Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Hloubková analýza finanční výkonnosti společnosti Shopify od jejího IPO

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Společnost Shopify, jeden z předních poskytovatelů řešení pro elektronické obchodování, umožňuje obchodníkům snadno prodávat produkty online prostřednictvím svého komplexního souboru služeb.

Článek

Kanadská nadnárodní společnost Shopify (SHOP), která se zabývá elektronickým obchodováním, od své primární veřejné nabídky akcií (IPO) v květnu 2015 vygenerovala svým investorům hvězdné výnosy. Její akcie se znásobily dvacetinásobně a výsledný výnos 2 000 % za přibližně osm a půl roku nechává výkonnost indexu Nasdaq Composite za sebou. Navzdory těmto působivým číslům byla jízda hrbolatá – příkladem je současný 68% pokles akcií z jejich historického maxima v listopadu 2021, a to i navzdory výraznému obchodnímu růstu.

Společnost Shopify, jeden z předních poskytovatelů řešení pro elektronické obchodování, umožňuje obchodníkům snadno prodávat produkty online prostřednictvím svého komplexního souboru služeb. Nabídka společnosti zahrnuje platební řešení, hardwarové produkty pro prodejní místa, sady marketingových nástrojů a ekosystém vývojářů třetích stran s řadou aplikací.

Díky tomu, že společnost Shopify organizuje svou činnost tak zdatně, zaujímá v odvětví platforem elektronického obchodování v USA vedoucí podíl na trhu ve výši přibližně 28 %. Přestože se společnost Shopify potýká s makroekonomickými překážkami a hrozící recesí, stále zaznamenává raketové zisky. Ve výsledcích za druhé čtvrtletí (Q2) 2023 končící 30. června společnost vykázala 31%, resp. 17% skok v tržbách a hrubých tržbách za zboží. Ačkoli tato tempa vykazují ve srovnání s předchozími roky známky zpomalení, nejisté ekonomické klima činí tyto úspěchy významnými.

Vedení společnosti předpovídá pro aktuální čtvrtletí nárůst tržeb v řádu dvaceti procent. K velké radosti akcionářů byl ve druhém čtvrtletí roku 2023 zaznamenán také kladný volný peněžní tok a finanční ředitel Jeff Hoffmeister předpovídá pro třetí čtvrtletí ještě vyšší tok. Tyto finanční ukazatele naznačují trajektorii směřující k tomu, aby se společnost Shopify stala spolehlivě ziskovou firmou.

Z přehledu růstu společnosti a jejího vytvořeného ekonomického valu – což je definiční znak, který u potenciálních investičních příležitostí hledá legendární investor Warren Buffett – vyplývá, že Shopify využívá náklady zákazníků na změnu dodavatele, což slouží jako její výhoda. To znamená, že kritická povaha služeb společnosti Shopify pro obchodníky je vede k tomu, aby zůstali u společnosti Shopify na úkor jejích konkurentů, jako je WooCommerce nebo Wix. Následná loajalita zákazníků otevírá společnosti cestu ke zvýšení angažovanosti a zvýšení příjmů.

Budoucnost společnosti Shopify se zdá být slibná. Vzhledem k tomu, že elektronický obchod tvoří méně než 20 % celkových maloobchodních výdajů ve Spojených státech, je potenciál růstu obrovský. S tím, jak umělá inteligence (AI) nabírá na síle, společnost předpokládá četná rozšíření nabídky svých služeb. Prezident společnosti Shopify, Harley Finkelstein, během hovoru k výsledkům za 2. čtvrtletí zdůraznil její odhodlání využít možnosti umělé inteligence ke zvýšení úspěšnosti obchodníků.

Obrátíme-li se na společnost Shopify z pohledu investora, není příliš obtížné pochopit atraktivitu tohoto giganta v oblasti elektronického obchodování. Odolný růst společnosti během nestálých ekonomických podmínek a její dlouhodobé vyhlídky jsou přesvědčivým argumentem pro potenciální investice. Drastický pokles cen akcií od jejich vrcholu signalizuje atraktivnější ocenění, přičemž současný poměr ceny k tržbám činí 11, což je výrazně pod historickým průměrem 23.

Stávající akcionáři by mohli sdílet tento názor. Víra v růstový potenciál společnosti Shopify a její relativně atraktivní současné ocenění je mohou přesvědčit, aby si své podíly ve společnosti ponechali. Někteří by naopak mohli tvrdit, že je čas akcie prodat, vzhledem k jejich 108% nárůstu za poslední rok a 56% nárůstu v letošním roce.

Před jakýmkoli rozhodnutím je však nanejvýš důležité důkladně prozkoumat všechny aspekty. Volatilní povaha cesty společnosti Shopify, její prokázaný růst, současné ocenění a potenciál obsažený v jejích vyhlídkách do budoucna jsou klíčovými faktory k uvážení. Cesta před námi může být hrbolatá, ale nelze podceňovat příležitosti, které na nás čekají.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám