Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Čte vaše dítě genetickou metodou?

Foto: pexels.com

Pokud jste se s touto metodou nesetkali, může ve vás název evokovat závěry jako: „zase nějaké novinky“ a „proč zkoušet něco dalšího, když stará dobrá metoda, co jsme se učili ve škole my, funguje“.

Článek

Jenže ona to není žádná novinka!

První knížka psaná touto formou vyšla na začátku 20. století. Jejím autorem byl básník a učitel Josef Kožíšek. Jeho básničky se staly základem pro první čítanku, která vyšla v roce 1913 a podle níž se učilo až do roku 1948. Autor vybíral texty, které byly dětem srozumitelné i podle místa, kde vyrůstaly. Pro městské školy napsal Poupata a pro vesnické čítanku Studánka. V jeho případě šlo o krátké texty plné obrázků k lepšímu pochopení myšlenky.

Po roce 1989 procházelo školství různými reformami a z některých řad se ozýval návrh oživit původní Kožíškovu metodu. Ve školním roce 1995/1996 ve svém projektu tuto metodu s určitými obměnami využila Jarmila Wagnerová. Vycházela sice z původní koncepce, ale ta už byla v lecčems přeci jen zastaralá a bylo potřeba ji kodifikovat, aby lépe pasovala na současnou dobu. Primárně se zavedlo jednotné písmo – všechny texty jsou psané velkým tiskacím písmem. Takové je pro děti nejjednodušší ho napodobit a zapamatovat si. Děti se tak rychleji naučí číst, chápat text a rozšíří si slovní zásobu.

Není tedy potřeba se hned ze začátku učit čtyři druhy písma, jako jsme se učili my (malé a velké tiskací a malé a velké psací).

Metoda vychází z přirozeného principu, jak se děti učí mluvit – tedy od jednotlivých zvuků (hlásek) k jejich spojování do slov. Texty psané touto metodou jsou zprvu poskládané z jednoslabičných slov, postupně se po nějaké době přidávají další slabiky.

Mezi lety 1948 – 1989 tedy probíhala jiná metoda učení

Máma mele maso, Ema maso solí… Čili to, co nám připadá, jako by tu bylo vždycky, a ono vlastně nebylo. Někdo by však mohl poznamenat: funguje to, když podle toho umím číst já, proč by se něco měnilo pro další generace.

Když jsem před pár měsíci toto téma probírala v práci, překvapila mě kolegyňka: Četla se synem genetickou metodou a chlapec se výrazně rychleji naučil číst.

V této souvislosti jsem si vzpomněla na dvě věci, které mi utkvěly v paměti z dětství. Nejprve ta, že mi jako dítěti nebylo opravdu pohodlné učit se k jednomu písmenu všechny varianty. Fakticky jsem hlavně chtěla umět číst. Knížky byly pro mě záhada, ukazovala jsem rodičům na písmena a pořád se ptala, co tam je, a chtěla jsem to taky zvládnout sama. Ne se jen zadrhávat na pár slabikách na jedné stránce. Při čtení přece každý chce vědět, jak to bude pokračovat, gradovat a jak vše skončí.

Jenže ve skutečnosti jsme ve škole pořád dokola memorovali to samé. Děti v lavicích četly věty, které už předtím četl někdo o pár lavic dříve.

A druhá věc: V časopise Sluníčko mě strašně moc bavily příběhy, které byly psané velkým tiskacím písmem, prošpikované třeba i obrázky v textu, jež měly nahrazovat nějaké slovo.

Takže to, že jsem si prošla klasickým Slabikářem, určitě ve mně vyvolává nostalgii, protože přeci jenom dětská léta byla krásná a už ta vzpomínka sama o sobě zahřeje na srdci. Ale v dětství mě Slabikář ve skutečnosti dojímal jen velmi krátce: Ve chvíli, kdy jsem ho obdržela, protože to už vážně něco znamenalo mít vlastní knížku, kterou zvládnu jednou celou přečíst! Jenže tu bylo ono ale: ta jedna jediná knížka musela vydržet na celé pololetí!

Víc mě tedy Slabikář dojímá teď. A může za to zase jen ta nostalgie. Tenkrát mě rozhodně víc bavilo to Sluníčko a knížky.

Dneska je na výběr mnoho možností

V některých školách se učí klasickou metodou, v jiných genetickou. A někde jen rodiče prostě dětem koupí knížku, která je psaná oním velkým tiskacím písmem, má krásné ilustrace, což oboje bezpochyby děti hned nadchne. A mohou si spolu číst i něco jiného. Jednak se takto dítě ve čtení rychleji zlepší a společně si to oba, dítě a rodič, užijí. Tyhle chvilky jsou k nezaplacení. Krásně se tak buduje hezký vztah ke knížkám, stejně jako se zvyšuje porozumění textu, což se vždycky hodí. (Minimálně až budete zápolit s textem na přijímačky od Cermatu).

Knížek psaných genetickou metodou vyšla celá řada. Namátkou jsem se podívala do nabídek knihkupectví, například: od Vladimíry Staňkové, Ten šnek má flek, nebo od Evy Horákové, Moje maminka je nej. Nejaktuálnější novinka je knížka Princ a drak.

Obvykle knížky pro děti psané genetickou metodou začínají několika kapitolami jednoslabičného textu, později se přidávají dvě, tři a více slabik. Ne všechny knížky dodržují toto pravidlo, a proto je vždy lepší zalistovat a zvolit takovou podle čtenářské úrovně dítěte.

***

Princ a drak je knížka plná krátkých, milých i úsměvných příběhů, které na sebe nepřímo navazují. Každý z hrdinů se dostane do další kapitoly Princ a drak - Drak a myš - Myš a kos - Kos a děd a tak dále, až se kruh uzavře poslední kapitolou Princezna Amálka a princ.

V prvním příběhu se princ vydává na důležitou cestu. Království ohrožuje drak. Princ v ruce drží meč, aby – jak bývá zvykem – udělal tomu bezpráví konec. Jenže třeba řešení není v tom, jen setnout hlavy a draka zabít? Možná tu je i jiná možnost, aby v království nastal mír a všichni byli šťastní. Navíc ani princ za to nechtěl nijaký drahocenný dar. Přál si mít svého vlastního psa, s nímž pak v budoucnu vyrazí na mnohem delší výpravu, v níž vysvobodí princeznu a spolu se vrátí do království.

Foto: se svolením nakladatelství Edika

Princ a drak, nakladatelství Edika

Zdroje:

https://scioskoly.cz/blog-ze-zivota-scioskol/metody-vyuky-psani-a-cteni/

Mgr. Monika Pöschlová, Období průpravného a hláskového čtení v genetické metodě Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky, Brno 2020

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz