Článek
Růstové investování je opět aktuální. Investoři, kteří si v loňském roce dali pauzu a přiklonili se k bezpečnějším akciím v nestabilní ekonomice, si nyní více věří a opět vkládají své peníze do rizikovějších, rychle rostoucích akcií.
Jednou z růstových akcií, které stojí za zvážení, je MercadoLibre (MELI). Tato latinskoamerická e-commerce velmoc vykazuje neuvěřitelnou výkonnost, dosahuje zisku a má před sebou obrovskou tržní příležitost. Zde jsou tři důvody, proč ji dnes koupit.
1. Elektronický obchod opět zrychluje
MercadoLibre má dnes několik podniků. Začínala jako elektronický obchod podobný Amazonu, a to je dodnes její hlavní segment. Působí v 18 latinskoamerických zemích, přičemž největší trhy má v Argentině (kde má sídlo) a také v Brazílii (největší latinskoamerická země podle počtu obyvatel) a Mexiku.
Navzdory své dlouhodobé dominanci v těchto zemích MercadoLibre stále rychle roste. Růst prodeje v elektronickém obchodě se zpomalil poté, co skončily výluky a lidé se vrátili k fyzickému nakupování. Opět se však zrychluje, protože zákazníci integrují osobní a digitální nakupování.
Ve druhém čtvrtletí roku 2023 vzrostla hrubá hodnota zboží (GMV) oproti loňskému roku o 47 % a poprvé přesáhla 10 miliard dolarů. V Argentině se GMV oproti loňskému roku zvýšila o 119 %. Počet unikátních kupujících nadále roste, oproti loňskému roku se zvýšil o 17 % na 47,6 milionu, přičemž obzvláště silný nárůst byl zaznamenán v Mexiku a Brazílii.
Společnost MercadoLibre vyvinula záviděníhodnou logistickou síť, která umožňuje rychlejší doručení produktů. Ve druhém čtvrtletí se podíl dodávek do stejného nebo následujícího dne zvýšil na 56 %, přičemž 80 % dodávek bylo ve všech regionech doručeno do dvou dnů.
Není divu, že tuto síť využívá stále více prodejců. Objem v řízené síti se zvýšil na 93,9 % celkového objemu, což je téměř o 3 procentní body více než ve druhém čtvrtletí loňského roku. Protože MercadoLibre dostává více produktů k většímu počtu zákazníků rychleji, vytváří loajalitu. To by mělo v dohledné budoucnosti vést ke zvyšování tržeb.
Elektronický obchod v Latinské Americe stále zaostává za všemi ostatními regiony s výjimkou Afriky, ale očekává se, že poroste. V roce 2022 se na celkových tržbách podílel 13 % a v roce 2026 se očekává, že dosáhne 20 %, uvádí Statista. Společnost MercadoLibre pomáhá tuto změnu řídit a má také dobrou pozici, aby z ní mohla těžit, což jí poskytuje dlouholeté příležitosti k dalšímu růstu.
2. Fintech je obrovská příležitost
Ale je toho mnohem víc. Fintech je nejrychleji rostoucím segmentem MercadoLibre a celkový objem plateb se oproti loňskému roku zvýšil o 97 %.
MercadoLibre nabízí mnoho fintech služeb, od digitálních peněženek po kreditní karty a další. Digitální platby mimo platformu, tedy platby prováděné mimo ekosystém MercadoLibre, vzrostly ve druhém čtvrtletí o téměř 130 %. To je obrovská příležitost k růstu plateb ve všech oblastech a odvětvích latinskoamerické ekonomiky.
Jedním z vodítek, kam společnost směřuje, je její nový finanční ředitel. Dlouholetý finanční ředitel Pedro Arnt odchází a na jeho místo vedení jmenuje Martína de los Santose, který je v současné době senior viceprezidentem divize úvěrů. Tento krok by mohl být známkou toho, že se MercadoLibre vydává více směrem k fintech, kde má největší možnosti růstu.
3. Její rostoucí úvěrové obchody zvyšují hospodářský výsledek.
Když už mluvíme o úvěru, úvěrová divize je neuvěřitelným doplňkem produktové řady společnosti. Úvěrové portfolio vzrostlo ve druhém čtvrtletí oproti loňskému roku o 7 % na 3,3 miliardy dolarů a čistá úroková marže roste.
Společnost vyhodnocuje vývoj úvěrů pomocí ukazatele, který nazývá NIMAL, neboli čistá úroková marže po odečtení opravných položek na ztráty. Ta se ve druhém čtvrtletí zvýšila na 36,8 % z 29,8 % v loňském roce a 30,6 % v prvním čtvrtletí.
Mnoho fintech služeb MercadoLibre podporuje rozšíření úvěrového podnikání, například zůstatky v digitálních peněženkách a zůstatky na kreditních kartách. Vzhledem k tomu, že společnost MercadoLibre tyto činnosti rozvíjí a zaměřuje se na kvalitní a méně rizikové kandidáty, měla by být schopna udržet nebo rozšířit své marže a zvýšit hospodářský výsledek.
A konečně, protože MercadoLibre nabízí některé služby podobné bankovním, dělají víc než jen to, že zvyšují zájem. Přidaná hotovost také financuje další aktivity, což společnosti umožňuje vstupovat do nových oblastí, zavádět nové produkty a obecně rozvíjet své podnikání.