Článek
Kanadská nadnárodní společnost Shopify (SHOP), která se zabývá elektronickým obchodováním, od své primární veřejné nabídky akcií (IPO) v květnu 2015 vygenerovala svým investorům hvězdné výnosy. Její akcie se znásobily dvacetinásobně a výsledný výnos 2 000 % za přibližně osm a půl roku nechává výkonnost indexu Nasdaq Composite za sebou. Navzdory těmto působivým číslům byla jízda hrbolatá – příkladem je současný 68% pokles akcií z jejich historického maxima v listopadu 2021, a to i navzdory výraznému obchodnímu růstu.
Společnost Shopify, jeden z předních poskytovatelů řešení pro elektronické obchodování, umožňuje obchodníkům snadno prodávat produkty online prostřednictvím svého komplexního souboru služeb. Nabídka společnosti zahrnuje platební řešení, hardwarové produkty pro prodejní místa, sady marketingových nástrojů a ekosystém vývojářů třetích stran s řadou aplikací.
Díky tomu, že společnost Shopify organizuje svou činnost tak zdatně, zaujímá v odvětví platforem elektronického obchodování v USA vedoucí podíl na trhu ve výši přibližně 28 %. Přestože se společnost Shopify potýká s makroekonomickými překážkami a hrozící recesí, stále zaznamenává raketové zisky. Ve výsledcích za druhé čtvrtletí (Q2) 2023 končící 30. června společnost vykázala 31%, resp. 17% skok v tržbách a hrubých tržbách za zboží. Ačkoli tato tempa vykazují ve srovnání s předchozími roky známky zpomalení, nejisté ekonomické klima činí tyto úspěchy významnými.
Vedení společnosti předpovídá pro aktuální čtvrtletí nárůst tržeb v řádu dvaceti procent. K velké radosti akcionářů byl ve druhém čtvrtletí roku 2023 zaznamenán také kladný volný peněžní tok a finanční ředitel Jeff Hoffmeister předpovídá pro třetí čtvrtletí ještě vyšší tok. Tyto finanční ukazatele naznačují trajektorii směřující k tomu, aby se společnost Shopify stala spolehlivě ziskovou firmou.
Z přehledu růstu společnosti a jejího vytvořeného ekonomického valu – což je definiční znak, který u potenciálních investičních příležitostí hledá legendární investor Warren Buffett – vyplývá, že Shopify využívá náklady zákazníků na změnu dodavatele, což slouží jako její výhoda. To znamená, že kritická povaha služeb společnosti Shopify pro obchodníky je vede k tomu, aby zůstali u společnosti Shopify na úkor jejích konkurentů, jako je WooCommerce nebo Wix. Následná loajalita zákazníků otevírá společnosti cestu ke zvýšení angažovanosti a zvýšení příjmů.
Budoucnost společnosti Shopify se zdá být slibná. Vzhledem k tomu, že elektronický obchod tvoří méně než 20 % celkových maloobchodních výdajů ve Spojených státech, je potenciál růstu obrovský. S tím, jak umělá inteligence (AI) nabírá na síle, společnost předpokládá četná rozšíření nabídky svých služeb. Prezident společnosti Shopify, Harley Finkelstein, během hovoru k výsledkům za 2. čtvrtletí zdůraznil její odhodlání využít možnosti umělé inteligence ke zvýšení úspěšnosti obchodníků.
Obrátíme-li se na společnost Shopify z pohledu investora, není příliš obtížné pochopit atraktivitu tohoto giganta v oblasti elektronického obchodování. Odolný růst společnosti během nestálých ekonomických podmínek a její dlouhodobé vyhlídky jsou přesvědčivým argumentem pro potenciální investice. Drastický pokles cen akcií od jejich vrcholu signalizuje atraktivnější ocenění, přičemž současný poměr ceny k tržbám činí 11, což je výrazně pod historickým průměrem 23.
Stávající akcionáři by mohli sdílet tento názor. Víra v růstový potenciál společnosti Shopify a její relativně atraktivní současné ocenění je mohou přesvědčit, aby si své podíly ve společnosti ponechali. Někteří by naopak mohli tvrdit, že je čas akcie prodat, vzhledem k jejich 108% nárůstu za poslední rok a 56% nárůstu v letošním roce.
Před jakýmkoli rozhodnutím je však nanejvýš důležité důkladně prozkoumat všechny aspekty. Volatilní povaha cesty společnosti Shopify, její prokázaný růst, současné ocenění a potenciál obsažený v jejích vyhlídkách do budoucna jsou klíčovými faktory k uvážení. Cesta před námi může být hrbolatá, ale nelze podceňovat příležitosti, které na nás čekají.