Hlavní obsah
Finance

Lepší nákup pro vaše investiční portfolio: Apple vs. Amazon

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash

Každý z těchto obrovských technologických podniků má své vlastní přesvědčivé investiční důvody.

Článek

Společnost Apple (AAPL) ani Amazon (AMZN) není třeba představovat. Tyto obrovské podniky dominují svým odvětvím, jsou již dlouho nedílnou součástí kultury a společnosti, nabízejí vynikající produkty a služby, které zákazníci naprosto milují, a v uplynulém desetiletí se staly skvělými investicemi.

Vzhledem k tomu, že obě společnosti zažívají v posledních čtvrtletích výrazné zpomalení a jejich akcie se ocitly mimo svá historická maxima, může být vhodná doba zvážit přidání jedné z nich do svého portfolia. Která z těchto akcií FAANG je nyní lepší koupě? Podívejme se blíže na fakta, abychom našli odpověď.

Apple: Nejvýznamnější podíl Warrena Buffetta

Za posledních pět let vzrostly akcie společnosti Apple zhruba o 300 %, čímž výrazně překonaly index Nasdaq Composite. Z toho měl velký prospěch jeden z největších akcionářů společnosti. K 31. prosinci vlastnil konglomerát Berkshire Hathaway, v jehož čele stojí Warren Buffett, 5,8 % akcií výrobce iPhonů, což je obrovská částka. Poté, co akcie poprvé nakoupil zhruba před sedmi lety, se z nich pravděpodobně stala Buffettova nejlepší investice z hlediska získaných dolarů.

Navzdory tomu, že společnost Apple podpořil Warren - což jednotliví investoři jistě ocení - není tento byznys bez problémů. V posledním fiskálním čtvrtletí (1. čtvrtletí 2023 skončilo 31. prosince) se tržby společnosti Apple ve výši 117,2 miliardy dolarů meziročně snížily o 5,5 %, což je první meziroční pokles od druhého čtvrtletí fiskálního roku 2019. Generální ředitel Tim Cook poukázal na nepříznivou ekonomickou situaci, pandemická omezení v Číně, která poškozují výrobu nových iPhonů, a silný americký dolar.

Makroekonomické vlivy a silný kurz dolaru jsou zcela mimo kontrolu společnosti. A pokud jde o problémy s dodavatelským řetězcem v Číně, společnost Apple tuto situaci řeší přesunem větších výrobních kapacit do Indie.

Navíc je těžké nemít rád fanatickou a loajální zákaznickou základnu společnosti Apple, kterou dokládá více než dvě miliardy aktivních zařízení po celém světě. Oblíbené hardwarové produkty společnosti mají cenovou sílu a v posledním fiskálním čtvrtletí dosáhly vynikající hrubé marže 37 %. Segment služeb s vysokou marží pokračuje v růstu. A akcionáři jsou odměňováni štědrými kapitálovými výnosy, například 14,8 miliardy dolarů ve formě dividend a 89,4 miliardy dolarů ve formě zpětného odkupu akcií ve fiskálním roce 2022.

V porovnání se svými technologickými kolegy je Apple oceňován za to, že neprovádí rozsáhlé propouštění. A zatímco většina podniků se potýká s inflačními tlaky, marže společnosti Apple se v posledních několika čtvrtletích drží poměrně slušně. Proto asi nepřekvapí, že se akcie propadly pouze o 9 % ze svého historického maxima z ledna 2022 (k 14. dubnu). Akcie se nyní obchodují za historicky drahý poměr ceny k zisku 28.

Amazon: Těží z hlavních sekulárních trendů

Také společnost Amazon prochází trochu těžkým obdobím. Celkové tržby v posledních třech měsících roku 2022 vzrostly meziročně jen o 8,6 %, což má daleko k monstróznímu růstu v nejhorším období pandemie. Makrotlaky donutily generálního ředitele Andyho Jassyho a jeho tým propustit značnou část zaměstnanců, takže celkový počet zaměstnanců letos dosáhl 27 000.

Podnik také hledá další způsoby, jak snížit náklady a zefektivnit provoz. Díky tomu, že je plně vystaven síle spotřebitelů, stejně jako firemním výdajům na IT a trendům na trhu digitální reklamy, mohou mít příjmy Amazonu cykličtější charakter.

Je však těžké ignorovat širší souvislosti tohoto rozsáhlého podniku. Pokud se přiblížíme, je zřejmé, že Amazon těží ze silných sekulárních trendů v celé ekonomice. Online nakupování stále představuje pouze 15 % celkových maloobchodních tržeb v USA, což Amazon v nadcházejícím desetiletí pomůže podpořit. Navíc existují odhady, že do roku 2030 budou mít trhy s cloud computingem a digitální reklamou hodnotu zhruba 1,5 bilionu dolarů, což pro Amazon znamená obrovský prostor pro růst.

Zatímco ocenění společnosti Apple je na dražší straně rovnice, v případě Amazonu tomu tak není. V době psaní tohoto článku klesly akcie Amazonu o 45 % oproti svému maximu z července 2021 a nyní se obchodují s násobkem ceny k prodejům (P/S) o něco vyšším než 2. To je zhruba stejně levné, jako byly akcie za posledních pět let. Podprůměrný poměr P/S ponechává akciím Amazonu z čistě valuačního hlediska značný potenciál k růstu.

Apple je možná obecně považován za nejlepší firmu všech dob s nejúspěšnějším jednotlivým produktem vůbec. Jeho akcie však považuji za poněkud nadhodnocené. A společnost jednoduše nemá takový růstový potenciál jako Amazon. Proto je právě teď lepší koupit akcie giganta v oblasti elektronického obchodování.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz