Hlavní obsah
Finance

Je to nejhorší pro akcie společnosti Shopify za námi?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na tomto webu nebo na Seznam.cz.

Foto: Unsplash.com
15. 8. 15:00

Společnost Shopify dosáhla v posledních čtvrtletích několika solidních zlepšení.

Článek

Poté, co akcie společnosti Shopify (SHOP) v roce 2022 dosáhly minima 23,60 USD, se v posledních několika měsících pozoruhodně zotavily a v době psaní tohoto článku vzrostly zhruba o 135 %.

Soudě podle výkonu akcií jsou investoři pravděpodobně optimističtější, pokud jde o zotavení společnosti Shopify po náročném roce 2022. Má však společnost to nejhorší za sebou?

Společnost Shopify zažila v roce 2022 těžké období

Rok 2022 byl pro investory společnosti Shopify krutý. V roce 2021 se společnost obchodovala s tržní kapitalizací přes 200 miliard dolarů. O necelý rok později však tržní kapitalizace klesla pod 35 miliard dolarů, což vymazalo více než 80 % majetku investorů.

Drastický pokles ceny akcií není bezdůvodný. Z fundamentálního hlediska se společnost Shopify v roce 2022 potýkala s výraznými protivětry poté, co se dva roky těšila z protivětrů COVID-19. Návrat zákazníků k životnímu stylu před pandemií měl dopad na všechny společnosti elektronického obchodování včetně Shopify. Nepomohlo ani to, že společnost Shopify čelila v roce 2022 vnějším dopadům řady makro událostí, jako byla válka na Ukrajině, vysoká inflace a vysoké úrokové sazby.

V důsledku toho rostla společnost Shopify v roce 2022 mnohem pomaleji než v předchozích letech. Například hrubá hodnota zboží (GMV) vzrostla v roce 2022 jen o 12 % oproti 47 % v roce 2021. Stejně tak tempo růstu tržeb kleslo z 57 % v roce 2021 na 21 % v roce 2022. Nejhorší ze všeho je, že provozní výnosy klesly z kladných 269 milionů USD v roce 2021 na záporných 822 milionů USD v roce 2022.

Za 21% růst tržeb se nemusíte stydět. Přesto investoři od této rostoucí společnosti očekávali více, aby ospravedlnili její nebývale vysoký poměr ceny k tržbám, který před následnou korekcí ceny činil více než 30násobek. A i když vedení reagovalo snížením počtu zaměstnanců o 10 % v roce 2022 (a o dalších 20 % v roce 2023), ještě více to přispělo k pesimismu investorů ohledně vyhlídek společnosti Shopify do budoucna.

Finanční výsledky společnosti Shopify se v poslední době zlepšují

Výsledky společnosti Shopify za rok 2022 byly pro investory velkým zklamáním. Naštěstí se objevují náznaky, že dosáhla dna.

V první řadě se růst GMV společnosti Shopify v posledních několika čtvrtletích neustále zlepšoval poté, co ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2023 dosáhl 11% růstu. V dalších třech čtvrtletích dosáhl růst GMV13 %, 15 % a 17 %. Ačkoli se 17% tempo růstu ani zdaleka neblíží 47 % dosaženým v roce 2021, neustále se zlepšující trend dává investorům naději, že to nejhorší je pravděpodobně za námi.

Podobně se zlepšila i míra růstu příjmů, která ve druhém čtvrtletí roku 2023 dosáhla 31 %, a to díky rostoucí GMV a zvýšení cen předplatného. Kromě toho společnost Shopify dosáhla ve třech po sobě jdoucích čtvrtletích kladného cash flow, přestože na bázi čistého zisku je stále ztrátová.

Společnost Shopify rovněž předpokládala, že ve třetím čtvrtletí roku 2023 porostou tržby tempem nízkých 20 procent a volný peněžní tok bude kladný. Ačkoli předpokládané tempo růstu tržeb zaostává za tempem růstu tržeb ve druhém čtvrtletí, je stále přijatelné.

Celkově se objevují jasné známky toho, že se objevují zelené výhonky. Společnost Shopify nyní potřebuje tato zlepšení udržet i v následujících čtvrtletích.

Co to znamená pro investory?

Společnost Shopify zažila v roce 2022 těžké období, ale zdá se, že to nejhorší má za sebou, protože vykázala zlepšení růstových ukazatelů a zlepšení peněžních toků.

Přesto je ještě příliš brzy na to, abychom se společností příliš nadchli a spěchali s nákupem akcií. Možná dosáhla dna, ale investoři potřebují více důkazů o udržitelnosti oživení. V ideálním případě chtějí vidět několik dalších po sobě jdoucích čtvrtletí solidního (a zlepšujícího se) růstu GMV, tržeb a udržitelného cash flow.

Je rozumné udělat další krok, až když se objeví zelená světla.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz