Článek
Netflix (NFLX) i Walt Disney (DIS) zažily v posledních 12 měsících velké turbulence v cenách svých akcií, protože vysoká míra inflace se střetla s dozrávajícím odvětvím streamingu.
Vzhledem k tomu, že Netflix i Disney v uplynulém roce provedly významné změny, mohou být obě společnosti nyní chytrými investicemi. Někteří pozorovatelé trhu se mohou ptát, která zábavní společnost by mohla být lepší. Pojďme to prozkoumat.
Netflix obrátil loď
Společnost Netflix zahájila fiskální rok 2022 klopýtnutím a poprvé po více než deseti letech vykázala úbytek předplatitelů předplaceného videa na vyžádání (SVOD). Následující čtvrtletí bylo ještě horší a streamer přišel o další téměř milion zákazníků.
Navzdory počátečním problémům Netflix dokončil rok s více než 230 miliony platících uživatelů, což je meziroční nárůst o 11 milionů, a průměrným výnosem na uživatele (ARPU) ve výši 11,76 USD, což je nárůst z 11,67 USD v roce 2021.
Společnost Netflix se na svůj opětovný růst dívá především díky tomu, že svým zákazníkům nabízí zábavný obsah. Nebo jak to vysvětlil jeden z generálních ředitelů Ted Sarandos během posledního čtvrtletního hovoru k výsledkům společnosti: „Zvyšujeme angažovanost. Rostou nám příjmy. Roste nám zisk.“
Rozšíření mimo streamování filmů a televizních pořadů
Sarandos si uvědomuje, že klíčem k obchodnímu modelu Netflixu je angažovanost, a to mu pomáhá vysvětlit, proč se společnost rozhodla rozšířit své aktivity i mimo oblast videa na vyžádání.
Koncem roku 2021 vstoupil streamer do herní sféry a spustil desítky her pro zařízení se systémy iOS a Android, které jsou nabízeny výhradně předplatitelům Netflixu. Mezi nimi bylo mnoho titulů založených na vlastním duševním vlastnictví (IP) Netflixu, jako jsou seriály NARCOS a Stranger Things.
Od té doby společnost také získala několik herních studií a dokonce naznačila, že by se mohla časem pustit do oblasti cloudových her.
Netflix nedávno oznámil seriál Stranger Things, který jako by naznačoval, že společnost přemýšlí i o jiných obchodních příležitostech než jen o předplatitelské základně: První stín - živé divadelní představení, které bude mít premiéru v Londýně koncem tohoto roku. Tento krok následuje po propagační únikové místnosti na téma Skleněná cibule a sérii pohlcujících kostýmovaných plesů zaměřených na fanoušky Bridgertonu.
Boj společnosti Disney o streamování
Přestože se služba Disney+ stala jednou z nejúspěšnějších platforem SVOD na světě, streamovací byznys společnosti Walt Disney není ziskový. V roce 2022 tato divize prodělala zhruba 4 miliardy dolarů. Pro srovnání, jednotka společnosti Parks, Experiences and Products (PEP) vytvořila provozní zisk ve výši 7,9 miliardy dolarů.
Snaha společnosti Disney vydělat na streamování nezůstala bez povšimnutí Wall Street. Na začátku roku 2023 se Dům myší ocitl v proxy bitvě s aktivistickým investorem Nelsonem Peltzem, který společnost obvinil, že využívá svůj provoz PEP k dotování svých snah v oblasti SVOD. Společnost Disney se proti Peltzovi zpočátku ohradila a tvrdila, že nemá žádné zkušenosti v oblasti streamingu.
Když však společnost v únoru 2023 oznámila ztrátu 2,4 milionu zákazníků služby Disney+, fakticky kapitulovala před Peltzovými požadavky a oznámila plán na snížení celkového počtu zaměstnanců o 7 000 a snížení režijních nákladů o 5,5 miliardy dolarů - z toho 3 miliardy dolarů půjdou z její obsahové části. Následujícího dne Peltz odvolal svou kampaň za zmocnění a prohlásil: „Disney plánuje udělat vše, co jsme chtěli.“
Ačkoli se spor mezi společností Disney a Peltzem vyřešil poměrně rychle, stížnosti investora na to, že společnost využívá jednu část svého podnikání k podpoře jiné části, jsou jistě spíše rysem než chybou. Mnoho Disneyho parků vždy do značné míry spoléhalo na rozsáhlou banku Disneyho postaviček, která přitahuje fanoušky platící vstupenky.
Senior výkonná viceprezidentka a finanční ředitelka společnosti Walt Disney Christine McCarthyová během hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí roku 2023 poznamenala, že kampus s tématikou Marvel Avengers a související hotel - obojí v pařížském Disneylandu - se těší „velké oblibě a přitahují spoustu zákazníků“.
Nejlepší dlouhodobá sázka
Přestože lesk služby Disney+ poněkud slábne, lze argumentovat, že Walt Disney je dlouhodobě rozumnější investicí než Netflix. Restrukturalizační plán společnosti Disney odvrátil nepříjemnou bitvu v zastoupení a její jednotka PEP se po výlukách v rámci COVID-19 dobře zotavila. Investoři samozřejmě mohou zpochybňovat rozhodnutí společnosti stáhnout výdaje na obsah - zejména když se přímo promítá do provozu parků -, ale po téměř 100 letech podnikání má společnost jistě velký trezor postav, o které se může opřít.
Netflix samozřejmě začíná realizovat svou vlastní diverzifikační strategii, ale toto úsilí je stále v takové fázi, že je pro hospodářský výsledek společnosti zanedbatelné. To neznamená, že by se časem nemohla úspěšně řídit příručkou Walta Disneyho (jako mnoho jiných), ale za současného stavu je závislost Netflixu na měsíčních číslech SVOD z dlouhodobého hlediska méně spolehlivou volbou pro akcie.