Hlavní obsah

Na čem vydělává streamovací společnost Roku?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Shutterstock

Společnost Roku Inc. (ROKU) si razí cestu v odvětví streamovacích zařízení již od roku 2008

Článek

Společnost Roku Inc. (ROKU) si razí cestu v odvětví streamovacích zařízení již od roku 2008, kdy debutoval její malý set-top box. Dnes se stala významným hráčem v tomto odvětví a ve spolupráci s dalšími výrobci televizorů diverzifikovala svou nabídku produktů na set-top boxy, streamovací klíče a chytré televizory. Nedávný počin společnosti Roku zahrnuje uvedení vlastní řady značkových televizorů, čímž si upevňuje své místo na trhu. Tajemství ziskovosti společnosti se však skrývá mimo prodej hardwaru.

V roce končícím v září 2023 vykázala společnost Roku tržby za svá streamovací zařízení ve výši 471 milionů dolarů oproti výrobním nákladům ve výši 538 milionů dolarů. To znamená, že společnost je ve ztrátě pouze z prodeje zařízení, a to před započtením dalších režijních nákladů, jako jsou správní náklady, marketingové výdaje a náklady na výzkum a vývoj.

Skutečná síla společnosti však spočívá v její platformě, jakmile uživatelé začnou její produkty používat. Při primární veřejné nabídce akcií (IPO) společnost představila podrobný obchodní plán, v němž zdůrazňuje reklamu jako páteř své platformy. Ta zahrnuje služby, jako jsou videoreklamy, propagace streamovacích služeb a sponzoring značek.

V uplynulých 12 měsících společnost Roku zaznamenala příjmy z platformy ve výši téměř 2,9 miliardy dolarů, což je téměř šestinásobek příjmů z prodeje zařízení. Je zajímavé, že kromě obrovské marže z příjmů vykázala platforma také hrubou ziskovou marži přesahující 50 %, která kompenzuje ztráty vzniklé z prodeje zařízení.

V průměru vydělal každý uživatel Roku za posledních dvanáct měsíců prostřednictvím své platformy zhruba 41,03 USD, a to i přes pokles oproti předchozímu maximu z druhého čtvrtletí roku 2022, kdy činil 44,01 USD na uživatele. Pokles je kromě snahy o dosažení zisku přičítán i sníženým výdajům na videoreklamu v období ekonomické nestability spolu se sníženými výdaji na rozvoj publika ze strany streamovacích služeb uprostřed stávek herců a scénáristů.

Strategie společnosti spočívající v prodeji cenově dostupných zařízení vedla k získání značné uživatelské základny. V současné době se Roku může pochlubit 75,8 miliony uživatelů po celém světě. Spotřebitelé kromě nákupu zařízení vykazují také vysokou míru používání – ve třetím čtvrtletí loňského roku strávil průměrný uživatel na svých zařízeních Roku více než 3 hodiny a 50 minut denně.

To představuje pro společnost Roku silnou pozici, neboť ovládá způsoby distribuce mnoha významných streamovacích služeb, což jí umožňuje získat větší vliv při vyjednávání. Postavení společnosti Roku tedy umožňuje zajistit lepší podmínky pro sdílení příjmů a reklamy se streamovacími službami. Kromě toho může společnost požadovat vyšší ceny za videoreklamu, která se v těchto streamovacích službách objevuje.

Jen málo společností se může pochlubit takovou dominancí. Podobný přístup společnosti Apple k podnikání na platformě umožňuje firmám přístup ke 2 miliardám uživatelů systému iOS za poplatek. Výsledkem je, že Apple za posledních 12 měsíců vykázal silný obrat z prodeje služeb ve výši 85 miliard dolarů.

I když je nepravděpodobné, že Roku dosáhne takového rozsahu jako Apple, stojí za zmínku, že příjmy Roku z podnikání na platformě na jednoho uživatele jsou stejné jako u společnosti Apple. To svědčí o efektivní realizaci ze strany vedení společnosti Roku. Společnost je slibná, protože pokračuje ve zvětšování rozsahu, zvyšuje svou vyjednávací sílu s inzerenty a streamovacími službami a optimálně využívá své provozní náklady při potenciálním vzestupu k masivní ziskovosti.

V roce 2023 se společnost Roku odrazila od výprodeje svých akcií v předchozích dvou letech a zaznamenala 125% nárůst akcií. S akciemi obchodovanými za pouhý 3,6násobek tržeb se však akcie zdají být podhodnocené. Roku proto představuje atraktivní příležitost pro investici do rozvíjejícího se odvětví streamingu, aniž by bylo nutné zjišťovat konkrétního vítěze mezi konkurenčními mediálními firmami.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz