Článek
Začátky psaní: Jak zjistit, o čem chcete psát?
Každý má nějaké zážitky nebo know-how, které by mohly ostatní zajímat. Prostě si položte otázku: co mě baví a v čem si myslím, že se vyznám? Možná hodně cestujete, rozumíte nějakému oboru nebo prostě rádi vyprávíte příběhy.
Nemusíte hned vymýšlet převratné dílo světové literatury. I úplně obyčejné věci mohou být zajímavé, když je napíšete chytře. Recepty, tipy pro děti, kutilské návody - všechno má své fanoušky, kteří hledají nové nápady.
Prostě si každý den nebo týden sedněte a něco napište. Může to být blog, deník nebo jen poznámky k věcem, které vás baví. Psaní je jako jízda na kole, čím víc to děláte, tím lépe vám to jde.
Výběr žánru: Co lidé chtějí číst?
Užitečný obsah je dnes zlatý důl. Lidé hledají odpovědi na své problémy a když najdou kvalitní rady, jsou ochotni za ně zaplatit. Návody, tutoriály, životní tipy nebo odborné články často vydělají víc peněz než próza.
Copywriting a obsahový marketing jsou oblasti, kde začátečníci můžou rychle najít práci. Firmy potřebují texty na weby, články do blogů, popisy produktů nebo reklamní texty. Možná to není nejkreativnější práce na světě, ale platí se za to dobře a naučíte se psát efektivně.
Beletrie má taky své místo, ale vydělávat s ní je težší a trvá to déle. Pokud máte talent na příběhy, zkuste kratší formy - povídky, které můžete dát online, nebo seriálové příběhy na platformách jako Wattpad.
Platformy: Kde svoje texty ukázat světu?
Seznam a Medium jsou skvělé české platformy na začátek. Seznam má vlastní blog systém a Medium nabízí prostor pro delší články s českou čtenářskou základnou. Vlastní blog vám pak dává úplnou svobodu, ale musíte si čtenáře najít sami.
České freelancerské weby jsou plné zakázek od místních firem, které hledají copywritery. Zpočátku budete brát míň peněz, ale nebojte se, postupně si uděláte jméno a pak si můžete říct o slušné peníze. Spousta autorů si takto našla stálé klienty a dnes z toho mají parádní byznys.
Sociální sítě nejsou k zahození. LinkedIn funguje i v Čechách pro business texty, Instagram pro lifestyle obsahy a Facebook má pořád velké české publikum. Každá síť má svá pravidla a své publikum.
Monetizace: Jak z textů vytěžit peníze?
Začněte s menšími zakázkami, i když vám připadají špatně placené. Potřebujete si udělat portfolio a získat reference. Článek za 500 korun není žádný zázrak, ale deset takových za měsíc už je slušný přivýdělek.
Nechoďte jen po jedné koleji. Nespoléhejte se jen na jeden zdroj příjmu. Kombinujte freelancerské zakázky, vlastní blog s reklamou, affiliate marketing nebo prodej vlastních e-knih. Čím víc zdrojů máte, tím líp spíte.
Postupně si zvyšujte ceny. Místo levných článků se zaměřte na složitější projekty - whitepapers, strategické obsahy nebo dlouhodobé spolupráce s firmami. Dobří klienti platí za dobrou práci dobré peníze.
Budování publika: Jak si najít své věrné čtenáře?
Pravidelnost je alfa a omega. Radši každý týden kratší text než jednou za měsíc dlouhý článek. Lidi si zvyknou, že od vás pravidelně něco dostávají, a pak se na to budou těšit jak na seriál.
Bavte se se svými čtenáři. Pište jim zpátky na komentáře, ptejte se, co si myslí, udělejte ze svého webu místo, kam se lidé rádi vrací. Když budou mít pocit, že patří do party, nezradí vás.
Sledujte úspěšné autory, ale nekraďte jim nápady. Koukejte, jak píšou, jak se baví s lidmi, jak podávají svoje myšlenky. Inspiraci si berte klidně, ale pořád zůstaňte sami sebou.
Psaní pro peníze není žádný sprint, ale maraton. Budete potřebovat trpělivost, kuráž a chuť se neustále učit nové věci. První měsíce asi nevyděláte skoro nic, ale když budete vytrvale psát, zlepšovat se a poznávat nové lidi, časem se to rozjede. Nejdůležitější je nevzdat to po prvních klopýtnutích a pamatovat si, že úplně každý slavný autor začínal stejně - s prázdnou obrazovkou a snem, že jednou bude žít z psaní.
Zdroj: Max Golian