Hlavní obsah
Finance

3 červené vlajky pro budoucnost společnosti Alibaba

Foto: Unsplash.com

Čínský technologický a maloobchodní gigant čelí v nejbližší době těžkým výzvám.

Článek

Akcie společnosti Alibaba (BABA) se letos téměř nezměnily, a to i poté, co poslední srpnová čtvrtletní zpráva společnosti snadno překonala očekávání Wall Street.

Medvědi jsou stále přesvědčeni, že doba vysokého růstu je u konce, protože čelí řadě makro, konkurenčních a regulačních problémů. Býci věří, že je podhodnocená a její růst se nakonec zrychlí, jakmile se tyto překážky rozptýlí. Tyto tři červené vlajky však naznačují, že k obratu nedojde v dohledné době.

1. Náhlý odchod Daniela Zhanga!

Daniel Zhang převzal vedení společnosti Alibaba v roce 2015. Poté, co Alibaba letos oznámila, že své rozsáhlé podnikání restrukturalizuje do šesti nových divizí, Zhang uvedl, že odstoupí z funkce předsedy představenstva a generálního ředitele skupiny, ale zůstane generálním ředitelem nově vytvořené divize Cloud Intelligence. Alibaba rovněž uvedla, že cloudovou divizi vyčlení jako samostatnou společnost prostřednictvím IPO do května 2024.

10. září vystřídal Zhanga ve funkci generálního ředitele společnosti Alibaba Group Eddie Wu. Spoluzakladatel společnosti Alibaba Joseph Tsai nahradil Zhanga také ve funkci předsedy představenstva společnosti. Tyto dva přechody byly naplánovány, ale Zhang také nečekaně opustil cloudový byznys a předal otěže Wuovi.

Toto náhlé rozhodnutí vyvolalo jasný poplach pro Alibaba Cloud jako dceřinou společnost Alibaby i jako samostatnou firmu. Tržby jednotky Cloud Intelligence v posledním fiskálním roce Alibaby meziročně vzrostly pouze o 4 %, protože zpomalení čínské ekonomiky, omezené výdaje na software a tvrdá konkurence menších konkurentů - včetně Huawei Cloud, Tencent Cloud a Baidu AI Cloud - omezily její růst. Na základě upraveného zisku před úroky, zdaněním a amortizací (EBITA) zůstává ziskový, ale v loňském roce si udržel pouze nízkou upravenou marži EBITA ve výši 2 %.

Tato nezajímavá čísla spolu s náhlým odchodem Zhanga naznačují, že nadcházející IPO by mohlo při svém debutu na trhu skončit bombou. Analytici očekávali, že Alibaba Cloud bude při IPO oceněn až na 60 miliard USD (téměř šestinásobek tržeb za poslední fiskální rok), ale pomalý růst, makroekonomické překážky a problémy s regulací by mohly toto ocenění výrazně snížit.

2. Odložené IPO společnosti Freshippo

Společnost Alibaba původně plánovala, že po odštěpení svého cloudového podniku provede v období od listopadu 2023 do května 2024 primární veřejnou nabídku akcií své divize potravin Freshippo. Několik nedávných zpráv však naznačuje, že tuto IPO odloží poté, co její odhadovaná hodnota 4 miliard USD nedosáhla rozmezí 6 až 10 miliard USD, na které se společnost zaměřovala.

Odštěpení společnosti Freshippo by od skupiny Taobao a Tmall, která generuje většinu svých tržeb z těchto dvou platforem elektronického obchodování s vyšší marží, oddělilo její kamenné obchody s potravinami s nižší marží a online doručování. Umožnilo by to také společnosti Freshippo přilákat nové finanční prostředky od externích investorů, realizovat vlastní investice a rozšiřovat svou síť více než 300 obchodů, aniž by se musela starat o to, jak tato expanze ovlivní ostatní obchodní skupiny společnosti Alibaba.

Vlažný zájem trhu o plánovanou IPO společnosti Freshippo bohužel naznačuje, že investoři si uvědomují možné výhody odštěpení pro Alibabu, ale mají nízké mínění o růstovém potenciálu společnosti Freshippo jako samostatné společnosti. Toto zpoždění rovněž zpochybňuje plány společnosti Alibaba na vyčlenění dalších divizí - včetně divize Cainiao Smart Logistics a skupiny International Digital Commerce Group - jako samostatných společností prostřednictvím nových IPO.

3. Nejasné plány do budoucna

V nedávné interní zprávě zaměstnancům společnosti Alibaba generální ředitel Eddie Wu uvedl, že se zaměří na rozšíření ekosystému společnosti jako podniku „řízeného umělou inteligencí“, jehož cílem je zlepšit uživatelskou zkušenost na všech platformách. Aby si zachoval „start-upové myšlení“ a nezůstal zaseknutý ve „starých kolejích“, plánuje Wu povýšit mnoho svých mladších zaměstnanců.

Dlouhodobé plány společnosti Wu jsou však stále nejasné. Téměř všechny technologické a maloobchodní společnosti v posledním roce vychvalují výhody technologií umělé inteligence, ale jen hrstka z nich generuje smysluplné příjmy z tohoto seismického posunu.

Možná by bylo chytré zaměřit se na zlepšení uživatelské zkušenosti a přivedení nové krve, ale tyto kroky by nemusely rozšířit její náskok před hladovými konkurenty, jako jsou JD.com a Pinduoduo na maloobchodním trhu. Nezabrání ani tomu, aby čínské regulační orgány pečlivě kontrolovaly budoucí investice společnosti Alibaba nebo aby na její podnikání v oblasti elektronického obchodu uvalily více konkurenčních omezení. Jinými slovy, stále nevíme, zda Wu dokáže nahradit Daniela Zhanga.

Je správný čas na koupi akcií společnosti?

Akcie Alibaby se mohou zdát levné při devítinásobku budoucích zisků, ale všechny tyto nové výzvy by mohly zabránit investorům v návratu. Domnívám se, že potenciál poklesu je omezený, ale akcie by mohly zůstat na neutrální úrovni, pokud Wu neprokáže, že dokáže Alibabu i nadále řídit správným směrem a zároveň udržet plánované IPO skupin Cloud Intelligence a Freshippo na správné cestě. Prozatím bych se tedy držel jiných technologických akcií blue-chip, dokud nezískáme jasnější pohled na budoucnost Alibaby.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz