Článek
Návrhář Jan Černý spojil českou hrdost s Francií a přidal svůj osobitý rukopis do nové olympijské kolekce pro český olympijský tým. Nápad na vytvoření pláště, který propojuje český baloňák s francouzským trench coatem dostal na břehu řeky Seiny, kde mimo jiné bude zahájen zahajovací ceremoniál. Podle slov Jana Černého bude pohled na vlající plášť efektivnější.
Tradiční barvy, ale v netradičním provedení - Český olympijský výbor představil nástupovou kolekci, se kterou se sportovci představí na nadcházejících Hrách v Paříži. Designér Jan Černý ji avizoval jako "brutálně speciální". Dominantním prvkem je plášť, který spojuje český… pic.twitter.com/lAW7iZJZOz
— ČT24 (@CT24zive) July 1, 2024
Odkaz na Vladimíra Boudníka
Vladimír Boudník se narodil 17. března 1924. Tedy před sto lety a návrhář Jan Černý chtěl tímto výročím uctít práci Vladimíra Boudníka, který se živil jako svobodný umělec. Mimo jiné byl i grafik a malíř, autor originálních technik aktivní a strukturální grafiky. Založil vlastní umělecký směr, tzv. explosionalismus a patří k předchůdcům českého abstraktního umění. Svým dílem ovlivnil řadu svých bývalých spolupracovníků v továrně, z nichž někteří, jako Lubomír Přibyl, Josef Hampl nebo Oldřich Hamera se poté vydali vlastní cestou a dosáhli významných úspěchů. Boudník měl vliv i na celou generaci tvůrců českého informelu, kteří koncem 50. let studovali na Akademii výtvarných umění a na řadu grafiků, kteří si jeho grafické techniky osvojili.
Roku 1949 Boudník sepsal dva Manifesty explosionalismu, které prosazovaly spontánní tvůrčí akt vycházející z volné asociace. Během léta tyto manifesty rozeslal na mnoho pražských adres a také do Paříže. V březnu 1950 vytiskl ofsetem třetí dokument s názvem Explosionalismus, kde se snažil dodat další argumenty získané amatérským studiem psychologie a fyziologie. Boudník věřil, že objevil něco nového a originálního a zároveň byl nervózní ze ztráty komunikace se západním světem v důsledku spuštění železné opony.
Boudník žil stále s matkou, se kterou měl dlouhodobé konflikty. Nakonec se od ní v roce 1950 odstěhoval a žil několik měsíců jako tulák bez vody a elektřiny v bývalém skladu Kovoslužby, kde ho před umrznutím zachránil Bohumil Hrabal, který ho vzal k sobě do bytu a bydleli spolu po dobu dvou let, každý v jedné místnosti. Boudník se díky němu seznámil se světovou literaturou a prokletými básníky a svými deníkovými texty ovlivnil Hrabalův literární styl.
Boudník byl bytostně přesvědčen, že je jako tvůrce explosionalismu zakladatelem nového výtvarného směru a v obavě, aby mu nebylo upřeno toto prvenství, rozesílal dopisy svým spolužákům a na nejrůznější adresy včetně VŠUP a redakcí výtvarných časopisů a vkládal do nich ukázky svých grafických listů. Přes svou matku navázal kontakt s psychiatrem Vladimírem Vondráčkem, který jeho činnost podpořil a dal mu i některé rady a doporučení na odbornou lékařskou literaturu. 17. února 1954 utrpěl úraz hlavy a předávkoval se prášky, které mu předepsal závodní lékař. Během léčení se seznámil s psychiatry F. Písařovicem a F. Martonovou, se kterými konfrontoval své texty o explosionalismu a seznámil se s Rorschachovými testy, které překresloval. Boudník byl zklamaný, že o jeho práci nemají zájem žádné kulturní organizace, a tak alespoň usiloval o to, aby o jeho výtvarné prvenství věděli psychiatři. I po ukončení léčby s nimi v letech 1954–1956 udržoval kontakt, polemizoval o vypovídací hodnotě Rorschachových testů a zahltil je paranoidními kresbami. Kvůli tomu trpěl depresemi, patrně i meteopatií a schizofrenií a na psychiatrii se o něm zachoval objemný svazek diagnóz.
V roce 1957 se seznámil s Teklou Holéniovou, která pocházela z bohaté rodiny právníka v Prievidzi a v Praze se živila jako sochařský model. Tekla se nastěhovala do jejich libeňského ateliéru a Boudník se s ní po dvouměsíční známosti oženil. Oba se poté přestěhovali k Vladimírově matce do bytu na Kostnické náměstí, kde ale žili ve velmi stísněných podmínkách. V té době obdržel povolávací rozkaz na vojnu, ale jako čerstvě ženatý se tomu chtěl vyhnout a navštívil psychiatry v ÚNZ ve Vysočanech. Tam si pro získání psychiatrického posudku, který by ho definitivně zbavil povinnosti vojenské služby, vymyslel věci, které se staly součástí jeho psychiatrické složky a později mu uškodily. Podle tohoto posudku byl „těžká psychopatická osobnost se sklonem k depresivním stavům a suicidiu“.
Boudník se se svou ženou Teklou často hádal a ta kvůli jeho podivínství odjela ke svým rodičům na Slovensko s úmyslem se vrátit, což se nakonec nestalo. Boudník se rozhodl přivést svou ženu zpět, ale její rodiče mu to nedovolili. Nechtěli, aby jejich dcera žila s chudým umělcem. Nakonec se rozvedli a rozhodujícím se stal posudek znalce z oboru psychiatrie, který v diagnóze uvedl, že Boudník trpí schizoidní psychopatií s některými prvky paranoie. Pro Boudníka, který byl po dobu rozvodového řízení pod velkým psychickým tlakem, se stala grafická tvorba jistou terapií a vytvořil v té době svá nejlepší díla.
Kontroverze nové kolekce
Olympijská kolekce pro české sportovce má své fanoušky, ale i odpůrce. Takto to bývá vždy, když se vytvoří něco nového a neobvyklého. Ale říká se, že i špatná reklama, je dobrá reklama. Například v roce 2012 byla kolekce, jejichž součástí byly gumáky, inspirovaná obrazem Amorfa od Františka Kupky, kritizovaná. Ale při slavnostním nástupu v Londýně všechny upoutala a pobavila.
Mezinárodní olympijský výbor však zařadil českou kolekci mezi sedm nejlepších zemí, jejichž sportovní kolekce podle MOV umně spojují prvky národní hrdosti, inovativního designu a současné módy. Česká kolekce se tak stala absolutní módní špičkou. Češi by měli být už teď hrdí na své sportovce, kteří budou hrdě reprezentovat české barvy a českou historii vtisknutou na módní kolekci.
A blend of national pride, innovative design, and cutting-edge fashion.
— The Olympic Games (@Olympics) July 18, 2024
Swipe through to see some of the stunning uniforms athletes from around the world will wear at #Paris2024. pic.twitter.com/W0Ox7Roqqj
Zdroje: