Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak na Nový rok, tak po celý rok

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Matěj Kačaba

Poněkud netypická novoroční snídaně složená z vitamínové bomby, lahodného domácího jogurtu a zeleného čaje

Otázkou tedy pro všechny je, co nám letošní rok přinese.

Článek

Na úvodním snímku není v žádném případě důsledek novoročního předsevzetí stravovat se zdravěji. Ani letošního, a ani z předchozích let. Jestliže na talíři je připraveno ovoce ve složení jablka, mandarinky, hroznové víno a mango, tak kombinaci jablka a citrusových plodů jsem běžně používal již před lety, když mi kolena ještě umožňovala běhat včetně účasti na spíše rekreačních závodech, abych jejich konzumaci na lačno nastartoval metabolismus, přičemž kombinace přírodního vitamínu C a pektinu a vlákniny obsažených v jablcích je účinnou prevencí proti kardiovaskulárním potížím a nemocem. Domácí jogurt si připravuji již patnáct let. Podrobný návod na jeho rychlou a zejména pak jednoduchou přípravu je uveden v článku Lahodný domácí jogurt snadno a rychle. Společně s jogurtem je dlouhodobě součástí naší snídaně i zelený čaj. Po vyzkoušení mnoha druhů jsme se ustálili na zeleném čaji Japan Sencha.

Kombinace ovocného talíře s domácím jogurtem a zeleným čajem je naší běžnou snídaní již po tři roky. Určitým impulsem k trvalému přechodu na toto složení naší snídaně byl pobyt na Galapágách v březnu 2020, kdy nás při plavbě po galapážských ostrovech lodní kuchař hýčkal nejen při snídani, ale i při každém chodu velkým množstvím různého, a především pak lahodného ovoce. Po návratu domů, kdy došlo z důvodu kovidové pandemie k omezení pohybu a práce byla vykonávána on-line, jsme pokračovali v každodenní konzumaci ovoce v rámci naší snídaně. Když jsme se s různými přestávkami vrátili do pracovního procesu, zůstali jsme již u tohoto pojetí každodenní snídaně. Stačilo, abych vstal o půl hodiny dříve. A pokračujeme v tom i nyní, když už jsme oba na celý úvazek penzisty.

Jestliže pravidelnou součástí ovocné snídaně jsou jablka a citrusové plody, potom nějaká jablka se nám urodí na našich dvou jabloních a zbytek si dokoupíme po bedýnkách přímo u pěstitelů. Jelikož se spokojíme i s menšími jablky, která jsou pak zařazována z důvodu své velikosti do druhé jakosti, vloni jsme při nákupu jablek, a to jak na jaře, tak i potom na podzim nekoupili jablka dráž než za 12 Kč/kg. U citrusových plodů je to již složitější. Rozhoduje však po vyhodnocení kvality jejich cena. Někdy lze sehnat v blízkých supermarketech za dobrou cenu pomeranče, jindy pak dostanou přednost kvůli ceně mandarinky a dnes mi v košíku skončily vedle pomerančů i červené grepy. Nekupte to za ty peníze, když kilo grepů stálo 15 Kč. Z toho vyplývá, a to i ohledem na skutečnost, že v blízkosti, tj. ve vzdálenosti 5 až 6 km máme k dispozici sedm supermarketů provozovaných šesti různými, a především konkurenčními obchodními řetězci, že běžně za přijatelnou cenu pořídíme v jednom okamžiku i dva či dokonce tři druhy citrusových plodů, které pak končí vedle sebe na společném ovocném talíři. Někdy jeden talíř nestačí a musím použít dva.

O dalším složení ovocného talíře při našich snídaních pak rozhodují slevové akce blízkých supermarketů. K porovnání cen od loňského roku používám aplikaci Kupi.cz. A tak základní kombinaci jablka a citrusových plodů běžně doplňují tyto druhy ovoce: banány, kaki, kiwi, mango a hrušky. U těchto druhů pak opět po vyhodnocení kvality ovoce jednoznačně rozhoduje cena. Mango za 25 Kč/ks koupím, avšak při ceně nad třicet korun již nikoliv. K doplnění uvádím, že při zajišťování ovoce preferuji cestu na kole, a tak pro mne ovoce má dvojí přínos. Jednak vitamíny a další, pro zdraví prospěšné látky, ale zároveň se stará i při jeho zajišťování o můj pohyb, kdy navíc při cestě k blízkým supermarketům dávám přednost cestě přes kopec před pohodlnou cestou podle řeky, aby srdce, jakož i svaly na nohou dostávaly potřebnou zátěž. Hodí se to potom při horských túrách a přechodech. V létě pak je ovocný talíř nahrazen zeleninou, u které základ tvoří rajčata z vlastních záhonů.

K ovocné snídani jsem tedy sáhnul i letos 1. ledna, ačkoliv jsem byl s ohledem na okolnost, kdy moje partnerka měla jedinečnou příležitost navštívit svého syna, který je na vědecké stáži v USA a strávit letošní Vánoce a Nový rok v New Yorku. Alespoň mě doma nikdo nesekýroval. Prostě jsem si řekl, proč bych se měl šidit a chystal jsem si každodenně ovocnou snídani i při svém osamoceném pobytu. Letos jsem na Nový rok k tomu přidal i sklínku červeného vína, abych v tomto roce měl dostatek červených krvinek.

Jestliže součástí snídaně je domácí jogurt, na úvodním snímku je zachycen ještě před konečnou úpravou. Do jogurtu si vždy zamíchám pro svoje opotřebovaná kolena poloviční odměrku přípravku Alavis, který kromě kolagenu obsahuje i protizánětlivé složky, ale zejména pak látky, které způsobují zvlhčení chrupavky menisku. A kdo maže, ten jede. Účinek přípravku Alavisu pak zvyšuje jízda na kole, jelikož otáčivý pohyb kolen pomáhá k zapracování Alavisu mezi kolenní chrupavky. Někdy od listopadu si do jogurtu přidávám i zarovnanou lžičku skořice za účelem snížení škodlivého cholesterolu. Navíc do jogurtu máme k dispozici i dostatek domácích džemů.

A předtím, než zasednu ke snídani, si dám polévkovou lžíci kvalitního olivového oleje, lžíci pampeliškového medu či nějakého domácího bylinného sirupu, jakož i stroužek česneku. A když v dohledné době nejedu autem, nezapomenu na půlčíka domácího zázvorového likéru či domácí ořechovice. Takže již pouze opakuji. Na snímku není žádné novoroční předsevzetí. K tomu jsem si letos při novoroční snídani pustil CD Zuzany Navarové, což bylo vzhledem ke složení ovocného talíře i příznačné, jelikož v písni Svátek má Žofie se zpívá: „Kdo nejed‘ mango, smutně žil…“

Po takto vykonané snídani jsem se 1. ledna věnoval v zájmu procvičení mozkových buněk nějakému kvízu na tématiku novoročních zvyklostí. Právě včas, neboť jsem se dozvěděl, že na Nový rok se nemá zametat, aby si člověk nevymetl z domu štěstí. Jelikož se blížil návrat mojí ženy z Ameriky, chystal jsem se zcela neuváženě zamést a vyluxovat. Což jsme nakonec tedy pod tíhou novoročních tradic odložil na úterý, tj. na den jejího návratu.

V onom kvízu mi rovněž padla do oka i tradice používaná ve Španělsku, Mexiku a Itálii, kde na Nový rok používají červené spodní prádlo, které má v nastávajícím roce přinést štěstí, úspěch a zejména pak lásku. Přitom jsem si vzpomněl, že někde v hloubi své šatní skříně musím mít prakticky nové červené trenýrky. Ty jsem před několika lety zakoupil pro jedno použití při recesistickém vystoupení. A tak na Nový rok došlo i na prakticky nové červené trenýrky. A někde v hloubi duše jsem si myslel ve věku sedmdesáti let, co kdyby to jaksi zvýšilo moji pohlavní svěžest.

Při obědě jsem se spíše nechtíc vyhnul drůbežímu, králičímu a rybímu masu, jelikož jsem měl česnečku a vepřový ovar od Silvestra. Dále jsem dostal velkou sklenici čočkové polévky. Jelikož jsem byl na Nový rok pozván na večeři do své adoptivní ukrajinské rodiny, vzal jsem ji sebou, abychom mohli odčinit opomenutí při štědrovečerní večeři. Tuto adoptivní ukrajinskou rodinu jsem totiž pozval, aby s námi společně s mými dětmi strávila loňský Štědrý večer. Rybí polévka byla, smažený kapr taky a rovněž i bramborový salát. Avšak jaksi jsem zapomněl dát pod talíře připravené rybí šupiny. A tak alespoň s adoptovanou ukrajinskou rodinou jsem se to pokusil na Nový rok napravit konzumací čočkové polévky. Jinak Ukrajinci připravili přírodní plátek vepřového masa, bramborový salát a jejich národní jídlo chladec, což je v podstatě náš sulc ze silvestrovského ovaru. Na více novoročních tradic již letos nedošlo.

Co tedy můžu osobně očekávat od letošního roku? Možná se naplní obléknutí červených trenýrek či konzumace čočkové polévky, resp. i odklad novoročního úklidu na úterý. A tak s ohledem na Nový rok považuji pro ten letošní rok za jistotu, že budeme mít ke snídani kombinaci z úvodního snímku, od které očekáváme, že v určitých mezích přispěje k udržení určitého standardu zdravotního stavu odpovídajícímu datu narození v našich občanských průkazech. A jelikož jsem při novoroční snídani měl i mango, možná i nadále bude můj život v duchu písničky Zuzany Navarové spíše veselý než smutný. Uvidíme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz