Hlavní obsah

Dosáhly akcie Rivian konečně svého dna?

Foto: Shutterstock

Cesta od naděje k realitě

Článek

Společnost Rivian Automotive (RIVN) byla ještě před několika lety považována za jednoho z největších kandidátů na úspěch v oblasti elektrických vozidel (EV). Na vlně rostoucího zájmu o udržitelnou mobilitu vstoupila na burzu s obrovskými očekáváními, ale stejně jako většinu výrobců elektromobilů ji postihla prudká korekce. Po euforii přišla tvrdá realita – přehnané valuace, výrobní komplikace a pokles poptávky.

Zatímco řada menších hráčů v sektoru zanikla, Rivian se drží díky silným investorům a jasnému výrobnímu plánu pro následující roky. Akcie se aktuálně obchodují okolo 15 dolarů a po hlubokém propadu se zdá, že našly stabilní úroveň. Od konce roku 2022 se drží v relativně úzkém rozmezí, což může naznačovat, že nejhorší období má společnost za sebou. Otázkou zůstává, zda je to skutečné dno, nebo jen další fáze stagnace před možným oživením.

Tržní kapitalizace Rivianu činí přibližně 17 miliard dolarů, což z ní dělá stále menšího hráče v porovnání s giganty automobilového průmyslu. Hrubá marže je přitom stále záporná, konkrétně kolem -9,9 %, což ukazuje, že společnost stále vyrábí se ztrátou.

Slábnoucí dodávky a nové výrobní plány

Rivian uvedl na trh své první modely R1TR1S v roce 2022. Jednalo se o prémiové elektrické vozy – pick-up a SUV – s cenou přes 75 000 USD, určené spíše pro movitější klientelu. Ačkoliv si získaly uznání za kvalitu i design, vysoká cena bránila širšímu přijetí.

Zpočátku to vypadalo slibně, ale od roku 2023 dodávky postupně klesají. Ve druhém čtvrtletí roku 2024 Rivian doručil jen něco málo přes 10 000 vozů, což je výrazně pod úrovní potřebnou pro dosažení ziskovosti. Automobilový průmysl je silně závislý na objemech výroby – teprve při velkém počtu dodaných vozidel se začne lámat křivka nákladů.

K vyřešení tohoto problému se společnost rozhodla rozšířit výrobní kapacity. Stávající továrna v Illinois prochází expanzí a zároveň probíhá výstavba nového závodu v Georgii, který má být otevřen ještě v tomto desetiletí. Tyto závody budou vyrábět nové modely R2 a R3, které mají být menší, levnější a přístupnější širší skupině zákazníků.

Inspirací je zde příklad Tesly (TSLA), která se dostala do zisku až ve chvíli, kdy začala vyrábět přibližně 100 000 vozidel za čtvrtletí. Rivian se zatím pohybuje na desetině této úrovně, takže cesta ke zlepšení hospodaření bude vyžadovat značné investice i trpělivost.

Jak si stojí ocenění Rivianu

Počáteční veřejná nabídka akcií Rivianu patřila k největším technologickým IPO desetiletí. Dnes se však jeho akcie obchodují hluboko pod svými maximy. To ztěžuje ocenění, protože společnost má stále záporné cash flow i zisky.

Z tržeb kolem 5 miliard dolarů ročně by při úspěšném spuštění modelů R2 a R3 mohlo dojít k výraznému růstu. Pokud by Rivian dokázal zvýšit dodávky z 10 000 na více než 50 000 vozidel za čtvrtletí, roční tržby by se mohly pohybovat kolem 20 miliard dolarů.

Automobilky obvykle dosahují ziskových marží mezi 0–10 %, což by při optimistickém scénáři znamenalo čistý zisk kolem 1 miliardy dolarů do konce desetiletí. Takový vývoj by sice Rivianu zajistil finanční stabilitu, ale jeho ocenění by přesto nebylo výrazně podhodnocené vzhledem k aktuální tržní hodnotě.

Klíčovým faktorem tak zůstává schopnost škálovat výrobu. Pokud se nové továrny podaří uvést do provozu podle plánu, může společnost postupně zlepšovat marže a dosáhnout pozitivního cash flow – což by zásadně změnilo její pozici na trhu i důvěru investorů.

Může Rivian skutečně zvrátit svůj osud?

Přestože Rivian vypadá zranitelně, má několik trumfů v ruce. Dlouhodobým partnerem a investorem je Amazon (AMZN), který od něj odebírá elektrické dodávky pro svůj logistický řetězec. Tato spolupráce zajišťuje stabilní komerční poptávku a důvěryhodnost vůči dalším investorům.

Zásadní otázkou je, zda se společnosti podaří včas rozšířit výrobu a vstoupit do segmentu cenově dostupnějších elektromobilů, který dnes táhne většinu poptávky. Pokud ano, mohla by akcie skutečně dosáhnout svého dna a postupně se vydat vzhůru. Pokud však expanze selže nebo poptávka po prémiových EV dál klesne, hrozí, že Rivian zůstane ztrátový ještě dlouhá léta.

Společnost má v současnosti nízké hrubé marže, vysoké náklady a značné kapitálové výdaje. Od svého založení utratila miliardy dolarů bez zjevné návratnosti. To z ní činí rizikovou investici, i když potenciál do budoucna existuje.

Pro dlouhodobé investory, kteří věří v návrat trhu s elektromobily, může být Rivian zajímavou sázkou na obrat trendu. Pro konzervativnější investory však zůstává akcie vysoce spekulativní – a podle aktuálních dat nestojí za nákup. Než Rivian prokáže udržitelnou ziskovost a schopnost růstu, zůstává spíše varovným příkladem, jak rychle se může nadšení na trhu proměnit v realitu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz