Hlavní obsah
Finance

Kde budou akcie společnosti Procter & Gamble za rok?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Tento gigant v oblasti spotřebního zboží je stále velice zajímavou investicí.

Článek

Společnost Procter & Gamble (PG) zveřejnila své poslední hospodářské výsledky 19. ledna a mírně zklamala trh.

Ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2023, které skončilo 31. prosince, zaznamenal spotřebitelsko-zásobovací gigant meziroční pokles tržeb o 1 % na 20,77 miliardy USD, což však stále překonalo odhady analytiků o 50 milionů USD. Organické tržby (které nezahrnují měnové výkyvy, akvizice a prodeje) vzrostly o 5 %.

Zisk na akcii (EPS), který nezahrnuje jednorázové náklady, poklesl o 4 % na 1,59 USD, ale splnil očekávání analytiků. Na základě obecně uznávaných účetních principů (GAAP) se zisk na akcii rovněž snížil o 4 %.

Akcie P&G po této zprávě mírně poklesly, ale jejich 12% pokles za posledních 12 měsíců stále překonává 14% pokles indexu S&P 500. Dokáže si společnost P&G udržet náskok před trhem v příštích 12 měsících? Pojďme to zjistit.

Bezpečný přístav na volatilním trhu

P&G vlastní desítky ikonických značek, jako jsou Tide, Pampers, Tampax, Charmin, Bounty, Gillette, Oral-B, Head & Shoulders a SK-II. Odpůrci ji kdysi kritizovali právě za to, že vlastní příliš mnoho značek, ale společnost zefektivnila své podnikání tím, že zmenšila své portfolio z přibližně 180 značek v roce 2014 na dnešních „pouhých“ 65 značek.

Podnikání společnosti P&G je odolné vůči recesi, protože spotřebitelé i během hospodářského poklesu kupují základní výrobky pro domácnost a osobní hygienu. Proto její organické tržby a hlavní zisk na akcii v posledních několika letech trvale rostly.

Společnost snadno odolala pandemii COVID-19, protože spotřebitelé se zásobili jejími výrobky, a postupným zvyšováním cen čelí tržním protivětrům. Na rozdíl od mnoha svých menších a generických konkurentů může P&G využít sílu svých široce uznávaných značek ke zvyšování cen.

Ve fiskálním roce 2023 společnost P&G očekává, že její organické tržby vzrostou o 4-5 %. Očekává také, že vykazované tržby poklesnou o 0-1 %, protože silný dolar sníží její růst nejvyššího obratu o 5 procentních bodů. Očekává, že zisk na akcii vzroste o 0-4 %, a to i poté, co absorbuje 26 procentních bodů vlivu silného dolaru, zvýšených cen komodit a vyšších nákladů na dopravu.

Společnost P&G očekává, že její severoamerické a podnikové tržby budou nadále růst a tržby v Číně se budou postupně zotavovat s tím, jak se v této zemi uvolní covidové blokace. Upozornila však, že prodeje v Evropě budou pravděpodobně přiškrceny inflačními vlivy a měnové vlivy budou i nadále intenzivní.

Dbá na své krátkodobé marže

Růst horní linie společnosti P&G je stabilní, ale její marže jsou stlačovány vyšší inflací, rostoucími náklady dodavatelského řetězce a měnovými protivětry. Po dosažení několikaletého maxima 51,2 % ve fiskálním roce 2021 její hrubá marže klesla na 47,4 % ve fiskálním roce 2022 a na 47,5 % v první polovině fiskálního roku 2023. Toto mírné oživení lze přičíst jejímu průběžnému zvyšování cen v uplynulém roce.

Provozní marže společnosti P&G dosáhla ve fiskálním roce 2021 rovněž několikaletého maxima 23,6 %, ale ve fiskálním roce 2022 klesla na 22,2 % a v první polovině fiskálního roku 2023 se opět odrazila na 23,5 %. Toto oživení lze přičíst opatřením na snížení nákladů a zlepšení dodavatelského řetězce. Za celý rok analytici očekávají mírné zvýšení provozní marže na 22,4 %.

Hrubá a provozní marže společnosti P&G by měla zůstat pod tlakem i v příštích 12 měsících, protože inflace zůstává zvýšená a Fed pokračuje ve zvyšování hodnoty dolaru dalším zvyšováním úrokových sazeb. Dlouhodobým investorům by to však nemělo příliš vadit, protože díky svému rozsahu je společnost P&G schopna tyto cyklické překážky snadno překonat.

Je P&G stále hodnotovou akcií?

P&G je stále kvalitní akcií, ale na 26násobku forwardového zisku není levná. Pro srovnání, její kolegové Kimberly Clark, Colgate-Palmolive a Unilever se obchodují na 21, 24 a 17násobku forwardových zisků. Dividendový výnos společnosti P&G ve výši 2,5 % je také mnohem nižší než 3,4% výnos desetileté státní pokladny.

Ocenění společnosti P&G bylo pravděpodobně nadsazené v důsledku útěku do bezpečných akcií, když se medvědí trh protáhl, takže její akcie by se mohly v letošním roce stáhnout a nedosáhnout výkonnosti indexu S&P 500, pokud začne nový býčí trh. Myslím si, že nový býčí trh by mohl začít v letošním roce, pokud se podaří omezit inflaci, FED zmírní zvyšování úrokových sazeb, čínský trh se opět zahřeje a rusko-ukrajinský konflikt se vyřeší.

Proto by akcie P&G mohly v roce 2023 stagnovat a nedosahovat výkonnosti širšího trhu, protože investoři se vrátí k akciovým titulům s potenciálem vyššího růstu. Konzervativním investorům by však mohla přinášet stabilní dlouhodobé výnosy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Procter&Gamble

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz