Hlavní obsah
Hry

Výročí: Je jí padesát a pořád je krásná: Rubikova kostka

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay.com

Dnes je tomu oficiálně padesát let, co maďarský profesor architektury, Ernő Rubik, představil kostku, která pobláznila celý svět. Na začátku cesty neměl ani ponětí o tom, co jeho vynález způsobí.

Článek

Na první pohled vypadá tak prostě, jednoduše, ale zdání klame! Pro řadu lidí vyřešení Rubikovy kostky je stále zapeklitý oříšek.

Základní kostka se skládá z šesti stran, kde na každé je devět políček stejné barvy. Není potřeba nijak zvlášť představovat, všichni známe. Stejně jako víme, že se jich prodalo několik stovek milionů, vznikly další sofistikovanější tvary a hlavolam se dostal i do filmů, příběhů a soutěží.

První Rubikovu kostku jsem měla na základní škole

Pamatuji si, jak jsem se ji trpělivě (a marně) snažila složit, když vtom spolužák vedle mě vzal tu svou a rozložil ji na jednotlivé dílky, které pak jako puzzle poskládal zpátky. A voalá, záhada byla vyřešena.

O tomto způsobu řešení by klasik řekl, že spolužák rozťal gordický uzel. Na základní škole jsem ke klasikům měla ještě hodně daleko, takže by se dalo říci, že v mých očích spolužák naboural mou ješitnost a nazvala jsem ho podvodníkem.

Užasle jsem později zírala na souseda v baráku, kterýžto Rubikovku skládal směle a mrštně, jako by vůbec o nic nešlo. Považovala jsem ho za mága. Dokud mi neukázal návod s tím, že se vlastně jedná jen o mechanický proces. Velké zklamání. Proto kouzelníci nesmí prozrazovat svá kouzla mudlům. No, ale což: dneska si každý snadno najde návod na internetu.

Takže magie zázraku, jak složit Rubikovu kostku, byla pokořena, nicméně to neznamená, že by její „kouzlo“ zcela vyprchalo. Jsou tu ještě další výzvy: Za jak dlouho ji stihnete složit? A víte, jaký je rekord?

Možná už v čase publikování tohoto příspěvku byl překročen, nicméně v 2023 devítiletý Yiheng Wang z Číny složil kostku za méně jak pět vteřin a mezi námi – dospělými – pak Max Park to stáhl na 3,13 sekundy. To bych nedala nikdy. Upřímně. Já vím, že se nemá tvrdit: nikdy neříkej nikdy, ale tak mrštně nedovedu hýbat ani prsty, navíc moje Rubikovka občas i „drhne“, takže ani omylem.

A co takhle skládat na každé ruce zvlášť jednu kostku? A víte, jaké maximální množství za co nejkratší čas bylo složeno?

No, už mi jde z toho hlava kolem…

(Jo, a ještě jdou odlepit barevné nálepky a přesunout na správné místo. Už jste to taky zkusili, že? Ale fuj, takhle přece určitě ne… že ne?…)

Takže, milá „kostičko“, jen tak dál, ať se ti dobře daří… Padesátka ještě není žádný věk…

Foto: pexels.com

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz