušili, do čeho jdou, zdali se vůbec nápad finálně zrealizuje. Nebyly tu žádné předchozí zkušenosti.

Druhý díl byl jen otázka času

Udržet pohromadě tak velkou skupinu lidí, kteří se bez nároku na honorář podílejí na tak velkém projektu, muselo být náročné. Ale povedlo se! Díky všem, díky Marianě Andltové, díky Rosaně Zvelebilové, která mohla zajistit tisk ve vlastním nakladatelství Rýče, díky všem neúnavným autorům, kteří se každý jednotlivě podílel na příběhu pro konkrétního výjimečného hrdinu.

Veškerý výtěžek z prodeje knihy obdrží rodiny dětských hrdinů na usnadnění jejich životní cesty.

Knihu si samozřejmě můžete pořídit i vy. A nejen podpořit rodiny, ale přečíst si i příběhy, které bezpochyby svou malebností a obsahem osloví i vás.

Ukázka

Budu vám vyprávět jeden podivuhodný příběh. Těžko říct, zdali se doopravdy stal, nebo to byl jen sen či čiré kouzlo… Ale to vám nevyzradím, už jen proto, abych si ponechala kousek tajemství. Je to tedy na vás.

Jedno vám s jistotou říci mohu: Hlavním hrdinou našeho příběhu je chlapec jménem Kuba. Ale nemyslete si, už to není žádný malý kluk; za ty roky pořádně vyrostl. Z toho vždycky mámy žasnou, jak ty děti rychle rostou. Už víte, o kom mluvím? Ještě trochu napovím: Má modré oči a vřelý úsměv. A taky staršího brášku Lukáše, který Kubíka bere na chalupu za babi a dědou.

Tak můžeme začít. Představme si jeden z příjemných letních dnů kdesi uprostřed moře. Už si ani nepamatuji, jak se jmenovalo. Jedno ale vím jistě: Moře bylo poklidné, a když jste zvedli nosíky nahoru, mohli jste spatřit, jak slunce ozlatilo velkou část nebe. Tak klidný den to byl. Sluneční paprsky se odrážely od hladiny, a proto se celé moře třpytilo, jako by to ani nebyla obyčejná voda.

Někoho by mohlo napadnout: Není to spíš tím, že by ve svém mokrém břiše skrývalo vzácný poklad? Kdo ví… Moře tu bylo od věků a lodí tu jistě kolem proplulo nespočet. Možná tu přeci kdysi dávno ztroskotala velká pirátská loď se svým nevídaným lupem. O tom se ale nikde nepíše.

***

Více na stránkách nakladatelství Rýče. Můžete se také podívat na stránky Databáze knih, jak knihu hodnotí čtenáři (https://www.databazeknih.cz/knihy/pohadky-vyjimecnych-hrdinu-ii-534507)

Foto: Kateřina Vašíčková

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz